در این مقاله دکتر زهرا شاطری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی درباره اقداماتی که مردان باید قبل از بارداری انجام دهند توضیحاتی داده و نکاتی را ذکر نموده اند.

دروانا: 

آیا لازم است مردان قبل از اقدام به بچه دار شدن اقدامی انجام دهند؟

همانطور که میدانیم نقش زن و مرد در بارداری یکسان است.

با این حال تا سالهای سال تصور میشد که مردان لازم نیست قبل از اقدام به فرزند آوری کاری انجام دهند.

در سالهای اخیر این نظریه به چالش کشیده شده است.

هنوز بر انجام آزمایش اسپرم یا سونوگرافی یا حتی ویزیت و معاینه مردان توسط اورولوژیست لزومی دیده نمی‌ شود اما توصیه شده است که مردان در جهت افزایش سلامت عمومی اقداماتی انجام دهند.

یکی از مهترین توصیه ها برای مردانی که خواهان پدر شدن هستند داشتن وزن طبیعی است. کاهش وزن برای مردان چاق به شدت توصیه میشود.

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و بخصوص با رنگ زرد و قرمز و نارنجی بعلت دارا بودن مواد آنتی اکسیدان توصیه می شود.

اما مواد آنتی اکسیدان چیست؟

بدن ما برای مقابله با سموم یک سری موادی به اسم رادیکال های آزاد اکسیژن ایجاد می ‌کند. این ها همیشه در بدن مشکل ایجاد نمیکنند چرا که توسط موادی به اسم آنتی اکسیدان خنثی می‌ شوند.

اگر میزان آنتی اکسیدان ها در بدن کمتر از رادیکال های آزاد باشد، این ها می ‌توانند آسیب رسان باشند.

رادیکال های ازاد آسیب رسان برای اسپرم هم در بیضه ها و هم در محیط وجود دارند و باید توسط مواد آنتی اکسیدان خنثی شوند و گرنه به اسپرم ها آسیب زده و باعث کاهش قابلیت باروری آنها می ‌شوند.

از آنجا که بعلت تغییر سبک زندگی ، رادیکال های ازاد موجود در محیط خیلی زیاد شده است، و از سویی آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزی های غیر ارگانیک ممکن است به میزان کافی نباشد توصیه می شود همه مردانی که تمایل به فرزند آوری دارند از سه ماه قبل از اقدام مصرف مکمل های حاوی آنتی اکسیدان را شروع کنند.

یکی از آسیب رسان های بسیار قوی سیگار و کلیه مواد دخانی است که مصرف آنها حداقل از سه ماه قبل از اقدام به بارداری خانم باید قطع شود. اگر مردی سیگار بکشد هم کیفیت اسپرم های خودش و هم کیفیت تخمک های همسرش کاهش پیدا می‌ کند.

دکتر زهرا شاطری

دکتر زهرا شاطری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا شاطري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پزشک نمونه استان البرز در سال 1393 می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر زهرا شاطری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه