موهای خشک در معرض آسیب های بیتشری قرار دارند؛ به همین علت مراقبت از موهای خشک دشوار تر و البته مهم تر خواهد بود. نکات موجود در مقاله زیر شما در مراقبت و بهبود وضعیت موهای خشک راهنمایی می کند.

دروانا:

شما می توانید موهای خود را تست کنید

اگر با خشکی و آسیب دیدگی موهای خود مشکل دارید، حالت دادن آن ها به طور مرتب موجب تشدید آسیب خواهد شد. تار موهای خود را در دست بگیرید و آن ها از دو انتها بکشید، اگر به راحتی خرد و شکسته شدند بدین معنی از که موهای شما رطوبت کافی را ندارند.

یک برند خوب برای مرطوب کننده مو

بسیاری از محصولات براساس چیزی که بر روی برچسب آن ها وجود دارد، موها را مرطوب می کنند و بدین ترتیب در درمان موهای خشک و آسیب دیده موثر هستند. آن ها در واقع به سادگی موهای شما را می پوشانند و بدین ترتیب موها نرم تر به نظر خواهند آمد. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن آرگان، گلیسیرین، سوربیتول و روغن درخت قلم  هستند. اما از مصرف شامپوهای دارای روغن مینرال و پترولاتوم که موجب کاهش جذب رطوبت می شوند خودداری کنید.

حرارت

در حال حاضر حرارت بهترین روش برای داشتن موهای صاف و درخشان است. اما شما باید موهای خود را از آسیب های ناشی از خشک کننده ها، فر کننده ها و صاف کننده ها محافظت کنید. زمانی که موهای شما نم دار است از یک کرم مو مناسب استفاده کنید. اگر موهای ظریفی دارید از ابزارهای حرارتی با درجه حرارت پایین تر استفاده کنید. اگر موهای متوسط یا ضخیم دارید می توانید از این ابزار ها در درجه حرارت بالاتر نیز استفاده کنید.

مراقب آب و هوا باشید

تاثیر آب و هوا بر مو

صرف نظر از نوع موهای شما، آب و هوا بر آن ها تاثیر می گذارد. هوای سرد، آفتاب سوزان و همچنین آب شور و کلر دار موجب خشکی مو می شوند. زمانی که موهای خود را در معرض آفتاب قرار می دهید، از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک استفاده کنید. در شرایطی که وضعیت آب و هوا مناسب نیست بهتر از از کلا استفاده کنید.

موهای خود را کوتاه کنید

طبق یک قانون عمومی کوتاه کردن انتهای موها که در واقع مرده به حساب می آیند هر 6 تا 8 هفته یکبار می تواند مناسب باشد خصوصا اگر شما به طور مرتب از ابزارهای حرارتی مو استفاده می کنید. کوتاه کردن موها در خانه و استفاده از قیچی خانگی موجب آسیب بیشتر به انتهای موها می گردد.

موهای خود را تغذیه کنید

تغذیه مو

اگر موهای بسیار خشکی دارید استفاده از روغن جوجوبا یا نارگیل مناسب است. چند قطره از روغ را به موهای مرطوب خود بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه آن ها را شامپو حاوی مرطوب کننده و نرم کننده مناسب بشویید. برای تاثیر گذاری بیشتر، بهتر است به مدت یک روز از ابزارهای حرارتی استفاده نکنید و اجازه دهید موها به خودی خود خشک شوند.

موهای خود را برای خواب آماده کنید

با موهای خود به خوبی رفتار کنید حتی اگر قصد خوابیدن دارید. قبل از خواب گره های را به کمک برس باز کنید. برس کردن موها همچنین به جدا شدن چربی های موجود در پوست سر کمک می کند. اگر موهای بلندی دارید، به هنگان خواب آن ها به پشت سر برده و پیچشی کوچک در موها به نحوی که انتهای موها به سمت داخل باشد ایجاد کنید. اگر موهای کوتاهی دارید از بالش ابریشمی استفاده کنید و بدین ترتیب فرسایش موها را کمتر نمایید.

از مواد شیمیایی استفاده نکنید

مواد شیمیایی رطوبت طبیعی موها را از بین برده و تارهای آن را ضعیف می سازند. اگر شما از مواد شیمیایی زیادی برای موهای خود استفاده می کنید، موهای شما کدر و وز دار خواهند شد. اگر از رنگ مو استفاده می کنید سعی کنید رنگی نزدیک به موهای خود انتخاب کنید؛ بدین ترتیب میزان پردازش موها و آسیب به آن ها کمتر خواهد شد.

استفاده از ماسک مو طبیعی برای موهای آسیب دیده

با ترکیب کردن مقدار برابر از عسل و روغن زیتون در یک کاسه کوچک، ماسک موی خود را بسازید. ماسک را به تمام موهای خود بمالید و بعد قرار دادن یک نایلون بر روی آن و گذشت 30 دقیقه، آن ها با شامپو و نرم کده مناسب بشویید. بهتر است این کار حداقل یکبار در ماه و در صورت امکان یکبار در هفته انجام دهید.

استفاده از شامپو

شما ممکن است بخواهید روزانه موهای خود را با شامپو شستشو دهید. این کار در صورتی که پوست سر شما چرب نشده باشد ضرورتی ندارد. سعی کنید موهای خود را کمتر شامپو کنید. زمانی که موهای خود را با شامپو می شویید، تنها کف سر را مالیده و اجازه دهید کف شامپو به سمت پایین حرکت کند.

رژیم غذایی مناسب برای مو

موهای شما به چربی های سالم نیاز دارند. بنابراین در رژیم غذایی خود مقادیر زیادی از روغن زیتون، آووکادو و سالمون داشته باشید. این خواراکی ها غنی از اسید های چرب ضروری هستند که پوست سر را با روغن های طبیعی مرطوب می کنند. مصرف مواد مغذی که برای داشتن موهای سالم ضروری هستند، بسیار اهمیت دارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه