لبنیات، سبزیجات، میوه ها، غذاهای دریایی، انواع گوشت ها، تخم مرغ و برخی از ادویه ها از جمله خوراکی های مهم و موثر در داشتن موهای سالم هستند. در این مقاله به توضیح بیشتر نقش آن ها در رشد، ریزش، شکنندگی و درخشندگی مو می پردازیم.

دروانا:

چگونه موهای سالم داشته باشیم؟

سالمون برای داشتن موهای سالم و درخشان

ماهی هایی چون سالمون، ساردین و ماهی خالی مخالی غنی از اسید چرب های امگا 3 هستند. بدن شما توانایی تولید این اسید های چرب را ندارند در نتیجه شما باید آن ها از غذاها و مکمل ها دریافت کنید. آن ها شما را از ابتلا به بیماری محافظت می کنند؛ بدن شما همچنین برای رشد مو و حفظ درخشندگی و پری آن به امگا 3 نیاز دارد.

رشد مو با ماست

ماست دارای مقادیر زیادی از پروتئین است که جزء ساختاری موهای شما به حساب می آید. همچنین ماده ای در ماست وجود دارد که به بهبود جریان جون به پوست سر و رشد مو کمک می کند. این ماده ویتامین ب 5 یا پانتوتنیک اسید نام دارد که به بهبود نازکی مو و ریزش آن نیز کمک می کند. بدین ترتیب مصرف ماست شما را در داشتن موهای سالم یاری می کند. شما ممکن است نام پانتوتنیک اسید را روی برچسب محصولات مراقبت از پوست و مو ببینید.

اسفناج و مو، مقابله با شکنندگی

اسفناج نیز مانند سایر سبزیجات با برگ سبز تیره، دارای مواد مغذی فوق العاده ای است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی از آهن، بتا کاروتن، ویتامین سی، فولات و ویتامین آ است. این ترکیبات موهای شما را مرطوب نگه داشته و از شکنندگی آن ها جلوگیری می کنند. آیا می خواهید کمی آن را مخلوط کنید؟ کلم پیچ یکی دیگر از این سبزیجات است.

گواوا برای جلوگیری از شکنندگی

گواوا چیست؟

گواوا یک میوه گرمسیری غنی از ویتامین سی است. این میوه در پیشگیری از آسیب دیدگی موها موثر است. یک فنجان از گواوا حاوی 377 میلی گرم ویتامین سی است.

غلات غنی شده با آهن برای پیشگیری از ریزش مو

کمبود آهن و ریزش مو

کمبود آهن می تواند موجب ریزش مو گردد. اما شما می توانید این ماده مغذی مهم را در غلات غنی شده، دانه ها، پاستا ها، سویا و عدس بیابید. گوشت قرمز خصوصا جگر دارای مقادیر بالایی از آهن است. سبزیجات با برگ سیز تیره و فرآورده های دریایی نیز منابعی از آهن هستند.

گوشت مرغ کم چرب برای ضخیم شدن مو

زمانی که شما مقدار کافی پروتئین دریافت نمی کنید، رشد مو متوقف می شود. از زمانی که رشد متوقف می شود و موهای قدیمی می ریزند، ریزش مو آغاز می گردد. برای دریافت پروتئین از گوشت از گوشت های کم چرب مانند مرغ و بقلمون در برنامه غذایی برای تقویت مو استفاده کنید که چربی اشباع کمتری در مقایسه با گوشت گاو یا خوک دارند.

سیب زمینی شیرین برای مقابله با کدر شدن مو

آیا موهای خشکی دارید که درخشندگی خود را از دست داده اند؟ سیب زمینی های شیرین غنی از آنتی اکسیدان خوب به نام بتا کاروتن هستند. بدن شما این ترکیب را به ویتامین آ تبدیل می کند. این ویتامین موها را از خشکی و کدری محافظت می کند. ویتامین آ همچنین پوست سر برای تولید چربی به نام سبوم تحریک می کند که از خشکی جلوگیری می نماید. بتا کاروتن همچنین در سبزیجات نارنجی دیگر مانند کدو تنبل، طالبی و انبه یافت می شود که می توانند در برنامه غذایی برای تقویت مو جای بگیرند.

دارچین برای جریان خون پوست سر

این ادویه را بر روی جو دوسر، نان تست و قهوه خود بپاشید. دارچین به بهبود جریان خون و رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به فولیکول های موی شما کمک می کند و بدین ترتیب در داشتن موهای سالم موثر است.

تخم مرغ و مو، افزایش رشد

نیاز شما به پروتئین و آهن با مصرف تخم مرغ برطرف می شود. تخم مرغ غنی از یک ویتامین ب به نام بیوتین است که به رشد مو کمک می کند. کمبود این ویتامین موجب ریزش مو می گردد. بیوتین همچنین باعث تقویت ناخن های شکننده می شود.

صدف ها برای پری مو

صدف ها مقدار زیادی روی دارند. اگر این ماده معدنی به میزان کافی در برنامه غذایی شما وجود نداشته باشد، شما حتی در مژه های خود ریزش خواهید داشت. سلول هایی که مو را می سازند برای انجان سخت ترین کارها به روی تکیه می کنند. زینک همچنین در گوشت گاو، خرچنگ، و غلات غنی شده یافت می شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه