عفونت ویروسی در بارداری از شایع ترین علل مرگ و میر جنین و مادر محسوب می شود. سرخجه، آبله مرغان، آنفلوآنزا، سیتومگالوویروس، زیکا، HIV و هرپس ها از جمله ویروس هایی هستند که عوارض خطرناکی را برای جنین در پی دارند، برای مثال ابتلا به سیتومگالوویروس در دوران بارداری عوارضی مانند کلسیفیکاسیون داخل جمجمه جنین را به همراه خواهد داشت.

دروانا: 

 مروری سریع بر تاثیر برخی ویروس ها بر جنین

عفونت ویروسی در بارداری از شایع ترین علل مرگ و میر جنین و مادر محسوب می شود. عفونت ویروسی ممکن است در دوران بارداری از طریق آنتی بادی ها، ترشحات واژینال، خون مادر به جنین منتقل شود و یا در دوران شیردهی از طریق شیر مادر در نوزاد ایجاد گردد. تظاهرات بالینی عفونت به عامل ویروسی و زمانی که جنین یا نوزاد در معرض ویروس قرار گرفته بستگی خواهد داشت.

عفونت هایی که منجر به ایجاد نواقص مادرزادی در جنین می شوند عبارت است از توکسوپلاسما، سرخجه، سیتومگالوویروس و هرپس ها. ابتلا به ویروس های نامبرده از نگرانی های دوران بارداری محسوب می شود. ویروس های دیگری مانند زیکا و HIV نیز می توانند آسیب ها و نواقصی را در جنین به دنبال داشته باشند.

ابتلا به ویروس آنفلوانزا نیز از دیگر نگرانی های دوران بارداری محسوب می شود. خانم ها در دوران بارداری به دلیل تغییراتی مانند کاهش ظرفیت ریه ها، افزایش نیاز به اکسیژن و افزایش ضربان قلب بیشتر در خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند. بنابراین انجام واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا به همه خانم های باردار توصیه می گردد.

ویروس زیکا که شیوع آن از سال 2015 آغاز گردید منجر به ایجاد ناهنجاری های مادرزادی شدیدی از جمله میکروسفالی در نوزادان می گردد.

همانطور که عنوان شد سیتومگالوویروس یا ویروس cmv در بارداری از جمله ویروس های خطرناک دوران بارداری محسوب می شوند. ابتلا به سیتومگالوویروس در حاملگی می تواند عوارض متعددی را به دنبال داشته باشد. عوارض ویروس سی ام وی عبارت است از:

  • محدودیت رشد داخل رحمی
  • از دست رفتن شنوایی
  • کلسیفیکاسیون داخل جمجمه ای
  • میکروسفالی
  • هیدروسفالی
  • آتروفی بینایی

ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس در دوران بارداری می تواند ریسک زایمان زودرس و یا سقط را به همراه داشته باشد. برخی از نوزادان شواهدی از مننژیت یا انسفالیت را در اثر ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس توسط مادر نشان داده اند. به هنگام زایمان احتمال مرگ نوزاد با عدم سرکوب ویروس در مادر افزایش می یابد.

روبلا یا سرخجه به عنوان ویروسی تراتوژنیک در دوران بارداری شناخته می شود. اگر زمان ابتلا به سرخجه در طول 10 هفته نخست حاملگی باشد، این ویروس می تواند از جفت عبور کرده و جنین را درگیر کند. ابتلا به سرخجه در بارداری بسیار خطرناک خواهد بود و عوارض زیر را برای جنین بهمراه دارد:

  • محدودیت رشد داخل رحمی
  • کلسیفیکاسیون های درون جمجمه ای
  • میکروسفالی
  • نواقص قلبی
  • آب مروارید
  • آسیب به استخوان ها
  • بیماری های نورولوژیک

گزارش شده که بیش از نیمی از نوزادان متولد شده از مادرانی که در اوایل بارداری به سرخجه مبتلا شده اند، دارای ناهنجاری های مادرزادی مثل آب مروارید، ناشنوایی، نقایص قلبی و سیستم عصبی مرکزی هستند. در صورتی که زمان ابتلا به سرخجه در اواخر بارداری باشد، باعث نقص های مادرزادی نمی شود اما نوزاد آلوده به ویروس بدنیا می آید که می تواند منجر به بیماری جدی و خطرناک شود. بسیاری از این نوزادان در آینده دچار دیابت شدند.

ابتلا به آبله مرغان و زونا در بارداری که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود، می تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد حتی در سه ماهه سوم ابتلا به این ویروس می تواند بسیار کشنده باشد.

 

دکتر نجمه سمیعی

دکتر نجمه سمیعی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر نجمه سمیعی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی و مدرک دوره های تکمیلی لاپاراسکوپی تخصصی بیماری های زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نجمه سمیعی
برگرفته از: وبسایت https://emedicine.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه