دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون خطر کلستاز بارداری بر جنین پاسخ داده و توضیحاتی ارائه نموده اند.

دروانا: 

کلستاز بارداری چه علائمی دارد؟

کلستاز بارداری بیماری است که در آن پوست دچار خارش شدید می گردد که به علت رسوب و تجمع نمک های صفراوی در بدن می باشد. خارش خفیف پوست در دوران بارداری امری طبیعی است. زیرا در بدن خانم باردار به علت تغییرات هورمونی خون بیشتری زیر پوست جمع می گردد و در اثر برآمدگی شکم پوست تحت کشش بیشتری قرار دارد و باعث خارش پوست می گردد. علائم شامل خارش شدید پوست، زردی پوست و سفیده چشم و ادرار پر رنگ، مدفوع بی رنگ، تهوع و کاهش اشتها می باشد.

فاکتور خطر کلستاز بارداری چیست؟

در حالت طبیعی نمک های صفراوی در دستگاه گوارش ترشح می گردد و در هضم غذا کمک می کند. افرادی که دچار کلستاز بارداری می شوند این نمک های صفراوی بدرون کبد تراوش می شود و در بدن تجمع پیدا می کند. با آزمایش خون آنزیم های کبدی، بیلیروبین و کراتینین، وضعیت کار کبد و کلیه بررسی می گردد.

خطر کلستاز بارداری بر جنین شامل چه مواردی است؟

کلستاز بارداری باعث مرده زایی یا زایمان نارس می گردد.

برای پیشگیری از وقوع عوارض و خطر کلستاز بارداری بر جنین چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

برای پیشگیری از عوارض کلستاز بر روی جنین بهتر است که در هفته 37 بارداری اقدام به زایمان نمود که جلوی مرده زایی گرفته شود.

آیا احتمال وقوع کلستاز بارداری در بارداری های بعدی نیز وجود دارد؟

افرادی که دچار کلستاز بارداری می شوند در بارداری های بعدی احتمال وقوع کلستاز بارداری هست.

دکتر پرویندخت حیدری

دکتر پرویندخت حیدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. خانم دکتر حیدری دوره فوق تخصص نازایی را در بیمارستان صارم گذرانده اند. ایشان عضو انجمن زنان و مامایی ایران و پزشک نمونه در سال 1382 می باشند.
 

پاسخ داده شده: توسط دکتر پرویندخت حیدری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه