این مقاله با هدف ارتقاء دانش مطالعه کنندگان پیرامون ارتباط نحوه خوابیدن در بارداری و احتمال مرده زایی تهیه گردیده است.

دروانا: 

مطالعه جدیدی نشان داده است خانم هایی که در ماه های آخر بارداری روی کمر خود می خوابند بیشتر در معرض خطر مرده زایی (به دنیا آوردن نوزاد مرده) قرار دارند، البته اگر سایر فاکتورهای خطر را نیز دارا باشند و صرفا نحوه خوابیدن در بارداری، احتمال به دنیا آوردن نوزاد مرده را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

چگونگی ارتباط بین نحوه خوابیدن در بارداری و احتمال مرده زایی

این احتمال وجود دارد که خوابیدن به پشت (خوابیدن روی کمر) می تواند آپنه خواب sleep apnea را تشدید کند در نتیجه در طول شب تنفس بارها متوقف شده و دوباره شروع می شود و اگر جنین آسیب پذیر باشد، کاهش جریان اکسیژن می تواند شانس مرگ جنین را افزایش دهد. البته باید توجه داشت که نحوه خوابیدن در بارداری تنها در صورتی می تواند در به دنیا آوردن جنین مرده موثر باشد که سایر فاکتورهای خطر مانند اختلال در رشد جنین نیز وجود داشته باشد.

علل مرده زایی چیست؟

مرده زایی یا به دنیا آوردن نوزاد مرده به از دست رفتن بارداری بعد از هفته بیستم بر می گردد. حدودا یک مورد از 160 مورد بارداری به مرده زایی ختم می شود. دلایل احتمالی عبارتند از:

  • نقص در هنگام زایمان
  • رشد ناقص جنین
  • مشکلات مربوط به جفت

خانم های بارداری که سیگار می کشند و یا فشار خون بالایی دارند نیز بیشتر در معرض احتمال مرده زایی قرار دارند، اما برخی اوقات هیچ توضیحی برای به دنیا آوردن جنین مرده وجود ندارد.

تحقیق بالینی در مورد نحوه خوابیدن در بارداری و مرده زایی

تحقیق دانشمندان دانشگاه تگزاس در گالوستون نشان می دهد که تقریبا 10 درصد از خانم هایی که جنین مرده به دنیا آورده بودند در طول بارداری از جمله ماه آخر، به پشت می خوابیدند. این تحقیق در ژورنال آنلاین زنان و زایمان منتشر شده است. روش و نتایج این تحقیق بطور خلاصه به شرح زیر است:

  • روش: تحقیق بر روی 103 خانم که بعد از هفته سی و یکم بارداری جنین مرده به دنیا آورده بودند و 192 خانم باردار دیگر که در سه ماهه سوم بارداری بودند.
  • نتایج: وقتی محققین سایر فاکتورهای موثر دیگر در مرده زایی از جمله سیگار کشیدن و افزایش وزن را در نظر داشتند، خوابیدن به پشت در بارداری همچنان با ریسک افزایش به دنیا آوردن جنین مرده مرتبط بود.هنگامی که یک خانم باردار به پشت خوابیده باشد، جریان خون جنین می تواند کاهش یابد. البته همچنان اختلال در رشد جنین فاکتور خطر مهمی برای مرده زایی محسوب می گردد.

نکته قابل توجه: خانم های باردار باید در موقعیتی که احساس راحتی در آن دارند بخوابند. اما اگر خانم بارداری درباره نحوه خوابیدن خود احساس نگرانی دارد، باید با پزشک متخصص زنان و زایمان در این باره مشورت نماید.

دکتر افسر احمدی

دکتر افسر احمدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر افسر احمدي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افسر احمدی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه