بیماری دیابت در بارداری می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد اما با در نظر گرفتن برخی نکات می توان بارداری با وجود دیابت را تجربه کرد. در مقاله پیش رو به دنبال پاسخ پرسش هایی مانند دیابت در بارداری چه عوارضی دارد؟ آیا بارداری با وجود دیابت ممکن است؟ خواهیم پرداخت.

دروانا: 

تغییراتی در شیوه زندگی افراد دیابتی در دوران بارداری: دیابت و بارداری  

بیماری دیابت در بارداری می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد اما همواره به خاطر داشته باشید کنترل قند خون در دوران بارداری و قبل از آن بهترین راه برای پیشگیری از بروز عوارض دیابت می باشد. با کنترل مناسب قند خون و دیابت در بارداری می توانید:

  • مانع از بروز سقط و یا مرده زایی شوید: در مورد رابطه قند خون و سقط جنین باید گفت کنترل مناسب قند خون احتمال بروز سقط و مرده زایی را کاهش می دهد. بیمارانی با دیابت کنترل نشده در خطر تجربه چنین عوارضی قرار دارند.
  • مانع از بروز زایمان زودرس شوید: کنترل بهتر قند خون و دیابت در بارداری مانع از ایجاد زایمان زودرس خواهد شد.
  • احتمال بروز نقص در جنین را کاهش دهید: کنترل مناسب قند خون مانع از بروز نواقص قلبی، نخاعی و مغزی خواهد شد.
  • احتمال رشد بیش از حد در جنین را کاهش دهید: کنترل قند خون و دیابت در بارداری مانع از رسیدن گلوکز یا قند اضافی به جنین می شود. گلوکز بیش از حد می تواند منجر به اضافه وزن در جنین شود. اضافه وزن جنین در اثر دیابت در بارداری می تواند زایمان طبیعی را دشوار سازد و و ریسک آسیب نوزاد حین زایمان طبیعی بالا رود. از طرفی احتمال انجام سزارین را نیز افزایش خواهد داد.
  • مانع از بروز عوارض خطرناک در خود شوید: همان طور که از رابطه قند خون و عفونت آگاه هستید، کنترل مناسب قند خون ریسک ابتلا به عفونت های قارچی و میکروبی در مسیر ادراری تناسلی را کاهش خواهد داد. همچنین احتمال بروز کتوزیس ناشی از دیابت در بارداری نیز کاهش می یابد. کتوزیس حالتی بسیار خطرناک است که برای رفع آن به مراقبت های بیمارستانی نیاز خواهد بود.
  • مانع از بروز عوارض در نوزاد تازه متولد شوید: نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت در بارداری، مدت کوتاهی بعد از تولد دچار افت میزان قند خون می شوند؛ زیرا تولید انسولین در بدن آنها بالا خواهد بود. کنترل مناسب قند خون مادر می تواند به کنترل مناسب قند خون در نوزاد بیانجامد. همچنین کنترل مناسب قند خون در مادر مانع از ایجاد زردی پس از تولد در نوزاد خواهد شد، همچنین احتمال افزایش مقدار مایع آمنیوتیک اطراف جنین (پلی هیدرآمنیوس) کاهش خواهد یافت.

در کنترل قند خون و دیابت در بارداری نکات زیر را همواره به خاطر داشته باشید:

  • قند خون خود را تحت نظر پزشک به طور مرتب چک کنید؛ زیرا کاهش یا افزایش مقدار قند خون هر دو خطراتی را برای شما در پی خواهد داشت.
  • داروهای ضد دیابت خود را به طور منظم استفاده کنید. پزشک بهترین انتخاب دارویی را با توجه به بارداری برای شما در نظر خواهد گرفت.
  • دوز دارو بر اساس غذای مصرفی و قند خون شما تعیین خواهد شد. همچنین اگر شما به حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری دچار باشید در این صورت دوز داروی شما برای کنترل دیابت در بارداری باز هم تغییراتی خواهد کرد. بنابراین باید در تعیین دوز مصرفی خود بازه تغیّری را در نظر داشته باشید.
  • وعده غذایی سالمی داشته باشید. استفاده از میوه ها و سبزی ها را فراموش نکنید.
  • با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان برای کنترل دیابت در باردراری، به طور مرتب فعالیت فیزیکی داشته باشید.

دکتر ماندانا منظوری لشگری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ماندانا منظوري لشگري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ماندانا منظوری لشگری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه