دیابت و بارداری زوجی خطرناک نمی باشند. این بدان معنی است که بارداری با وجود دیابت ممکن خواهد بود اگر دیابت قبل از بارداری تحت کنترل در آید. در مقاله پیش رو به نکاتی پیرامون دیابت و بارداری خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 دیابت و بارداری

اگر شما به دیابت نوع یک یا دو مبتلا هستید و قصد بارداری دارید ممکن است نگرانی هایی در ارتباط با دیابت و بارداری ذهن شما را به خود مشغول سازد. به خاطر داشته باشید کنترل دیابت قبل از بارداری همچنین اعمال برخی تغییرات در شیوه زندگی شما را در داشتن بارداری با وجود دیابت یاری خواهد ساخت.

اولین گام در بحث دیابت و بارداری مشورت با متخصص زنان می باشد. بارداری با وجود دیابت مستلزم ایجاد تغییراتی پیش از بارداری است:

  • تغییر داروها: در بحث دیابت و بارداری ضروری است داروهای مصرفی دیابت قبل از بارداری تغییر یابد و داروهای ضد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد که در دوران بارداری برای جنین و مادر مناسب تر می باشد. اگر فرد به فشارخون بالا دچار باشد در این صورت داروهای ضد فشار خون مصرفی نیز باید تغییر یابد. برخی داروها که در درمان فشار خون بالا استفاده می شوند در دوران بارداری نباید مورد استفاده قرار گیرد.
  • درمان برخی مشکلات ناشی از دیابت قبل از بارداری: اگر به عوارض دیابت دچار هستید (عوارضی مانند بیماری های کلیوی، آسیب به چشم ها و قلب) باید توجه داشت عوارض دیابت قبل از بارداری باید تحت درمان قرار گیرد و این امر در بحث دیابت و بارداری حائز اهمیت می باشد.
  • مراجعه به متخصص: پزشک متخصص زنان، متخصص دیابت و مشاور تغذیه قبل از بارداری باید شما را مورد معاینه قرار دهد و این از نکاتی است که در بحث به دیابت و بارداری باید بدان توجه داشت.

دیابت و بارداری: تمرکز بر کنترل قند خون

کنترل دیابت قبل از بارداری (کنترل قند خون) بهترین و مهم ترین گزینه ای است که در بحث دیابت و بارداری مطرح می گردد. در بحث دیابت و بارداری قبل از باردار شدن مقدار هموگلوبین A1C در خون بررسی خواهد شد. این آزمایش نشان می دهد قند خون در سه ماه گذشته به چه صورت کنترل شده است.

قلب، نخاع، مغز و سایر ارگان های جنین در ابتدای بارداری، پیش از آنکه شما متوجه باردار شدن خود باشید تشکیل می شود. اگر دیابت قبل از بارداری به طور مناسبی کنترل نشده باشد در آن صورت در روزهای اول بارداری با خطر سقط و بروز نقص در جنین رو به رو هستید، نواقصی که عمدتا بر مغز، نخاع و قلب جنین تاثیر خواهد گذاشت.

پزشک متخصص به شما کمک خواهد کرد تا مقدار قند خون خود را در محدوده مناسبی نگاه دارید. او بر اساس برنامه درمانی شما تغییراتی را اعمال خواهد کرد تا قند خون به مقدار نرمال برسد.

دیابت و بارداری: داشتن رژیم غذایی سالم

در بحث دیابت و بارداری مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات به افراد توصیه می شود. اگر قبل از بارداری باید وزن خود را کاهش دهید حتما از مشاور تغذیه بهره برید. مشاور تغذیه بر اساس وعده های غذایی مناسب افراد دیابتی برنامه ریزی خواهد کرد تا نیازهای شما را برآورده سازد. همچنین در بحث دیابت و بارداری باید مصرف مکمل های ضروری دوران بارداری و پیش از بارداری را در نظر داشت. مصرف فولیک اسید و ویتامین های پریناتال قبل از بارداری نکته ای بسیار قابل توجه در حیطه دیابت و بارداری می باشد که نباید آن را فراموش کرد.

دیابت و بارداری: فعالیت خود را حفظ کنید

در بحث دیابت و بارداری داشتن فعالیت فیزیکی نکته حائز اهمیت دیگری می باشد. قبل از بارداری در مورد ورزش کردن با متخصص خود مشورت کنید. فعالیت های ورزشی انتخاب کنید که از انجام آن لذت ببرید (فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا کردن). انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت فیزیکی در هفته ضروری است. در طول انجام ورزش بر انجام ورزش هایی تمرکز داشته باشید که مناسب دوران بارداری می باشد. اگر پیش از بارداری فعالیت ورزشی نداشته اید باید تدریجا چنین فعالیت هایی را در برنامه روزمره خود بگنجانید. انجام فعالیت فیزیکی بر مقدار قند خون تاثیر می گذارد. قبل و بعد از ورزش کردن قند خون خود را چک کنید. این نکته در افرادی که از انسولین استفاده می کنند بسیار اهمیت دارد. در برخی موارد ضروری است قبل از ورزش کردن از میان وعده استفاده کنید تا در حین ورزش کردن مقدار قند خون افت نکند.

دیابت و بارداری: کنترل استرس

در بحث دیابت و بارداری باید توجه داشته باشید که استرس خود را تحت کنترل در آورید. استرس بیش از حد بر مقدار قند خون شما تاثیر می گذارد و مراقبت مناسب دیابت قبل از بارداری را دشوار می سازد.

به طور کلی در موضوع دیابت و بارداری باید توجه داشت تا پیش از تایید پزشک برای باردار شدن اقدام نکنید و در این دوران از روش های مطمئن ضد بارداری استفاده کنید.

 

دکتر زهرا شاطری

دکتر زهرا شاطری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا شاطري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پزشک نمونه استان البرز در سال 1393 می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زهرا شاطری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه