تست انقباضات رحم یا تست استرس انقباضی یا تست چالش اکسی توسین روشی است که در دوران بارداری به منظور اندازه گیری ضربان قلب جنین حین انقباضات رحمی انجام می شود. در این مقاله به تعریف تست انقباضات رحم می پردازیم.

دروانا: 

با انجام تست انقباضات رحم می توان تعیین کرد آیا جنین می تواند اکسیژن مورد نیاز را در طول وضع حمل از طریق جفت به دست آورد. ممکن است با انجام تست بدون استرس و پروفایل بیوفیزیکال نیاز به انجام تست انقباضات رحم وجود نداشته باشد. در طول انقباضات جریان خون و اکسیژن وارد شده به جفت به طور موقت سرعت کمی پیدا می کند. اگر جفت سالم باشد ذخیره اضافی از خون را خواهد داشت و می تواند در طول انقباضات نیازهای جنین را تامین کند. به این ترتیب در طول انقباضات و بعد از آن ضربان قلب جنین افت نمی کند. اما اگر جفت به طور مناسبی عمل نکند جنین اکسیژن کافی دریافت نکرده و ضربان قلب به دنبال انقباض افت می کند. تست انقباضات رحم در مقایسه با روش های مشابه کمی پر خطر و پر هزینه می باشد و تنها در بارداری های پر خطر انجام می شود. انجام تست انقباضات رحم در زمانی نزدیک به زایمان انجام می شود.

به منظور انجام تست انقباضات رحم به مدت 6 تا 8 ساعت قبل از تست باید از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید. تخلیه مثانه قبل از انجام تست انقباضات رحم روشی معقول می باشد. به هنگام انجام تست انقباضات رحم ابتدا باید روی سمت چپ بدن خود قرار بگیرید. دو دستگاه روی شکم شما قرار می گیرد. یکی از دستگاه ها ضربان قلب جنین را بررسی می کند و دستگاه دیگر انقباضات رحم را اندازه گیری می کند. دستگاهی انقباضات را ثبت کرده و ضربان قلب جنین به صورت خط های مجزایی روی کاغذ گراف نشان داده می شود انجام تست انقباضات رحم ممکن است حدود 2 ساعت زمان برد. در این زمان فرد ممکن است کرامپ هایی شبیه به کرامپ های دوران قاعدگی را تجربه کند. اما کرامپ ها به اندازه ای شدید نخواهد بود که منجر به القای وضع حمل شود. اگر در طول 15 دقیقه اول انقباضی ایجاد نشود پزشک دوز اندکی از اکسی توسین را به صورت وریدی وارد بدن مادر می کند. یا ممکن است از شما خواسته شود تا نوک سینه خود را به منظور ترشح اکسی توسین طبیعی تحریک کنید. با پایان یافتن تست انقباضات رحم باید منتظر بمانید تا انقباضات تمام شده و شما به حالت قبل از انجام تست انقباضات رحم برسید.

تست انقباضات رحم: نتایج

اگر در پاسخ به تست انقباضات رحم ضربان قلب جنین افت نکند در آن صورت جنین در وضعیت خوبی به سر می برد و نتایج نرمال می باشد. در این مورد باید منتظر بمانید تا وضع حمل طبیعی آغاز شود و یا ممکن است نیاز به تکرار تست انقباضات رحم در هفته آینده وجود داشته باشد. اگر ضربان قلب جنین به دنبال تست انقباضات رحم افت کند در آن صورت نتایج نرمال نبوده و حاکی از آن است که جنین تحت استرس قرار دارد. در این مورد ممکن است زایمان فورا انجام شود. اگر جنین تحمل انقباضات را نداشته باشد ممکن است نیاز به انجام سزارین وجود داشته باشد. اگر دهانه رحم نرم و متسع باشد ممکن است وضع حمل القا شود. اگر تست انقباضات رحم نشان دهد که همه چیز نرمال می باشد در آن صورت مشکلی نیست اما اگر وجود مشکلی را نشان دهد ممکن است نتایج چندان قابل اعتماد نباشد. در این شرایط احتمال دریافت نتایج مثبت کاذب در حدود 30% می باشد.

تست انقباضات رحم: عوارض

عوارض تست انقباضات رحم بستگی به مهارت متخصص زنان دارد. احتمال آن که رحم بیش از حد تحریک شود به دنبال انجام تست انقباضات رحم وجود دارد. تحریک بیش از حد منجر به انقباضات قوی و مکرر می شود به نحوی که ممکن است جریان خون به جنین کاهش یابد. احتمال بروز این عارضه وقتی بیشتر است که اکسی توسین با استفاده از تحریک نوک سینه آزاد شده باشد، این شرایط را در مقایسه با تزریق اکسی توسین سخت تر می توان کنترل کرد.

انجام تست انقباضات رحم ممکن است منجر به وضع حمل زودرس شود. اگر مقدار اکسی توسین به سرعت افزایش یابد یا تحریک نوک سینه ها به مدت طولانی ادامه داشته باشد احتمال بروز این عارضه وجود دارد. اگر فاکتور خطر زایمان زودرس وجود داشته باشد انجام تست انقباضات رحم توصیه نمی شود.

به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی اغلب متخصصین از انجام تست انقباضات رحم اجتناب می کنند و به جای آن روش های کم تهاجمی تری مانند پروفایل بیوفیزیکال یا تست بدون استرس را در نظر می گیرند.

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه