علائم ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است شامل زگیل تناسلی باشد اما در اغلب موارد شاهد علائم ویروس پاپیلومای انسانی نیستیم. در این مقاله به علائم ویروس پاپیلومای انسانی می پردازیم. 

دروانا: 

ویروس پاپیلومای انسانی متداول ترین عفونت ویروسی مقاربتی در افراد می باشد. اغلب افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند در برخی از اوقات زندگی خود به این ویروس دچار می شوند و احتمال ابتلای مجدد نیز به آن وجود دارد. بیشترین زمانی که احتمال ابتلا به عفونت برای زنان و مردان وجود دارد مدتی بعد از آغاز فعالیت جنسی می باشد. ویروس پاپیلومای انسانی به صورت جنسی منتقل می شود، علاوه بر این تماس پوست به پوست نیز می تواند در انتقال این ویروس موثر باشد. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد نمی کند اغلب عفونت های ناشی از انواع ویروس اچ پی وی معمولا بدون نیاز به درمان بعد از چند ماه از بین می رود و حدود 90 درصد موارد ظرف دو سال از بدن پاک می شوند. بخش اندکی از عفونت های ناشی از انواع خاص اچ ی وی می تواند سال ها در بدن باقی مانده و در نهایت به سرطان تبدیل شود. سرطان دهانه رحم یکی از بیماری هایی است که اغلب از علائم ویروس پاپیلومای انسانی می باشد. برخی موارد سرطان دهانه رحم با عفونت اچ پی وی مرتبط می باشد. شواهد نشان می دهد ابتلا به سرطان هایی مانند آنوس، ولو، واژن و بیضه نیز می تواند از علائم ویروس پاپیلومای انسانی محسوب شود. شیوع این سرطان ها در مقایسه با سرطان دهانه رحم کمتر می باشد.اغلب انواع کم خطر ویروس اچ پی وی مخصوصا نوع 6 و 11 سبب بروز زگیل تناسلی و پاپیلوماتوزیس می شود. این بیماری تومورهایی است که در مجاری هوایی بینی و دهان به ریه ها رشد می کند. این موارد به ندرت موجب مرگ می شود. زگیل های تناسلی به شدت متداول و عفونی هستند. در ادامه علائم ویروس پاپیلومای انسانی را بررسی می کنیم.

علائم ویروس پاپیلومای انسانی

در مورد علائم ویروس پاپیلومای انسانی باید عنوان کرد در بیشتر موارد علائمی وجود ندارد. اگر علائم ویروس پاپیلومای انسانی وجود داشته باشد ظرف مدتی از بین می رود. ضایعات پیش سرطانی از علائم ویروس پاپیلومای انسانی می باشد که در نتیجه ویروس اچ پی وی نوع 16 و 18 ایجاد می شود. فرایند تبدیل علائم ویروس پاپیلومای انسانی به سرطان 15 تا 20 سال زمان می برد البته اگر فرد دارای سیستم ایمنی نرمالی باشد. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است این بازه زمانی به 5 تا 10 سال برسد. علائم سرطان دهانه رحم زمانی مشخص می شود که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده باشد. لذا با تست پاپ اسمیر هر 6 ماه یکبار می توان در مراحل اولیه آن را تشخیص داد و درمان نمود. علائم سرطان دهانه رحم عبارت است از:

  • خونریزی های غیر نرمال واژن بعد از نزدیکی جنسی یا خونریزی بین پریودها
  • درد لگن، پا و کمر
  • خستگی، از دست رفتن وزن و از دست دادن اشتها
  • ترشحات بو دار واژن
  • پاهای متورم

فاکتورهای خطر پایدار اچ پی وی و تبدیل آن به سرطان دهانه رحم عبارت است از:

  • آغاز کردن زودهنگام فعالیت جنسی
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • استفاده از تنباکو
  • سرکوب کردن سیستم ایمنی (افرادی که به عفونت اچ آی وی دچار هستند بیشتر در خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی قرار دارند و اغلب به طیف وسیعی از انواع ویروس مبتلا می شوند)

دکتر لیلا شکری متخصص زنان، مامائی و نازایی عنوان می دارند جهت پیشگیری از ابتلا به HPV تزریق واکسن در سه نوبت ضرورت دارد. از 12 سالگی تا 38 سالگی می توان این واکسن را تزریق نمود.

دکتر لیلا شکری

دکتر لیلا شکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ليلا شكري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، عضو جامعه جراحان ایران، عضو آکادمی جراحان زنان آمریکا و عضو انجمن زنان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا شکری
برگرفته از: وبسایت http://www.who.int

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه