واژینوز باکتریال در بارداری دشواری هایی را به دنبال دارد. در این مقاله به عوارض واژینوز باکتریال در بارداری در مادر و جنین می پردازیم.

دروانا: 

واژینوز باکتریال نوعی عفونت شایع می باشد که به سادگی قابل درمان است اما ابتلا به این عفونت در دوران بارداری و انتقال آن به جنین می تواند عوارض و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. ابتلا به واژینوز باکتریال در بارداری احتمال انجام زایمان زودرس و کاهش وزن جنین هنگام تولد را افزایش می دهد. واژینوز باکتریال احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگن را نیز افزایش می دهد که ناباروری یکی از عوارض ابتلا به بیماری التهابی لگن می باشد. واژینوز باکتریال عفونت مقاربتی نمی باشد اما در خانم هایی که به لحاظ جنسی فعال هستند شایع است.

واژینوز باکتریال عفونتی است که در اثر افزایش برخی باکتری های واژن ایجاد می شود. احتمال ابتلا به واژینوز باکتریال در بازه سنی 15 تا 44 سال زیاد می باشد. واژینوز باکتریال به ندرت در افرادی روی می دهد که نزدیکی ندارند اما با این حال عفونت مقاربتی محسوب نمی شود. عدم درمان واژینوز باکتریال احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد. علت ایجاد واژینوز باکتریال چندان مشخص نیست اما به نظر می رسد برخی عوامل در ایجاد واژینوز باکتریال نقش دارند. از جمله فاکتورهای خطر واژینوز باکتریال عبارت است از:

  • استفاده از محصولات دوش واژینال
  • بارداری (واژینوز باکتریال در بارداری)
  • قرار دادن دستگاه درون رحمی یا آی یو دی

 احتمال بروز واژینوز باکتریال در بارداری به دنبال تغییرات هورمونی ناشی از این دوران افزایش می یابد. ابتلا به واژینوز باکتریال در بارداری خطر زایمان زودرس و وزن اندک نوزاد هنگام تولد را به دنبال دارد. زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته 37 بارداری اشاره دارد. اگر وزن نوزاد هنگام تولد کمتر از 2500 گرم باشد در آن صورت احتمال بروز برخی مشکلات برای او در آینده وجود خواهد داشت. ابتلا به واژینوز باکتریال در بارداری مادر را نیز در خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن قرار می دهد. بیماری التهابی لگن نوعی عفونت است که احتمال بروز ناباروری را به دنبال دارد. همچنین عفونت واژینوز باکتریال احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند اچ آی وی، کلامیدیا و سوزاک را افزایش می دهد.

 خیلی از خانم های مبتلا به واژینوز باکتریال علائمی را تجربه نمی کنند اما با این حال برخی علائم واژینوز باکتریال عبارت است از:

  • ترشحات نه چندان غلیظ سفید رنگ یا خاکستری رنگ
  • بوی بد واژن مخصوصا بعد نزدیکی
  • درد، خارش یا سوزش واژن
  • احساس سوزش حین ادرار کردن

اگر چنین علائمی را تجربه می کنید متخصص زنان خود را فورا در جریان قرار دهید. برای تشخیص واژینوز باکتریال ممکن است انجام نمونه برداری از ترشحات واژن ضرورت بیابد. در برخی موارد واژینوز باکتریال بدون درمان از بین می رود. درمان واژینوز باکتریال با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می شود که اغلب به فرم خوراکی، کرم یا ژل موضعی می باشد. درمان واژینوز باکتریال در بارداری برای مادر و جنین خطری در پی ندارد. به خاطر داشته باشید تا عدم پایان یافتن دوره درمان باید از داشتن نزدیکی اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید احتمال عود عفونت واژینوز باکتریال بعد از درمان وجود دارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه