بیماری گاستروشزی یک وضعیت نادر در نوزادان است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که کودک با سوراخی در نزدیکی پایین شکم خود متولد می شود و روده های او و در مواردی اندام های دیگر مانند معده، کبد به بیرون از بدن راه می یابند. گاستروشزی در دیواره شکم به علل مختلف مانند وجود یک عامل تراتوژن به وجود می آید که عموما در هفته شش بارداری رخ می دهد. گاستروشزی گاهی همراه با ناهنجاری های دیگر در معده و روده دیده می شود. این ناهنجاری ممکن است با IUGR یا زایمان زودرس (به علت پلی هیدرآمینوس) نیز دیده شود. سونوگرافی بعد از 14 هفتگی برای تشخیص گاستروشزی جنین به کار می رود.

دروانا: 

گاستروشزی

گاستروشزی چگونه بر جنین اثر می گذارد؟

احتمال مرگ جنین خصوص در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. از هفته 30 حاملگی انجا بیوفیزیکال پروفایل توصیه می گردد. در سونوگرافی ضخامت دیواره روده، اتساع آن و وجود پریستیالیسم بررسی می گردد. ضخامت روده یک پیش آگاهی وضعیت زنده ماندن نوزاد در گاستروشزی است.

تاثیرات گاستروشزی بر بارداری چیست؟

با مشاهده علائم تخریب روده ها (ضخامت و اتساع) زایمان به محض بلوغ ریه انجام می شود (زایمان زودرس یا زودتر از ترم)

در صورت دیدن ناهنجاری دیگر همراه گاستروشزی انجا مطالعات کروموزومی لازم خواهد بود.

در صورت وجود گاستروشزی بعد از زایمان چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

جهت زایمان (احتمالا لازم نیست سزارین باشد) ادر به یک مرکز مجهز منتقل می گردد. بدین منظور متخصص نوزادان و جراح کودکان باید در بیمارستان حضور داشته باشند. در هنگام زایمان سمت پایین بدن کودک در کیسه مخصوصی قرار داده می شود تا تبخیر به حداقل برسد. گاستروشزی معمولا اسپورادیک و با علل چند گانه است اما عود فامیلی نیز گزارش شده است.

در صورت ابتلا خواهر یا برادر به گاستروشزی خطر عود 4-3 درصد است. برای پیشگیری از این خطر انجام مشاوره ژنتیک، سونوگرافی دقیق، اندازه گیری آلفا فیتوپروتئین در سرم مادر توصیه می گردد.

 
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه