انقباضات براکستون هیکس متمایز از انقباضات وضع حمل می باشد. در این مقاله قصد داریم به تعریف انقباضات براکستون هیکس و تمایز آن از انقباضات وضع حمل بپردازیم.

دروانا: 

 انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس انقباضات رحمی می باشد که در اوایل بارداری آغاز می شود، اگر چه ممکن است تا بعد از میانه های بارداری متوجه انقباضات براکستون هیکس نباشید. برخی خانم ها ممکن است هرگز متوجه انقباضات براکستون هیکس نشوند. انقباضات براکستون هیکس به نام پزشک انگلیسی به همین نام مربوط می باشد که اولین بار انقباضات براکستون هیکس را در سال 1872 توصیف کرد. مادامی که بارداری پیش می رود انقباضات براکستون هیکس بیشتر روی می دهد اما این روند تا هفته های آخر بارداری ادامه دارد و سپس نامنظم و بی درد می شود. انقباضات براکستون هیکس را به سختی می توان از انقباضات اوایل وضع حمل تمیز داد. اگر در هفته 37 ضربه ای را احساس نمی کنید و هنوز انقباضات منظمی را تجربه می کنید یا اگر هر یک از علائم وضع حملی که در ادامه لیست می شود را دارید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. با گذشت زمان و در هفته های نزدیک زایمان احتمالا دهانه رحم تدریجا نرم شده و برای وضع حمل آماده می شود. انقباضاتی که در این زمان روی می دهد اغلب شدیدتر بوده و فراوانی بیشتری دارد، همچنین در برخی موارد ممکن است با احساس ناراحتی همراه باشد. بر خلاف انقباضات براکستون هیکس که پراکنده بوده و در آن شاهد تغییرات آشکاری در دهانه رحم نیستیم، انقباضات فاز فعال وضع حمل به اتساع دهانه رحم می انجامد. این دوره بخشی از مراحل پیش از زایمان می باشد.

به طور کلی انقباضات براکستون هیکس در رحم و بخش پایینی شکم و کشاله های ران احساس می شود. انقباضات براکستون هیکس انقباضاتی نامنظم می باشد که آسیبی به دنبال ندارد اما ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و یا در برخی موارد کمی دردناک و قوی به نظر رسد.

اگر در روزها یا هفته های قبل از وضع حمل قرار دارید انقباضات براکستون هیکس ممکن است کمی ریتمیک، دردناک و نزدیک به هم رخ دهد. با تجربه انقباضات براکستون هیکس در این زمان ممکن است تصور کنید هنگام وضع حمل فرار رسیده است اما باید بدانید این انقباضات، انقباضات کاذب نامیده می شود و معمولا به شکل پایدار، قوی و منسجم ادامه پیدا نمی کند. اما انقباضات نزدیک زایمان که انقباضات حقیقی نامیده می شود، انقباضاتی است که رفته رفته منسجم تر و قوی تر می گردد.

انقباضات براکستون هیکس در هر زمانی ممکن است روی دهد اما ممکن است شما در زمان هایی مانند شب هنگام، در زمان پر بودن مثانه، دهیدراته بودن بدن، داشتن نزدیکی جنسی و یا در طول فعالیت فیزیکی انقباضات براکستون هیکس را به خوبی حس کنید.

به خاطر داشته باشید انقباضات براکستون هیکس آسیبی را به دنبال ندارند. برای تخفیف ناراحتی ناشی از انقباضات براکستون هیکس می توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • موقعیت، حالت یا فعالیت خود را تغییر دهید. برخی اوقات راه رفتن سبب تخفیف انقباضات براکستون هیکس می شود. در برخی موارد استراحت کردن به تخفیف انقباضات براکستون هیکس کمک می کند. اما انقباضات حقیقی نزدیک به وضع حمل انقباضاتی است که با این اقدامات رفع نشده و با گذشت زمان انسجام و شدت بیشتری می یابد.
  • به هنگام انقباضات براکستون هیکس می توانید کمی آب بنوشید زیرا در برخی موارد انقباضات براکستون هیکس در نتیجه دهیدراته شدن روی می دهد.
  • ریلکس کنید و به طور آهسته و عمیق تنفس کنید. این اقدام مانع انقباضات براکستون هیکس نمی شود اما به شما کمک خواهد کرد تا با ناراحتی ناشی از آن مقابله کند. این اقدامات را در کلاس های دوران بارداری خواهید آموخت.

اگر به هفته 37 بارداری نرسیده اید در موارد زیر فورا با متخصص زنان و زایمان تماس حاصل کنید:

  • اگر انقباضات ریتمیک، منسجم و دردناک شده یا سایر علائم وضع حمل را تجربه می کنید
  • وجود درد شکمی و کرامپ های شبیه کرامپ های قاعدگی
  • انقباضات مکرر
  • خونریزی و لکه بینی واژینال
  • افزایش ترشحات واژن
  • تغییراتی در نوع ترشحات واژن
  • افزایش فشار در لگن یا بخش پایینی شکم
  • کمر درد مخصوصا کمردردی که پیش از این آن را تجربه نکرده اید

اگر در هفته های بعد از 37 بارداری قرار دارید انقباضات حقیقی را تجربه خواهید کرد. این انقباضات منظم بوده و به مدت 30 تا 90 ثانیه به طول می انجامد و تدریجا قوی تر می شود. در موارد زیر با متخصص خود تماس گرفته یا به بیمارستان مراجعه کنید:

  • پاره شدن کیسه آب
  • خونریزی واژینال
  • وجود درد شدید
دکتر پروین صادقی

دکتر پروین صادقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروین صادقی دارای مدرک پزشکی عمومی تکمیلی از اتریش و بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که سال ها سابقه فعالیت در این حوزه و بخصوص درمان نازایی را دارا می باشند. همچنین خانم دکتر صادقی تحقیقات علمی در زمینه تومورهای بدخیم تخمدانی به انجام رسانده اند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروین صادقی

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه