مزوتراپی مو از جمله روش های زیبایی بدون نیاز به جراحی است که برای درمان ریزش مو و طاسی در مردان و زنان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله با روش انجام و محلول های مورد استفاده در مزوتراپی مو آشنا می شویم.

دروانا:

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو یک روش زیبایی غیر جراحی برای تقویت رشد مو است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در مزوتراپی مو، تزریق به کمک سرنگ های ریزی در زیر لایه اپی درم پوست انجام می گیرد تا لایه مزودرم پوست را که در عمق 1 میلی متری نزدیک به سطح قرار گرفته است تحریک کند و بدین ترتیب فرآیند رشد و ترمیم طبیعی مو را افزایش دهد.

روش مزوتراپی مو سال های طولانی است که به طور موفقیت آمیز برای بازیایی و ترمیم موهای نازک و افزایش قابل توجه رشد مجدد موها در خانم ها و آقایانی که دچار طاسی یا آلوپسی آرتا شده اند به کار می رود. تکنولوژی مورد استفاده در مزوتراپی مو بر پایه فهم این موضوع است که ریزش مو در نتیجه عدم مصرف مواد مغذی کافی، کاهش جریان خون به پوست سر و عدم تعادل هورمون ها در اطراف فولیکول های مو خصوصا تولید بیش از حد هورمون دی هیدرو تستوسترون، ایجاد می شود. برای تقویت رشد مو از طریق مزوتراپی مو، محلول مزوتراپی تزریق شده به پوست سر دارای ترکیب خاصی از مواد شیمیایی، معدنی، آمینواسیدها، ویتامین ها، نوکلئیک اسیدها و کوآنزیم ها است که بر اساس نیاز های بیمار انتخاب می شوند. درمان ریزش مو به کمک مزوتراپی مو به صورت تدریجی تعادل هورمونی را برقرار می کند که امکان رشد مداوم تارهای مو جدید و سالم را فراهم می نماید.

مزوتراپی مو: اثر مکانیکی و شیمیایی

مزوتراپی مو از یک فرآیند دوگانه استفاده می کند که تحریک شیمیایی و تحریک مکانیکی هر دو را در ناحیه مورد نظر به کار می بندد.

  • تحریک مکانیکی. در این اثر مزوتراپی مو، سرنگ مورد استفاده برای تزریق محلول حفره های ریزی را در بافت مورد نظر ایجاد می کند که با افزایش تولید کلاژن و الاستین فرآیند ترمیم را تحریک می نماید. این دو ماده از جمله مواد سازنده داخل بافتی هستند که برای داشتن مو و پوست سالم ضروری می باشند.

از آن جایی که حفره های ایجاد شده در مزوتراپی مو بسیار کوچک هستند، آسیب چندانی ایجاد نمی شود بنابراین تولید کلاژن جدید به محتوای کلاژنی موجود در پوست اضاف می شود. این همچنین روشی است که برای تحریک رشد مو در پوست سر بعد از برداشت دی هیدرو تستوسترون انجام می گیرد.

  • تحریک شیمیایی. مواد موثره ای که از طریق میکرواینجکشن در مزوتراپی مو تزریق می شوند پاسخ مناسب در مزودرم را تحریک می کنند. کیفیت ماده مورد استفاده در مزوتراپی مو، بیشترین اهمیت را در رسیدن به نتایج مطلوب دارد.

مزوتراپی مو: محلول های شیمیایی برای ریزش مو

برای درمان ریزش مو به کمک مزوتراپی مو، یک محلول خاص به داخل مزودرم پوست تزریق می شود که حاوی مواد موثره استیل تتراپپتید 3 و بیوکانین آ می باشد و موجب تحریک رشد طبیعی مو می گردند. پوست یک سیستم زمانی برای انتقال دارو ایجاد می کند که محلول را به ناحیه مورد نیاز می رساند. مواد موثره موجود در محلول روش مزوتراپی مو به کمک یکدیگر با بهبود خون رسانی، خنثی کردن دی هدیرو تستوسترون اضافی، کاهش التهاب، تحریک تولید کلاژن و افزایش اندازه فولیکول مو رشد مو را سرعت می بخشند.

مزایای ماده موثره استیل تتراپپتید 3 شامل موارد زیر می باشد:

  • پاسخ التهابی را کاهش می دهد.
  • رشد موهای جدید را افزایش می دهد.
  • سطح دی هیدرو تستوسترون را تنظیم می کند.
  • تولید ماتریکس سلولی و پروتئین های آن ها تحریک می کند.
  • تغییر شکل بافتی را به منظور افزایش اندازه فولیکول مو برای بزرگ تر شدن حفره مویی تحریک می نماید.

استیل تتراپپتید 3 جایگزینی برای ماینوکسیدیل است. احتمال رسیدن به نتایج موفقیت آمیز در تحریک رشد مو با مزوتراپی مو 90-92 درصد است که در مقایسه با استفاده از ماسینوکسیدیل (درصد موفقیت 50 درصدی بعد از 4-6 ماه استفاده) درصد بالاتری است.

مزایای بیوکانین آ ماده موثری دیگری که در محلول مزوتراپی مو به کار می رود شامل موارد زیر است:

بیوکانین آ یک ماده آلی طبیعی است که از شبدر قرمز به دست می آید. این دسته از مواد شیمیایی گیاهی فلاونوئیدها نام می گیرند. این ماده موثره مزوتراپی مو، تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترن را افرادی که از طاسی ناشی از عدم تعادل هورمونی رنج می برند، تنظیم می کند.

مزوتراپی مو نانوپپتید اندکی با مزوتراپی مو که اغلب انجام می شود متفاوت است؛ در این نوع از مزوتراپی مو تزریقات با قطره های ریز حاوی ترکیبی از پپتیدها هستند که هر یک عملکرد منحصر به خود را دارند:

  • دکاپپتید. این ماده موثره در مزاتراپی مو نانوپپتید فولیکول های مو را برای تقویت شفت موها تحریک می کند.
  • الیگوپپتید. تکثیر سلول های مویی را تحریک می کند.
  • استیل دکا پپتید. از دیگر مواد موثره مزوتراپی مو نانوپپتید است که از طریق تولید مجدد سلول های مویی، فولیکول های مو را احیا می نماید.
  • تری پپتید مس. این ماده موثره در روش مزوتراپی مو فولیکول های مو را برای تولید شفت موهای قوی تر تحریک کرده و جریان خون به پوست سر را افزایش می دهد.
برگرفته از: وبسایت https://www.hairlossrevolution.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه