دنبال کردن مراحل رشد جنین انسان از موضوعات مورد توجه خانم های باردار می باشد. در مقاله پیش رو به مراحل رشد جنین انسان در سه ماهه سوم می پردازیم.

دروانا: 

 مراحل رشد جنین انسان در سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم به پایان بارداری نزدیک می شوید. در این مقاله قصد داریم به جزئیات مراحل رشد جنین انسان در سه ماهه سوم بپردازیم. به خاطر داشته باشید اندازه های ارائه شده در این مقاله تقریبی می باشد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 28 بارداری

هفته 28 بارداری در اصل 26 هفته پس از تشکیل جنین می باشد. در این زمان پلک جنین نسبتا باز است و مژه ها شکل گرفته اند. سیستم عصبی مرکزی می تواند حرکات ریتمیک تنفسی همچنین دمای بدن را کنترل کند. تا به این زمان طول جنین 250 میلی متر می باشد و وزنی در حدود 1000 گرم دارد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 29 بارداری

در هفته 29 بارداری یا 27 بعد از تشکیل جنین، قابلیت لگد زدن و کشش در جنین وجود دارد.  

مراحل رشد جنین انسان: هفته 30 بارداری

در هفته 30 بارداری و یا 28 هفته بعد از تشکیل جنین، او قادر به باز کردن چشم ها می باشد. در این دوران سلول های قرمز خونی در مغز استخوان جنین در حال شکل گیری می باشند. وضعیت رشد سر و مو نیز متناسب با هفته بارداری می باشد. تا به این جا طول جنین نزدیک به 270 میلی متر می باشد و وزنی در حدود 1300 گرم دارد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته31 بارداری

هفته31 بارداری و یا 29 هفته بعد از تشکیل جنین اغلب روند تکاملی جنین طی شده و زمان اضافه وزن سریع آغاز می شود.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 32 بارداری

در هفته 32 بارداری و یا هفته 30 بعد از تشکیل جنین ناخن های پای جنین ظاهر می شود. لایه ای از موهای نرم که پوست بدن جنین را پوشانده است شروع به ریزش می کند. تا به این جا اندازه جنین حدود 280 میلی متر و وزن او حدود 1700 گرم می باشد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 33 بارداری

هفته 33 بارداری یا 31 هفته بعد از تشکیل جنین مردمک در پاسخ به محرک تغییر اندازه می دهد. استخوان های جنین سفت تر می شوند، اما جمجمه همچنان نرم و منعطف باقی می ماند.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 34 بارداری

هفته 34 دوران بارداری یا 32 هفته بعد از تشکیل جفت ناخن انگشتان به نوک انگشت می رسد. تا به اینجا طول جنین در حدود 300 میلی متر است و جنین وزنی در حدود 2100 گرم دارد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 35 بارداری

هفته 35 بارداری یا 33 هفته بعد از تشکیل جفت پوست جنین صورتی و نرم می گردد. اندام های دست و پا نیز ظاهر چاقی به خود می گیرد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 36 بارداری

در هفته 36 بارداری یا 34 هفته بعد از تشکیل جنین، رشد او به اندازه ای شده است که فضای رحم را پر کرده اما همچنان کشش ها، تکان خوردن و غلتیدن او احساس می گردد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 37 بارداری

هفته 37 بارداری یا 35 هفته بعد از تشکیل جنین، زمان آمادگی برای زایمان است. در این زمان سر جنین ممکن است به گونه ای به سمت لگن قرار گیرد. اگر سر جنین پایین نباشد پزشک برای حل این موضوع و تغییر جهت سر جنین راهی را خواهد یافت.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 38 بارداری

هفته 38 بارداری یا 36 هفته بعد از تشکیل جنین زمانی است که اندازه دور سر و شکم جنین یکسان می باشد. ناخن های پای جنین به نوک انگشتان می رسد. در این دوره معمولا تمام پوشش موی روی بدن جنین فرو می ریزد. در این زمان وزن جنین در حدود 2900 گرم می باشد.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 39 بارداری

در هفته 39 بارداری و یا 37 هفته بعد از تشکیل جنین، اندازه قفسه سینه جنین قابل توجه می باشد. در مورد پسران بیضه به سمت کیسه بیضه فرو می افتد. همچنین لایه ای از چربی دور بدن جنین ایجاد می شود تا به حفظ گرمای بدن پس از تولد کمک کند.

مراحل رشد جنین انسان: هفته 40 بارداری

هفته 40 بارداری یا 38 هفته بعد از تشکیل جنین اندازه جنین در حدود 360 میلی متر می باشد. وزن جنین در این دوران در حدود 3400 گرم است. به خاطر داشته باشید نوزادان سالم اندازه های متفاوتی دارند و اندازه های عنوان شده دراین جا تقریبی می باشند.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه