تغییرات هفته به هفته دوران بارداری. تغییرات هفته به هفته دوران بارداری  از موضوعات بسیار مورد توجه مادران می باشد که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت. تغییرات هفته به هفته بارداری به شما نحوه رشد جنین را در طول هفته های بارداری خواهد آموخت. در ادامه بررسی خواهیم کرد در هر هفته از بارداری وضعیت جنین شما به چه صورتی خواهد بود.

دروانا:

هفته اول و دوم بارداری

لقاح معمولا حدود دو هفته بعد از شروع آخرین قاعدگی اتفاق می افتد. لقاح به معنی بارور سازی تخمک یک زن توسط اسپرم یک مرد می باشد. لقاح در یکی از لوله های فالوپ انجام می گیرد. لوله های فالوپ بین تخمک ها و رحم قرار دارند. شما ممکن است متوجه روز دقیقی که باردار شده اید نشوید.

هفته های سوم تا چهارم بارداری

تخمک بارور شده در طول لوله های فالوپ شروع به حرکت کرده و به سمت رحم پیش می رود و به دیواره رحم متصل می گردد که به این امر لانه گزینی اطلاق می گردد. وقتی لانه گزینی اتفاق بیفتد جفت شروع به تشکیل می کند. جفت در داخل رحم شروع به رشد می کند و از طریق بند ناف وظیفه تامین اکسیژن و خونرسانی به جنین را به عهده خواهد داشت.

هفته پنجم بارداری

در این هفته از دوران بارداری لوله عصبی جنین شکل می گیرد. لوله عصبی در ایجاد مغز جنین، نخاع و ستون فقرات دخالت دارد. جوانه های کوچکی شروع به ظاهر شدن می کنند. این جوانه ها بازوها و پاهای جنین را شکل می دهند. قلب و ریه های جنین در حال رشد است و قلب شروع به تپش خواهد کرد.

هفته ششم بارداری

در این هفته از دوران بارداری ضربان قلب جنین 105 بار در دقیقه می باشد. بینی، دهان، گوش ها، انگشتان پا و دست در حال شکل گیری می باشند.

هفته هفتم بارداری

استخوان های جنین شما در هفته هفتم بارداری در حال شکل گیری می باشد اما همچنان ساختاری نرم دارند. مادامی که هفته های بارداری شما افزایش می یابد استخوان های جنین نیز سفت تر خواهند شد. پلک های جنین حالا شکل گرفته است اما هنوز بسته می باشد. ارگان های تناسلی جنین نیز در هفته هفتم بارداری در حال شکل گیری هستند.

هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری همه ارگان ها و سیستم های مهم بدن در حال شکل گیری می باشند. جفت نیز در این زمان عملکرد مناسبی دارد.

هفته نهم بارداری

جوانه هایی در هفته نهم دوران بارداری ایجاد می شود که به عنوان دندان جنین رشد خواهد کرد. طول جنین در حال حاضر نزدیک به 1.25 ساتی متر خواهد بود.

هفته دهم بارداری

انگشتان دست و پا به رشد خود ادامه می دهند و ناخن ها نیز شروع به رشد می کنند. در این زمان شما می توانید ضربان قلب جنین را در ملاقات های پریناتال بشنوید.

هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم دوران بارداری استخوان های جنین شروع به سفت شدن می کنند. پوست جنین هنوز نازک و شفاف است و اندازه سر در این زمان نیمی از سایز او را تشکیل می دهد.

هفته دوازدهم بارداری

در این زمان دست ها سریع تر از پاها رشد می کنند. جنین به اطراف حرکت کرده اما شما هنوز نمی توانید حرکت جنین را احساس کنید. طول جنین در این زمان 5 سانتی متر خواهد بود و وزن او نیز حدود 14 گرم می باشد.

هفته سیزدهم بارداری

در این زمان شما وارد سه ماهه دوم بارداری شده اید. وضعیت رشد جنین سرعت می یابد. ارگان های او به طور کامل شکل گرفته اند و رشد همچنان ادامه دارد. در سونوگرافی ممکن است ظاهری شبیه تنفس کردن یا بلعیدن نشان داده شود.

هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم دوران بارداری بینی و جوانه های چشایی شکل می گیرند. پوست شروع به ضخیم تر شدن می کند و فولیکول های مو زیر پوست شروع به رشد می کنند. جنین دست هایش را باز و بسته می کند و دست ها را به سمت دهانش حرکت می دهد.

هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم دوران بارداری جنین بسیار فعال می باشد و در داخل بدن شما به اطراف می چرخد. شما در این زمان ممکن است حرکات جنین را احساس کنید. استخوان های جنین در این زمان رشد قوی تری خواهد داشت و شما می توانید جنین را در داخل سونوگرافی ببینید. کلیه های جنین شروع به تولید ادرار کرده و قلب جنین در این زمان خون را پمپ می کند.

هفته شانزدهم بارداری

پلک های جنین، لب بالایی و گوش ها شکل گرفته است. جنین می تواند صدای شما را بشنود. در این زمان می توانید هر آوازی که دوست دارید برای او بخوانید و یا با او صحبت کنید. جنین شما در این زمان حدود 12 سانتی متر طول دارد و وزن آن در حدود 140 گرم خواهد بود.

هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم دوران بارداری جنین شروع به افزودن چربی می کند. چربی به جنین انرژی می دهد و به او کمک می کند تا بعد از تولد گرم بماند. چربی به نام ورنیکس (Vernix) روی پوست جنین ظاهر می شود. این پوشش چرب ضد آب خواهد بود و سبب می شود پوست جنین در رحم محافظت شود.

هفته هجدهم بارداری

شما در این زمان سونوگرافی انجام خواهید داد در این سونوگرافی می توانید جنین خود را ملاحظه کنید. با استفاده از این سونوگرافی جنسیت جنین مشخص خواهد شد. در طول روز جنین به خواب رفته و بیدار می شود. صدای بلند و حرکات شما می تواند جنین را از خواب بیدا کند. پوست جنین در این زمان نرم است و موهایی روی پوست وجود دارد که سبب می شود جنین در رحم گرم بماند.

هفته نوزدهم بارداری

در این زمان جنین شما می تواند لگد بزند. حرکات او دیگر قوی تر خواهد شد. در این زمان دیگر حرکات جنین را به وضوح درک می کنید. جنین یاد می گیرد که چطور بمکد. مکیدن نیاز به غذا خوردن را بعد از تولد تامین می کند. جنین می تواند حتی شست خود را در رحم بمکد.

هفته بیستم بارداری

در این مرحله رشد ناخن انگشتان جنین پایان می یابد. جنین در حدود 25 سانتی متر طول دارد و وزن آن در حدود 450 گرم می باشد.

هفته بیست و یکم بارداری

انگشتان دست و پای جنین به درستی شکل گرفته است. جنین قادر به بلعیدن و حتی سکسکه کردن می باشد. شما این حرکات را به طور منظم درک خواهید کرد.

هفته بیست و دوم بارداری

در این هفته از دوران بارداری پلک جنین هنوز بسته است اما چشم های او زیر پلک در حال حرکت می باشد. مجرای اشک در این زمان شروع به شکل گیری می کند و ابرو های جنین نیز شروع به ظاهر شدن می کنند. جنین در این زمان با شنیدن صدای بلند حرکتی ناگهانی انجام می دهد.

هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری جنین قادر است صداهایی مانند صدای شما را بشناسد. اگر شما با جنین صحبت کنید ممکن است حرکت او را احساس نمایید.

هفته بیست و چهار بارداری

در این هفته از دوران بارداری ماهیچه های جنین شروع به رشد می کند. رشد مو روی سر آغاز می گردد. ریه ها در این زمان به طور کامل شکل گرفته است اما در فضای بیرون از رحم قادر به تنفس نمی باشد. طول قد جنین در این زمان زمان حدود 30 سانتی متر می باشد. وزن جنین ممکن است کمی بیش از 450 گرم باشد.

هفته بیست و پنجم بارداری

مادامی که سه ماهه سوم بارداری آغاز می شود رشد جنین سرعت می یابد. سیستم عصبی جنین در این زمان به سرعت در حال شکل گیری می باشد. سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب می باشد. سیستم عصبی به حرکت، تفکر و احساس جنین کمک می کند. چربی بیشتری به بدن جنین افزوده می شود. به این ترتیب پوست ظاهر صاف تری پیدا کرده و کمتر چروک به نظر می رسد.

هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم دوران بارداری بدن جنین شروع به ساختن ملانین می کند. ملانین ماده است که سبب رنگ پوست می شود و پوست را در زمان از نور خورشید بعد از تولد محافظت می کند. ریه ها در این زمان شروع به ساختن ماده ای به نام سورفاکتانت می کنند. این ماده به ریه های جنین کمک می کند تا برای تنفس آماده شوند.

هفته بیست و هفتم بارداری

جنین در این زمان حرکات زیادی را انجام می دهد. ریه های جنین و سیستم عصبی او همچنان به رشد ادامه می دهد.

هفته بیست و هشتم بارداری

جنین در این زمان مژه دارد و می تواند چشم هایش را باز و بسته کند.

هفته بیست و نهم بارداری

جنین در هفته بیست و نهم دوران بارداری اضافه وزن سریعی پیدا می کند. از تغذیه مناسب خود اطمینان حال کنید؛ زیرا جنین شما برای رشد به مواد مغذی نیاز دارد که از طریق شما مصرف می شود.

هفته سی ام بارداری

جنین پوشش چربی روی پوست خود را از دست می دهد و موهای نرمی روی پوست او را می پوشاند. همچنین در این زمان جنین می تواند مقدار موی مناسبی روی سر خود داشته باشد.

هفته سی و یکم بارداری

مغز جنین همچنان به رشد ادامه می دهد و به سرعت تکامل می یابد. مغز حالا می تواند گرمای بدن جنین را کنترل کند.

هفته سی و دوم بارداری

مادامی که چربی به بدن جنین افزوده می شود پوست او کامل تر می گردد. جنین در این زمان حدود 45 سانتی متر طول و وزنی در حدود 2.5 کیلوگرم دارد.

هفته سی و سوم بارداری

در این زمان جنین همچنان به اضافه وزن و رشد ادامه می دهد.

هفته سی و چهارم بارداری

چربی پوشیده روی پوست جنین (ورنیکس) که پوست جنین را در رحم محافظت می کرد شروع به ضخیم تر شدن می کند. جنین در اغلب موارد موقعیتی دارد که در آن سر در بخش پایینی قرار می گیرد. این موقعیت جنین را آماده زایمان می گرداند.

هفته سی و پنجم بارداری

مغز و ریه های جنین همچنان در حال شکل گیری می باشد. اگر بارداری سالمی داشته باشید می توانید منتظر زایمان باشید.

هفته سی و ششم بارداری

در این زمان رحم شروع به فشرده شدن می کند. جنین دیگر فضایی برای انجام خیلی از حرکت ها نخواهد داشت. شما هم چنان لگدها یا کشش هایی را احساس خواهید کرد. اگر متوجه تغییری در تعداد حرکات جنین شدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. در این زمان وزن کودک در حدود 2.7 تا 3.1 کیلوگرم خواهد بود.

هفته سی و هفتم بارداری

ارگان های مهمی مانند مغز، ریه ها و کبد هنوز در حال شکل گیری می باشد. جنین همچنان در حال اضافه وزن می باشد. اگر شما بارداری سالمی داشته باشید بهتر است تا هفته سی و نهم همچنان باردار بمانید. زایمان هایی که تا قبل از هفته سی و نهم برنامه ریزی می شود دلایل پزشکی خواهد داشت.

هفته سی و هشتم بارداری

در این زمان مغز جنین همچنان در حال شکل گیری می باشد. ریه ها و کبد همچنان در حال رشد قرار دارند. اندازه جنین سبب می شود تا در فضای رحم احساس راحتی نداشته باشد. اگر بارداری سالمی داشته باشید باید تا زمان طبیعی زایمان منتظر بمانید.

هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری زمان بسیار مهمی است؛ زیرا جنین در این زمان دوره بارداری را به طور کامل سپری کرده است. او اجازه می دهد تا شما بدانید که برای تولد آماده است. زمانی که تصور می کنید وقت زایمان است با پزشک خود تماس بگیرید.

هفته چهلم بارداری

در هفته چهلم بارداری جنین آماده تولد می باشد. در این زمان جنین به درستی شکل گرفته و آماده تولد می باشد. اگر متوجه شدید که در زمان وضع حمل قرار دارید فورا با پزشک تماس حاصل کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه