اغلب خانم ها تا رسیدن به زمان زایمان چندین بار خونریزی در بارداری را تجربه خواهند کرد. با این وجود خونریزی در بارداری باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان مورد ارزیابی و معاینه قرار بگیرد. خونریزی در بارداری به صورت واژینال می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی علل خونریزی واژینال در بارداری جدی و قابل پیگیری می باشد، اما برخی علل چندان اهمیتی نخواهند داشت. در مقاله پیش رو به به شایع ترین علل خونریزی در بارداری اشاره خواهیم کرد.

دروانا: 

 خونریزی در بارداری

تجربه خونریزی در بارداری می تواند بسیار نگران کننده باشد. اما خونریزی در بارداری همیشه نشان دهنده وجود یک مشکل نیست. بروز خونریزی در سه ماهه اول بارداری (از هفته اول تا دوازدهم) شایع است. اغلب خانم ها تا رسیدن به زمان زایمان چندین بار خونریزی در بارداری را تجربه خواهند کرد. با این وجود خونریزی در بارداری باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان مورد ارزیابی و معاینه قرار بگیرد. در مقاله پیش رو به به شایع ترین علل خونریزی در بارداری اشاره خواهیم کرد.

علت خونریزی در بارداری چیست؟

خونریزی در بارداری به صورت واژینال می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی علل خونریزی واژینال در بارداری جدی و قابل پیگیری می باشد، اما برخی علل چندان اهمیتی نخواهند داشت.

علل خونریزی در بارداری در سه ماهه اول

شایع ترین علل خونریزی در بارداری در سه ماه اول عبارت است از:

  • بارداری اکتوپیک (خونریزی در بارداری خارج از رحم)
  • خونریزی ناشی از لانه گرینی (که حدود 10 تا 14 روز بعد از باردار شدن روی می دهد)
  • سقط خود به خودی (به از دست رفتن بارداری قبل از هفته بیستم اشاره دارد)
  • بارداری مولار یا حاملگی پوچ که در این شرایط پس از آبستن شدن توده ای غیر نرمال به جای جنین داخل رحم شروع به رشد می کند و می تواند موجب خونریزی در بارداری شود.
  • وجود مشکلاتی در دهانه رحم مانند عفونت سرویکس، التهاب در دهانه رحم یا وجود توده هایی در دهانه رحم

علل خونریزی در سه ماهه دوم بارداری

علل خونریزی در بارداری به طور احتمالی در سه ماهه دوم و سوم بارداری عبارت است از:

  • ناتوانی دهانه رحم (باز شدن زودهنگام دهانه رحم که می تواند به زایمان زودرس منتج شود)
  • سقط غیر عمدی (به از دست رفتن بارداری قبل از هفته بیستم اشاره دارد)
  • جفت سر راهی
  • جدا شدن جفت
  • زایمان زودرس (که ممکن است در اثر خونریزی سبک روی داده باشد، مخصوصا خونریزی که با انقباض، کمر درد یا فشار لگن همراه باشد)
  • مشکلاتی در دهانه رحم مانند عفونت، التهاب یا وجود توده در دهانه رحم
  • پارگی رحم بر اساس برش های ناشی از سزارین قبلی (البته احتمال بروز چنین عارضه ای اندک می باشد)

خونریزی نرمال که نزدیک به پایان بارداری روی می دهد

خونریزی سبک توام با مخاط در زمانی نزدیک به پایان بارداری می تواند نشانه ای از آغاز وضع حمل باشد. در این زمان ترشحات واژینال حالت خونی رنگ خواهد داشت.

چه زمان باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد؟

در طول سه ماهه اول بارداری:

  • اگر در بین ملاقات های پریناتال خونریزی در بارداری سبکی را تجربه کردید که ظرف یک روز از بین رفت، این مورد را در ملاقات بعدی گزارش کنید.
  • اگر خونریزی را تجربه کردید که بیش از یک روز ادامه داشت حتما پزشک زنان و زایمان خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر خونریزی را تجربه کردید که منجر به دفع بافت هایی از واژن گردید، یا اگر خونریزی در بارداری همراه با کرامپ، درد، تب و لرز باشد پزشک متخصص زنان و زایمان را در جریان قرار دهید.

در طول سه ماهه دوم بارداری:

  • در صورت تجربه خونریزی که ظرف یک روز برطرف شود پزشک متخصص زنان و زایمان را در جریان قرار دهید.
  • خونریزی واژینال همراه با درد، تب و انقباض را که به مدت چند ساعت ادامه داشته است حتما به متخصص زنان و زایمان اطلاع دهید.

در طول سه ماهه سوم بارداری:

  • هر گونه خونریزی واژینال یا خونریزی های همراه با درد را فورا به متخصص زنان و زایمان خود گزارش دهید.

در هفته های آخر بارداری به خاطر داشته باشید که ترشحات واژن صورتی یا خونی رنگ خواهد بود و این می تواند به معنی آغاز وضع حمل باشد. به ندرت چنین علامتی نشان دهنده وجود عوارض بارداری خواهد بود.

سوالاتی مانند خونریزی در بارداری نشانه چیست؟ علت خونریزی در بارداری چیست؟ چه خونریزی در بارداری خطرناک است؟ خونریزی در بارداری چگونه است؟ سوالات متداول اکثر زنان باردار است که بطور کلی می توان جمع بندی کرد که:

خونریزی از واژن در بارداری اغلب نشانه آن است که ایرادی در فرایند بارداری وجود دارد. در هفته بیستم بارداری علت خونریزی ممکن است سقط، حاملگی نابجا یا مسائل دیگر باشد. خونریزی در خلال سقط ممکن است مختصر یا شدید باشد اما ممکن است هیچ نشانه هشدار دهنده ای از خونریزی واژن نداشته باشید یا اول متوجه مقداری ترشحات متمایل به قهوه ای شوید. تقریبا 20 درصد همه زنان باردار در اوایل حاملگی خونریزی مختصری دارند که سقطی در پی نخواهد داشت.

بعد از هفته بیستم بارداری احتمال خونریزی خیلی کمتر است و در کمتر از 2 درصد زنان باردار مشاهده می شود. علل آن عبارتند از: جفت سرراهی (عارضه ای که در آن جفت، دهانه رحم را می پوشاند)، آغاز درد و زایمان زودرس، سقط و جدا شدن جفت از دیواره رحم.

خونریزی در بارداری در اکثر موارد خفیف است اما اگر شدید باشد می تواند جان مادر و جنین را بخطر اندازد. چنانچه بعد از هفته دوازدهم بارداری خونریزی پیدا کردید بلافاصله به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه