مشکلات قبل از بارداری شامل انواع شرایط و بیماری ها می شوند که در بیشتر موارد فرد به کنترل آن ها در دوران بارداری نیز نیاز دارد. 

دروانا: 

قبل از بارداری، فرد باید پیرامون مشکلاتی که در حال حاضر دارد و یا در گذشته به آن ها دچار بوده است با پزشک صحبت کند. در صورتی که فرد برای درمان یک مشکل دارو دریافت می کند، پزشک ممکن است راه کنترل بیماری را در دوران بارداری تغییر دهد. مصرف برخی داروهای مورد استفاده برای درمان مشکلات قبل از بارداری در دوران بارداری ممکن است مضر باشد. همچنین قطع مصرف داروهایی که فرد به آن ها نیاز دارد نیز ممکن است مضر تر از خطرات ناشی از بارداری باشد. در نظر داشته باشید که در صورتی که مشکلات قبل از بارداری شما تحت کنترل بوده و مراقبت های مناسبی انجام گیرد، شما نوزاد سالم و طبیعی خواهید داشت.

  

بیماری/ وضعیت

نحوه اثر گذاری بر بارداری

آسم

کنترل ضعیف آسم خطر پره اکلامپسی، کم وزنی نوزاد، زایمان زودرس، زایمان سزارین و سایر عواقب بارداری را افزایش می دهد. اگر خانم باردار مصرف داروی آسم را قطع کند، آسم خفیف به شدید تبدیل می شود.

افسردگی

افسردگی که در بارداری ادامه پیدا کند مراقبت از خود و نوزاد متولد نشده را برای خانم باردار دشوار می سازد. داشتن افسردگی قبل از بارداری نیز فاکتور خطری برای افسردگی بعد از زایمان است.

دیابت

قند خون بالا در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب رسانده و عواقب طولانی مدت دیابت را در فرد تشدید کند. پزشکان تحت کنترل داشتن دیابت را حداقل برای سه تا شش ماه قبل از اقدام به بارداری توصیه می کنند.

اختلالات خوردن

تغییر ظاهر بدن در دوران بارداری ممکن است اختلالات خوردن را تشدید کند. اختلالات خوردن موجب بروز بسیاری از عواقب بارداری همچون نقایص مادرزادی و زایمان زودرس می گردند. خانم های مبتلا به این اختلالات بیشتر در معرض افسردگی بعد از زایمان قرار دارند.

صرع و سایر اختلالات تشنجی

تشنج در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب رسانده و خطر سقط یا مرده زایی را افزایش دهد. اما استفاده از داروهایی برای کنترل تشنج موجب بروز نقایص مادرزادی می شود. در بیشتر خانم های باردار مبتلا به صرع استفاده از دارو خطر کمتری برای خود و جنین شان در مقایسه با قطع مصرف دارو دارد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا به صورت مزمن خانم باردار و جنین او را در معرض مشکلاتی قرار می دهد. خطر پره اکلامپسی و جدا شدن جفت در خانم های مبتلا به فشار خون بالا بیشتر است. احتمال زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد نیز در این افراد بالا می رود.

میگرن

علائم میگرن در دوران بارداری بهبود می یابند. برخی خانم ها در دوران بارداری دچار حملات میگرنی نمی شوند. برخی داروها که عموما برای رفع سردرد استفاده می شود در دوران بارداری ممنوع هستند. خانمی که دچار سردردهای شدید می شود باید برای رفع ایمن علائم خود با پزشک مشورت نماید.

اچ آی وی

اچ آی وی در دوران بارداری یا زایمان از مادر به نوزاد منتقل می شود. اگر فرد در دوران بارداری از داروهای مناسب استفاده کند این خطر به کمتر از یک درصد می رسد. خانم های مبتلا به اچ آی وی که قصد بارداری دارند باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت نمایند. مراقبت های مناسب در دوران بارداری از انتقال بیماری به جنین پیشگیری می کند.

دکتر مریم احمدی

دکتر مریم احمدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مريم احمدي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر مریم احمدی استادیار تمام وقت دانشگاه ابن سینا همدان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم احمدی
برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه