برخی افراد به دلایل مختلفی ممکن است لوله رحمی خود را از دست بدهند. باید بدانید در صورت مناسب بودن عملکرد تخمدان ها و داشتن پریودهای منظم، امکان بارداری با یک لوله فالوپ نیز وجود دارد.

دروانا: 

 بارداری با یک لوله فالوپ

آیا با یک لوله رحم میتوان باردار شد

در ارگان های تناسلی خانم ها دو لوله به نام لوله فالوپ وجود دارد. لوله فالوپ با نام لوله رحمی نیز شناخته می شود. لوله های فالوپ تخمک های آزاد شده از تخمدان را به رحم می رسانند. بنابراین لوله های فالوپ مسیری بین رحم و تخمدان ها را تشکیل می دهند. هر ماه طی فرایندی به نام تخمک گذاری یکی از تخمدان ها تخمکی را در مسیر لوله فالوپ به مقصد رحم رها می سازد. در لوله فالوپ تخمک با ترکیب شدن اسپرم بارور می شود که ممکن است چنین اتفاقی نیز روی ندهد. لوله های فالوپ دارای پوشش ظریفی شبیه به تار مو هستند که سیلیا نامیده می شود. سیلیا موجود در لوله فالوپ برای حرکت دادن تخمک از تخمدان به رحم در مسیر لوله فالوپ عمل می کند. اگر سیلیا ها بر اثر عوامل مختلف اعم از ابتلا به عفونت آسیب ببینند تخمک به طور مناسبی نمی تواند طول لوله فالوپ را طی کند.

عفونت همچنین می تواند سبب آسیب به بخشی از لوله فالوپ شده و یا سبب انسداد لوله فالوپ گردد و بافت های اسکار را بر جای گذارد. ایجاد این آسیب ها مانع از رسیدن تخمک به رحم از طریق لوله های رحمی می شود.

علاوه بر عفونت عوامل دیگری مانند اندومتریوز، انواع تومورها، بافت های اسکار موجود در لگن که سبب بروز پیچ خوردگی در لوله های فالوپ می شوند، نیز وجود دارند که می توانند به لوله های فالوپ آسیب برسانند و یا مسیر لوله فالوپ را باریک سازند. به این ترتیب احتمال ایجاد بارداری اکتوپیک افزایش می یابد. بارداری اکتوپیک چیست؟ بارداری است که طی آن تخمک لقاح یافته به جای لانه گزینی در دیواره رحم در لوله فالوپ  یا بخش های دیگر لانه گزینی را می کند.

بعضی ازخانم ها ممکن است به دلیل بروز برخی آسیب ها  که در بالا گفته شد دارای یک لوله فالوپ باشند و گاهی نوزادانی تنها با یک لوله فالوپ متولد می شوند. اما داشتن یک لوله فالوپ بدین معنا نیست که فرد قابلیت باردار شدن را از دست داده است؛ زیرا بارداری با یک لوله فالوپ یا با یک لوله رحم نیز ممکن می باشد، اگر:

  • حداقل یکی از تخمدان های شما عملکرد مناسبی داشته باشد.
  • اگر شما به طور ماهانه چرخه های قاعدگی را تجربه کنید (به عبارتی تخمک گذاری در شما به طور منظم انجام شود).
  • لوله فالوپ باقیمانده در بدن شما سالم باشد.

اگر با داشتن یک لوله فالوپ و حداقل یک سال تلاش برای باردارشدن همچنان موفق به بارداری نشده باشید در این صورت باید با متخصص زنان مشورت کنید تا ارزیابی های بیشتری در مورد مسیر تناسلی شما انجام گیرد.

دکتر ژاله فاضل

دکتر ژاله فاضل سرجویی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژاله فاضل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن علمی جراحی های کم تهاجمی زنان ایران می باشند.کولپوسکوپی از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژاله فاضل سرجویی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه