پره اکلامپسی یکی از عواقب بارداری است که با فشار خون بالا و علائمی از آسیب به اندام های دیگر اغلب کبد و کلیه ها همراه خواهد بود. پره اکلامپسی در بارداری معمولا 20 هفته بعد از آغاز بارداری در خانم هایی که فشار خون نرمالی داشتند ایجاد می شود. عدم درمان پره اکلامپسی در بارداری عواقب جدی و حتی کشنده ای را برای مادر و جنین به دنبال دارد. در مواردی حتی بعد از زایمان نیز بهبودی کامل پره اکلامپسی مدتی بعد حاصل می شود. در ادامه دکتر نوید نوروز زاده متخصص زنان و زایمان به سوالاتی پیرامون پره اکلامپسی در بارداری پاسخ می دهند.

دروانا: 

 پره اکلامپسی در بارداری چیست؟

عوارض پره اکلامپسی برای مادر و جنین کدام است؟

عوارض پره اکلامپسی در بارداری شامل موارد زیر هستند:

با توجه به افزایش فشار خون مادر، احتمال کاهش خون رسانی به جنین و اختلال رشدی در جنین و جدا شدن از جفت و در نتیجه مرگ یا زایمان زودرس وجود دارد.

علاوه بر این، پره اکلامپسی در بارداری احتمال تشنج مادر، اختلال انعقادی و کبدی و عوارض و مادر و جنین را افرایش می دهد.

سندرم HELP چیست و چه ارتباطی با پره اکلامپسی دارد؟

سندرم HELP زمانی رخ می دهد علاوه بر  پره اکلامپسی، کاهش پلاکت، تشنج مادر، افزایش آنزیم های کبدی و .... نیز ایجاد می شود. این سندرم عواقب بسیار خطرناکی را به دنبال دارد.

تفاوت اکلامپسی و پره اکلامپسی در چیست؟

افزایش فشار خون و دفع پروتئین از علائم پره اکلامپسی هستند.

زمانی که تشنج هم به عوارض فوق اضافه شود، اکلامپسی نامیده می شود.

در صورت تجربه پره اکلامپسی در بارداری اول، احتمال بروز آن در بارداری های بعدی وجود خواهد داشت؟ در این شرایط راه های پیشگیری از پره اکلامپسی مجدد کدام است؟

این احتمال وجود دارد به خصوص اگر مادر زمینه فشار خون مزمن داشته باشد. راه پیشگیری از آن کنترل دقیق مادر توسط پزشک متخصص است که با اندازه گیری فشار خون، بررسی های دقیق دوره ای و کنترل رشد جنین صورت می گیرد تا در صورت لزوم اقدامات درمانی صورت گیرد.

 

دکتر نویدا نوروززاده

دکتر نویدا نوروززاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر نويدا نوروز زاده، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو انجمن ناباروری و انجمن جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نویدا نوروززاده

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه