بهترین سن مناسب بارداری چیست؟ بارداری در سن پایین زیر 18 سال همچنین بارداری در سن بالای 40 سال مشکلات فراوانی را به دنبال دارد. سن مناسب بارداری در زنان دهه سوم زندگی (20 تا 30 سالگی) آن ها می باشد. در این سنین بدن به لحاظ بیولوژیکی بهترین آمادگی را برای باردار شدن خواهد داشت.

دروانا: 

سن مناسب برای باردارشدن و شانس موفقیت در بارداری

اگر شما در دهه سوم زندگی خود (20 تا 30 سالگی) قرار داشته و قصد باردار شدن دارید باید بدانید به لحاظ بیولوژیک در بهترین سن مناسب بارداری قرار دارید. در این زمان بدن شما آماده باردار شدن می باشد.

گفته می شود بارداری در هر سنی معایب و مزایایی در پی دارد. و اما مزایای باردار شدن در دهه سوم زندگی چیست؟

متخصصین عنوان می کنند در اوایل دهه سوم زندگی قدرت باروری خانم ها به اوج می رسد و این سنین به عنوان سن مناسب بارداری شناخته می شود. در این زمان بدن به لحاظ بیولوژیکی آمادگی بسیار بالایی دارد. خانم ها به هنگام تولد همه تخمک هایی که در طول زندگی آزاد خواهند کرد را دارا می باشند (حدود یک تا دو میلیون تخمک). تا زمان بلوغ تعدا تخمک ها به 300000 تا 500000 خواهد رسید اما تخمدان های شما تنها 300 تخمک را در طول سال های باروری آزاد خواهد کرد.

مادامی که افراد سن بیشتری پیدا می کنند تخمدان ها نیز همانند سایر ارگان های بدن پیرتر شده و بنابراین کیفیت تخمک های آزاد شده تدریجا از بین می رود. به همین دلیل است که تخمک های خانم های جوان تر کمتر از خانم هایی که در سنین بالاتر قرار دارند دچار ناهنجاری های ژنتیکی می شود که ممکن است بروز سندرم داون یا سایر نواقص این چنینی را به دنبال داشته باشد.

ریسک سقط در سن مناسب جهت بارداری کاهش می یابد. حدود 10% خانم ها در دهه سوم زندگی خود دچار سقط می شوند. این آمار دراوایل دهه چهارم به 12 درصد و در اواسط تا اواخر این دهه این آمار به 18 درصد می رسد. ریسک سقط نیز با افزایش سن مادر افزایش می یابد و تا سن 45 سالگی به 53 درصد می رسد.

 بارداری در سنین مناسب بارداری سبب می شود احتمال بروز عوارض و مشکلات ناشی از بارداری کاهش یابد. از جمله این مشکلات می توان به فشار خون بالا و دیابت دوران بارداری اشاره کرد. در این دوران شما کمتر به مشکلاتی مانند فیبروئیدهای رحمی یا فیبروم رحم دچار خواهید شد. فیبروئیدهای رحمی می تواند در طول زمان دردسر ساز باشد.

در نهایت خانم های جوان تر کمتر در خطر به دنیا آوردن فرزندانی قرار دارند که به هنگام تولد وزن اندکی دارند و این در مقایسه با خانم هایی است که در سنین بالای 35 سال قرار دارند.

به لحاظ باروری، باردار شدن در اوایل دهه سوم یا اواخر این دهه تفاوت چندانی ندارد. به گفته محققین تفاوت در میزان باروری خانم ها در اوایل دهه سوم یا اواخر آن تفاوت بسیار اندک و قابل چشم پوشی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده باید عنوان داشت خانم هایی که در سن مناسب جهت بارداری اقدام می کنند انرژی و انعطاف بیشتری در مراقبت از فرزند خود دارند و حتی شانس بهتری دارند تا در آینده دوران مادربزرگ بودن را نیز تجربه کنند.

شانس موفقیت بارداری

اگر شما در نیمه دهه سوم زندگی خود یا به عبارتی سن مناسب برای باردارشدن قرار داشته باشید در این صورت شانس بارداری شما در هر چرخه 33 درصد خواهد بود البته در صورتی که نزدیکی در یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری انجام شود. در سن 30 سالگی شانس موفقیت در بارداری در هر چرخه به 20 درصد می رسد.

درصد اندکی از خانم ها که در دوران بیست سالگی قرار دارند با مشکلات ناباروری رو به رو هستند در حالی که این آمار در مورد خانم های بالای 40 سال به دو سوم می رسد. بنابراین بارداری در سن بالای 40 سال خطرات متعددی را به دنبال دارد. احتمال عدم موفقیت در آبستن شدن در خانم هایی که در سنین بیست سالگی قرار دارند تنها 6 درصد است اما این آمار در مورد خانم هایی که در سنین 40 سالگی قرار دارند به 64 درصد می رسد.

ریسک بروز سندرم داون در خانم هایی که در سنین بیست سالگی قرار دارند در حدود یک مورد در هر 2000 مورد است اما این آمار در سی سالگی به یک مورد در هر 900 مورد و در 40 سالگی به یک مورد در هر 100 مورد می رسد. بنابراین بارداری در سن بالای 40 سال احتمال بروز برخی اختلالات ژنتیکی در نوزاد را افزایش می دهد.

اگر قصد باردار شدن دارید برای داشتن بارداری نرمال و فرزندی سالم بهترین شانس را برای خودتان ایجاد کنید. قبل از باردار شدن نکات لازم را در نظر داشته باشید.

اگر با وجود تلاش هایی که می کنید باردار نمی شوید قبل از مراجعه به متخصص زنان و نازایی، همچنان باید داشتن نزدیکی های محافظت نشده را تا یک سال ادامه دهید. اما اگر دلایلی وجود دارد که مانع از باردار شدن شما می شود مانند ابتلا به بیماری های مقاربتی یا اختلال در روند قاعدگی و پریودها، فورا به پزشک متخصص زنان و نازایی مراجعه کنید.

اگر قصد دارید روزی باردار شوید اما در حال حاضر آمادگی آن را ندارید می توانید اقدام به فریز کردن تخمک های خود بکنید که باید در سن زیر 40 سال و ترجیحا زیر 35 سال انجام شود. اگر چه شانس بارداری سالم در سنین سی سالگی و یا چهل سالگی کاهش می یابد اما با استفاده از تکنیک های کمک باروری امروزه نتایج موثری را می توان از تخمک های جوان تر به دست آورد.

دکتر لیلا شیخ الاسلامی

دکتر لیلا شیخ الاسلامی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ليلا شيخ الاسلامي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران، دکتر لیلا شیخ الاسلامی عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا شیخ الاسلامی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه