ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟ ویروس پاپیلومای انسانی چگونه منتقل می شود؟ چه گزینه هایی برای پیشگیری ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد؟ در این مقاله به پاسخ این پرسش ها می پردازیم.

دروانا: 

ویروس پاپیلومای انسانی ویروس مقاربتی و بسیار شایع می باشد. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد. برخی انواع ویروس پاپیلومای انسانی علائم بالینی ندارد در حالی که برخی دیگر از انواع ویروس پاپیلومای انسانی منجر به بروز زگیل های تناسلی می گردد. انواع پر تهاجمی ویروس پاپیلومای انسانی در ایجاد سرطان هایی در مردان و زنان نقش دارد. انواع سرطان های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی شامل سرطان دهانه رحم، واژن ولو، آنوس و گلو می باشد.

روش انتقال ویروس پاپیلومای انسانی تماس ناحیه تناسلی یا تماس پوست به پوست با ناحیه آلوده می باشد. در اغلب موارد افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی متوجه آلودگی خود نیستند بنابراین متوجه انتقال ویروس نیز نمی باشند. در اغلب موارد انواعی از ویروس پاپیلومای انسانی که در ایجاد سرطان نقش دارند منجر به بروز علائم نمی شوند اما سایر سویه های این ویروس در ایجاد زگیل تناسلی نقش دارند. زگیل های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی می تواند کوچک یا بزرگ، مسطح یا برآمده باشد. در برخی موارد زگیل ها ممکن است ظاهری شبیه به گل کلم ایجاد کنند. زگیل ها می توانند به صورت گروهی نیز ظاهر شوند. در آنوس، دهانه رحم، آلت تناسلی مردانه یا کشاله ران ممکن است زگیل های حاصل از ویروس پاپیلومای انسانی مشخص گردد. برخی دیگر از انواع ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است زگیل هایی در سایر بخش های بدن اعم از دست ها و پاها ایجاد کند. این مورد از انواع ویروس پاپیلومای انسانی منجر به بروز سرطان نخواهند شد.

 تشخیص وجود ویروس پاپیلومای انسانی در زنان از طریق تست های روتین پاپ اسمیر انجام می شود. در طول انجام پاپ اسمیر نمونه ای از سلول های دهانه رحم جمع آوری شده سپس زیر میکروسکوپ بررسی می گردد. اگر سلول های غیر نرمال در نتیجه پاپ اسمیر مشخص شود تست دیگری تکرار خواهد شد همچنین ممکن است تست اچ پی وی نیز انجام شود. در نهایت اگر فرد به نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا باشد انجام تست دیگری به نام کولپوسکوپی نیز توصیه می گردد. در کولپوسکوپی از ابزاری برای مشاهده دهانه رحم در ابعاد بزرگ تر استفاده می شود. اگر بافت غیر نرمال باشد یا ضایعات پیش سرطانی مشاهده شود انجام بیوپسی ضرورت می یابد. اقدامات زیر شما را در پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی یاری می سازد:

  • اجتناب از رفتارهای جنسی پر خطر
  • استفاده از کاندوم برای پیشگیری از انتقال ویروس (البته باید توجه داشت کاندوم روش مطمئنی برای پیشگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی نیست زیرا کاندوم همه نواحی پوستی را پوشش نمی دهد)
  • دریافت واکسن ویروس پاپیلومای انسانی

استفاده از واکسن پاپیلومای انسانی به همه افراد در بازه سنی 9 تا 26 سال توصیه می گردد. بهتر است این واکسن قبل از آغاز فعالیت جنسی در افراد استفاده شود. واکسن پاپیلومای انسانی در چند دوز استفاده می گردد. افراد 9 تا 14 سال به دو دوز از واکسن پاپیلومای انسانی نیاز دارند. افراد بالای 15 سال سه دوز از واکسن را دریافت می کنند.

لازم به ذکر است درمانی برای رفع ویروس پاپیلومای انسانی وجود ندارد. در خیلی از افراد ویروس بدون آن که مشکلی برای سلامت افراد ایجاد کند به طور خود به خود از بین می رود. زگیل تناسلی و ضایعات پیش سرطانی از مواردی است که در نتیجه ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود که این علائم قابل درمان می باشد. درمان ضایعات پیش سرطانی ناشی از این ویروس در دهانه رحم مانع از ایجاد سرطان دهانه رحم می شود. بنابراین سرطان دهانه رحم با انجام پاپ اسمیر مکرر قابل پیشگیری می باشد.

برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه