برخی خانم های باردار با ملاحظات تغذیه ای ویژه ای در دوران بارداری رو به رو هستند. برای مثال در تعیین رژیم غذایی برای بارداری دو قلو باید به نکاتی توجه داشته باشیم. در مقاله پیش رو به ذکر مواردی خواهیم پرداخت که می تواند در این شرایط خاص برای خانم های باردار مفید باشد.

دروانا: 

 ملاحظات تغذیه ای در برخی افراد باردار

تغذیه دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. برخی از افراد باردار مانند خانم هایی که قادر به تحمل گلوکز نمی باشند و یا افراد مبتلا به تهوع و استفراغ شدید بارداری در تغذیه خود باید به نکاتی توجه داشته باشند.

عدم تحمل لاکتوز

خانم های بارداری که نمی توانند از لاکتوز استفاده کنند برای تامین کلسیم مورد نیاز خود می توانند محصولات لبنی فاقد لاکتوز یا شیر سویا را در نظر داشته باشند. اگر مقدار کلسیم مصرفی در این افراد کمتر از 600 میلی گرم باشد در آن صورت باید مصرف مکمل های کلسیم را نیز در نظر بگیرند.

خانم های باردار نوجوان

خانم های باردار نوجوان باید به دقت مراقب مقدار انرژی مصرفی خود باشند. مادران جوانتر به نیروی بیشتری برای تامین نیازهای جنین در حال رشد نیاز دارند. در این شرایط مشورت با متخصصین تغذیه بسیار مناسب خواهد بود.

بارداری چند قلو

در تعیین رژیم غذایی برای بارداری دو قلو یا چند قلو باید توجه داشت نیازهای غذایی در این دسته از افراد باردار افزایش می یابد. استفاده از ویتامین های روتین پریناتال و مکمل های مینرال در بارداری های چندقلو به شدت توصیه می گردد. مقدار فولیک اسید مصرفی در این افراد یک میلی گرم در روز می باشد. نیاز به مکمل آهن و ویتامین ب 6 نیز در این افراد افزایش خواهد یافت.

افرادی با رژیم گیاه خواری

استفاده از رژیم های گیاهی و خام گیاه خواری این روزها بسیار متداول شده است. گیاه خواری در بارداری با احتیاطاتی همراه می باشد. افرادی که از رژیم های گیاه خواری استفاده می کنند باید مراقب مقدار کلسیم، ویتامین دی، ب 12 و اسیدهای چرب ضروری در بدن خود باشند. برای تامین هر یک از این موارد می توان استفاده از محصولات غنی شده را در نظر داشت. دکتر فرشته بهرامی متخصص زنان، زایمان و بارداری اظهار می دارند که در کل رژیم گیاه خواری در بارداری به علت کمبود پروتئین توصیه نمی شود.

وجود تهوع و استفراغ شدید و مستمر در بارداری

تهوع و استفراغ شدید و مزمن در بارداری که با نام Hyperemesis gravidarum شناخته می شود ممکن است به کاهش وزن بیانجامد و یا تاثیرات نامطلوبی را بر رشد جنین به دنبال داشته باشد. به طور کلی استفاده از ویتامین های پریناتال در دوران قبل از بارداری می تواند از شدت و دفعات تهوع و استفراغ در بارداری بکاهد. داشتن وعده های غذایی کوچک و میان وعده های مناسب نیز می تواند موثر باشد. در غیر این صورت استفاده از ویتامین ب 6 دو بار در روز توصیه خواهد شد. در صورت تشدید استفراغ احتمال بروز کتوزیس و دهیدراتاسیون وجود خواهد داشت. دهیدارتاسیون و کتوزیس از مواردی است که باید در بیمارستان تحت مراقبت و ارزیابی قرار گیرد.

اختلالات خوردن و بارداری

بی اشتهایی مزمن یا انورکسیا از مشکلاتی است که در بارداری اغلب مشاهده نمی شود، اما احتمال بروز پرخوری در دوران بارداری وجود دارد. در موارد شدید پرخوری می تواند در سه ماهه اول بر رشد جنین تاثیر بگذارد. درمان چنین اختلالاتی باید پیش از بارداری مورد توجه قرار گیرد. مشورت با متخصص تغذیه و روانشناس در چنین شرایطی سودمند خواهد بود.

مشکلات گوارشی و جذب نامناسب

مشکلات گوارشی مانند بیماری سندرم روده تحریک پذیر می تواند مشکلاتی در جذب را همراه داشته باشد که تاثیرات نامطلوبی را در جنین به دنبال خواهد داشت. دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص و استفاده از مکمل ها در این بیماران الزامی خواهد بود. علاوه بر این فرد باید تحت مراقبت متخصص گوارش نیز باشد.

انجام بای پس معده

به طور کلی افرادی که جراحی بای پس معده را انجام می دهند در خطر نرسیدن پروتئین کافی به بدن، آنمی، کمبود آهن، فولات، کلسیم، ویتامین ب 12 و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین دی، ایی، کا و آ قرار دارند. به طور کلی توصیه می شود افرادی که چنین جراحی هایی را به منظور لاغری انجام می دهند تا 18 ماه بعد از عمل از بارداری خودداری کنند.

غذاهای ممنوع دوران بارداری

دکتر فرشته بهرامی متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان نمودند که غذاهای حاوی ویتامین A حیوانی مثل جگر ممنوع است و نیز مصرف نوشابه ها و فست فود باید به حداقل برسد.

دکتر فرشته بهرامی

دکتر فرشته بهرامی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر فرشته بهرامي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای بیش از 20 سال سابقه پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرشته بهرامی
برگرفته از: وبسایت https://emedicine.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه