علائم حاملگی خارج از رحم و تشخیص حاملگی خارج از رحم مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

دروانا: 

حاملگی خارج از رحم در 1 تا 2 درصد همه بارداری ها رخ می دهد. در حاملگی خارج از رحم رویان اولیه به جای لانه گزینی در دیواره رحم در لوله های فالوپ قرار می گیرد. لانه گزینی در فضایی بیرون از رحم با عنوان حاملگی خارج از رحم خوانده می شود. در حاملگی نرمال اسپرم در لوله های فالوپ با تخمک تلقیح می گردد. رویان حاصل شده در لوله فالوپ حرکت کرده و ظرف 3 تا 4 روز بعد وارد رحم می گردد. اگر لوله های فالوپ مسدود بوده و یا آسیب دیده باشد در آن صورت رویان در دیواره لوله فالوپ لانه گزینی را  انجام می دهد که نتیجه آن حاملگی خارج از رحم خواهد بود. از آن جایی که ساختار لوله فالوپ برای ادامه بارداری مناسب نمی باشد بنابراین بعد از چند هفته پارگی و خونریزی به عنوان علائم حاملگی خارج از رحم مشخص می گردد. 95 درصد موارد حاملگی خارج از رحم در لوله های فالوپ روی می دهد اما احتمال وقوع آن در دهانه رحم، تخمدان ها و یا حتی فضای داخل شکم نیز می باشد. متاسفانه درحال حاضر پیشرفت علم پزشکی به اندازه ای نیست که بتوان رویان ایجاد شده را از لوله فالوپ خارج کرد و در رحم جایگزین نمود، بنابراین حاملگی خارج از رحم به تولد نوزاد منجر نخواهد شد. آسیب در لوله های فالوپ در ایجاد حاملگی خارج از رحم نقش مهمی ایفا می کند. 50 درصد موارد حاملگی خارج از رحم با بیماری های مربوط به لوله فالوپ ارتباط دارد. آسیب به لوله های فالوپ ممکن است در اثر ابتلا به عفونت های لگنی مانند سوزاک، کلامیدیا یا سایر عفونت های مقاربتی روی دهد. بیماری های مربوط به لوله فالوپ نیز در نتیجه ابتلا به آندومتریوز، آپاندیسیت یا سابقه قبلی در جراحی لگنی ایجاد می شود. خانم هایی که از دستگاه آی یو دی استفاده می کنند ممکن است در خطر حاملگی خارج از رحم قرار داشته باشند. خانم هایی که بعد از انجام عقیم سازی باردار می شوند نیز در خطر تجربه چنین عارضه ای قرار دارند. انجام آی وی اف نیز احتمال حاملگی خارج از رحم را کمی افزایش می دهد. با این وجود ممکن است در خیلی از موارد توضیح واضحی برای علت حاملگی خارج از رحم  نتوان یافت.

در توضیح علائم حاملگی خارج از رحم باید توجه داشت خونریزی از اولین علائم حاملگی خارج از رحم محسوب می شود. اگر وجود بارداری تایید شود در آن صورت مقادیر غیرنرمال هورمون گنادوتروپین جفتی انسان، درد لگن و یا خونریزی های نامنظم در هفته های اول بارداری از دیگر علائم حاملگی خارج از رحم محسوب می شود. اگر مشکوک به بارداری هستید و از طرفی علائمی مانند درد لگن یا درد در بخش پایینی شکم را تجربه می کنید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. علاوه بر این اگر فاکتور خطری مبنی بر حاملگی خارج از رحم در شما وجود داشته باشد برای مثال اگر سابقه چنین حاملگی دارید نیز در صورت اطلاع از بارداری خود فورا به متخصص زنان مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید اگر تشخیص حاملگی خارج از رحم به موقع انجام شود در آن صورت احتمال بروز عوارض حاملگی خارج از رحم کاهش خواهد یافت. در برخی موارد نتایج سونوگرافی حاملگی داخل حفره رحم را نشان نمی دهد، در این شرایط احتمال حاملگی خارج از رحم مطرح می گردد. در گذشته حاملگی خارج از رحم تا قبل از هفته 6 تا 8 تشخیص داده نمی شد و تشخیص حاملگی خارج از رحم با مشاهده علائمی مانند درد لگن و خونریزی نامنظم واژن تایید می شد. در این شرایط احتمال بروز عوارض بسیار خطرناک فرد را تهدید خواهد کرد. خوشبختانه امروزه اغلب موارد حاملگی خارج از رحم زودتر از موعد تشخیص داده می شود زیرا حساسیت تست های هورمونی و تست های سونوگرافی برای تشخیص حاملگی خارج از رحم پیشرفت کرده است.

 

دکتر مرضیه شیرازی

دکتر مرضیه شیرازی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دکتر مرضیه شیرازی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای مدرک تکمیلی لاپاراسكوپي پیشرفته و هیستروسکوپي پیشرفته می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مرضیه شیرازی
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه