جلوگیری از بارداری در طولانی مدت با استفاده از دستگاه آی یو دی، ایمپلنت و جراحی ممکن است. در این مقاله مروری بر جلوگیری از بارداری در طولانی مدت خواهیم داشت.

دروانا: 

جلوگیری از بارداری در طولانی مدت برای خانم هایی مناسب است که قصد بارداری در آینده نزدیک را ندارند. این روش های جلوگیری از بارداری معمولا به خوبی عمل کرده و نیازی به داشتن برنامه زمانی منظم برای مصرف آن ها وجود ندارد. تصمیم گیری راجع به بهترین روش درمانی کمی دشوار است زیرا گزینه های مختلفی به این منظور در بازار دارویی وجود دارد. بهترین روش جلوگیری از بارداری روشی است که سبب ایجاد عوارض و مشکلات آزاردهنده در فرد نگردد. در ادامه گزینه های جلوگیری از بارداری در طولانی مدت را مرور خواهیم کرد.

جلوگیری از بارداری در طولانی مدت: دستگاه درون رحمی

دستگاه درون رحمی که به اختصار آی یو دی نامیده می شود توسط متخصص زنان از طریق واژن و دهانه رحم در رحم قرار داده می شود. اغلب دستگاه های آی یو دی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود دارای رشته ای هستند که داخل واژن احساس می شود اما از بدن بیرون نمی زند. دستگاه آی یو دی توسط متخصص زنان برداشته می شود و پس از برداشت قدرت بارداری به سرعت بازخواهد گشت. دو نوع دستگاه آی یو دی در بازار وجود دارد. دستگاه آی یو دی حاوی مس که مانع از رسیدن اسپرم به لوله های فالوپ می شود و به این ترتیب جلوگیری از بارداری اتفاق می افتد. جلوگیری از بارداری با این دستگاه ها حداقل به مدت 10 سال ادامه دارد. نرخ وقوع بارداری در افرادی که از این روش جلوگیری از بارداری استفاده می کنند کمتر از 1 درصد در سال اول استفاده می باشد. دستگاه آی یو دی حاوی لوونورژسترل با ضخیم کردن مخاط دهانه رحم و نازک کردن آندومتر در جلوگیری از بارداری نقش دارد. این دستگاه درد و خونریزی قاعدگی را کاهش می دهد. برخی خانم ها در طول دورانی که برای جلوگیری از بارداری از این دستگاه استفاده می کنند به طور کامل پریود نمی شوند که این شرایط مضر نبوده و مستلزم درمان نیز نمی باشد. با برداشت این دستگاه پریودهای قاعدگی دوباره از سر گرفته می شود. اگر اخیرا به عفونت لگنی دچار شده اید (مواردی مانند گنوره یا کلامیدیا) نباید از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. اگر حین استفاده از این روش برای جلوگیری از بارداری، باردار شدید برای اطمینان از عدم بارداری خارج از رحم باید سونوگرافی انجام دهید و دستگاه آی یو دی هر چه سریع تر خارج خواهد شد.

جلوگیری از بارداری در طولانی مدت: ایمپلنت های ضد بارداری

ایمپلنت هایی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود زیر پوست داخلی بازو قرار داده می شود. جلوگیری از بارداری به این روش حداقل به مدت 3 سال ادامه خواهد داشت و در صورت قصد بارداری می توانید فورا آن را خارج کرده و باردار شوید. اگر ایمپلنت بیش از 5 روز از شروع پریود کار گذاشته شود در آن صورت باید به مدت 7 روز از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. خونریزی نامنظم یکی از شایع ترین عوارض جانبی این روش جلوگیری از بارداری می باشد. بعد از برداشتن ایمپلنت قدرت بارداری به سرعت باز خواهد گشت.

جلوگیری از بارداری در طولانی مدت: انجام جراحی

انجام جراحی می تواند برای جلوگیری از بارداری در طولانی مدت موثر باشد و روشی دائمی محسوب می گردد. بستنن لوله های فالوپ و وازکتومی از متداول ترین راه ها برای جلوگیری از بارداری در طولانی مدت در نظر گرفته می شود. بستن لوله های فالوپ در خانم ها که شامل بریدن، بستن یا برداشت لوله های فالوپ است به عنوان راهی برای جلوگیری از بارداری می باشد. خانم هایی که قصد استفاده از این روش برای جلوگیری از بارداری دارند می توانند در حین انجام زایمان واژینال این جراحی را نیز انجام دهند. این جراحی همزمان با سزارین نیز می تواند انجام گیرد. بستن لوله های فالوپ به عنوان روشی برای جلوگیری از بارداری می تواند به صورت لاپاراسکوپیک انجام شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه