آیا می دانید ناخن ها می توانند نشانه هایی را از سلامتی عمومی شما آشکار سازند؟ در مواردی رنگ و حالت ناخن هایی می تواند هشداری برای وجود بیماری خاص محسوب شود. بسیاری از ناهنجاری های ناخن بی خطر هستند. اگر شما نگرانی در مورد ظاهر ناخن ها خود دارد، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

دروانا:

ناخن ها و سلامتی: نشانه های تفسیر کنید

آیا می دانید ناخن ها می توانند نشانه هایی را از سلامتی عمومی شما آشکار سازند؟ قرمز یا سفید شدن ناخن ها هنگان لمس آن ها، وجود موج و یا برآمدگی در سطح ناخن ممکن است نشانه ای از بیماری در بدن شما باشند. مشکلاتی در کبد، قلب و ریه ها ممکن است نشانه هایی را در ناخن های شما ظاهر کنند.

ناخن های رنگ پریده

گاهی اوقات ناخن های رنگ پریده می تواند علامتی از بیماری های جدی مانند آنمی (کم خونی)، بیماری کبدی، نارسایی احتقانی قلب، سوء تغذیه باشد.

ناخن های سفید

اگر ناخن ها به شدت سفید با لبه های تیره تر باشند، این می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد.

ناخن های زرد

یکی از شایع ترین علل زرد شدن ناخن ها، وجود یک عفونت قارچی است. زمانی که عفونت تشدید می شود، بستر ناخن ها جمع شده و فرو می روند و در مواردی ناخن ها ضخیم و شکننده می گردند. در موارد نادر، ناخن های زرد ممکن است نشانه های از شرایط وخیم مانند بیماری حاد تیروئیدی، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد.

ناخن های کبود

کبودی ناخن ها نشانه چیست؟ کبودی ناخن ها می تواند بدین معنی باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این می تواند نشان دهنده یک مشکل ریوی مانند آمفیزم باشد. برخی از مشکلات قلبی نیز می توانند سبب کبودی ناخن ها گردند.

ناخن های موج دار

اگر سطح ناخن ها موج دار یا حفره دار است، می تواند نشانه اولیه ای از پسوریازیس یا آرتریت التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن ها شایع است؛ پوست زیر ناخن ها ممکن است قرمز-قهوه ای به نظر بیاید.

ناخن های ترک یا شکاف خورده

ناخن های خشک و شکننده که مرتبا ترک یا شکاف می خورند ممکن است با بیماری تیروئیدی مرتبط باشند. ترک خوردن یا شکاف در ناخن ها به همراه زرد شدن رنگ آن ها، معمولا ناشی از عفونت قارچی خواهد بود.

پف کردن چین ناخن

اگر پوست اطراف حالت پف کرده و قرمز پیدا کند، این حالت التهاب چین ناخن نامیده می شود. این حالت می تواند در نتیجه لوپوس و یا اختلال بافت پیوندی دیگری ایجاد شود. عفونت نیز می تواند موجب قرمزی و التهاب چین ناخن شود.

خطوط تیره در زیر ناخن

خطوط تیره در زیر ناخن باید تا حد امکان سریعا مورد پیگیری قرار گیرد. برخی اوقات این خطوط ممکن است در اثر ملانوما –خطرناک ترین نوع سرطان پوستی- ایجاد شوند.

ناخن های ساییده شده

جویدن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد اما در برخی موارد ممکن است نشانه ای از اضطراب مداوم باشد که به درمان نیاز دارد. جویدن ناخن ها یا کندن آن ها همچنین می تواند با اختلال وسواسی-اجباری مرتبط باشد. اگر شما نمی توانید جویدن ناخن ها را متوقف کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

ناخن ها فقط بخشی از پازل هستند. با این که تغییراتی در ناخن ها ممکن است با بسیاری از شرایط همراه باشند، این تغییرات ندرتا به عنوان اولین نشانه به حساب می آیند. بسیاری از ناهنجاری های ناخن بی خطر بوده و لزوما هر فرد با ناخن های سفید به هپاتیت مبتلا نخواهد بود. اگر شما نگرانی در مورد ظاهر ناخن ها خود دارد، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه