آیا می دانید ارتباط هموروئید و بارداری چیست؟ به دلیل افزایش فشار وریدی احتمال بروز هموروئید در بارداری وجود دارد. در درمان هموروئید در بارداری باید توجه داشت استفاده از شیاف هموروئید در بارداری و یا مصرف پماد آنتی هموروئید در بارداری باید با مشورت پزشک صورت پذیرد. استفاده کافی از فیبرها در رژیم غذایی می تواند در کاهش بروز هموروئید در بارداری دخیل باشد.

دروانا: 

 هموروئید چیست؟

بیماری هموروئید یا بواسیر به عروق وریدی متورم در دهانه مقعد و بخش پایینی رکتوم اشاره دارد. علت اصلی ایجاد هموروئید مشخص نیست. هموروئید می تواند در نتیجه فشارهایی ایجاد شود که به دنبال حرکات روده اتفاق می افتد. همچنین افزایش فشار وریدی ناحیه مقعدی در طول دوران بارداری نیز می تواند در ایجاد بیماری هموروئید دخالت داشته باشد. چاقی، اسهال یا یبوست مزمن، داشتن نزدیکی مقعدی و رژیم غذایی حاوی فیبر اندک از دیگر فاکتورهای خطر دخیل در هموروئید محسوب می شود. اگر هموروئید داخل رکتوم ایجاد شود در آن صورت هموروئید داخلی و اگر زیر پوست نواحی اطراف آنوس ایجاد گردد هموروئید خارجی خوانده می شود.

هموروئید بیماری بسیار شایعی است و نزدیک به سه نفر از هر چهار فرد بالغ در طول زندگی خود به هموروئید دچار می شوند. در برخی موارد بیماری هموروئید سبب ایجاد علامتی بالینی نمی شود اما در برخی دیگر از موارد می تواند خارش و ناراحتی را به همراه داشته باشد. خونریزی های دردناک در طول حرکات روده، خارش و تحریک در ناحیه کانال مقعد، درد و وجود توده هایی اطراف مقعد که می تواند بسیار حساس و دردناک باشد از دیگر علائم هموروئید محسوب می گردد. اما به طور کلی علائم هموروئید به موقعیت آن بستگی دارد.

در برخی موارد هموروئید می تواند منجر به ایجاد لخته گردد. این لخته ها خطرناک نیستند اما می توانند شدیدا دردناک باشند و در برخی موارد باید تخلیه شوند. خوشبختانه باید توجه داشت انتخاب های موثری برای درمان هموروئید وجود دارند و در بیشتر موارد تغییراتی ساده در شیوه زندگی می تواند به تخفیف علائم هموروئید کمک موثری کند.

چطور می تواند هموروئید در بارداری درمان کرد؟

همانطور که عنوان شد احتمال بروز هموروئید در زنان باردار وجود دارد. درد هموروئید در بارداری می تواند آزاردهنده باشد. برای تخفیف درد و درمان هموروئید در بارداری می توان نکات زیر را در نظر گرفت:

  • نشستن در آب گرم: می توانید در وان آب گرم قرار بگیرید. این روش می تواند درد هموروئید در دوران بارداری را کاهش دهد. فراموش نکنید که در آب نباید از صابون استفاده کنید.
  • از نشستن به مدت طولانی اجتناب کنید: نشستن به ورید اطراف مقعد فشار وارد می کند. شما می توانید کمی به طرفین دراز کشیده و یا بایستید. اگر ناچار به نشستن هستید می توانید از بالش های مناسب استفاده کرده و یا بازه هایی را به مدت کوتاه بایستید. بالش های مناسب هموروئید کوسن گردی شبیه به دونات می باشد که به هنگام نشستن می توانید از آن استفاده کنید.
  • از داروهای غیر نسخه ای استفاده کنید: برخی پدهای حاوی دارو را می توانید روی مقعد خود قرار دهید. برخی از این پدها حاوی داروهای گیاهی هستند، بنابراین از این طریق درمان گیاهی بواسیر در بارداری میسر می گردد. پزشک می تواند استفاده از کرم های آنتی هموروئید و یا شیاف های رکتال که مصرف آنها در دوران بارداری بی خطر است را به شما توصیه کند. مصرف پماد آنتی هموروئید در بارداری با مشورت پزشک صورت خواهد گرفت.

به خاطر داشته باشید که یبوست می تواند در ایجاد هموروئید در بارداری دخالت داشته باشد. بنابراین برای کاهش یبوست باید اقدامات مناسبی انجام دهید. برخی از این اقدامات عبارت است از:

  • استفاده کافی از فیبرها در رژیم غذایی: میوه ها و سبزیجات منابع مناسبی از فیبر هستند که باید آن را در برنامه غذایی خود در دوران بارداری بگنجانید.
  • در طول بارداری با تایید پزشک می توانید از مکمل فیبر استفاده کنید.
  • پزشک می تواند برخی ترکیبات مسهل مجاز در بارداری را برای شما در نظر داشته باشد.
  • در دوران بارداری از مصرف آب کافی غافل نشوید.
  • فعالیت فیزیکی منظم و روتینی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

اگر هموروئید در بارداری در طول زمان بدتر شود باید با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد بعد از بارداری انجام جراحی به منظور رفع هموروئید ضروری خواهد بود. بنابراین جراحی بواسیر در بارداری انجام نخواهد شد.

دکتر کتایون کارگر

دکتر کتایون کارگر

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر كتايون كارگر جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کتایون کارگر
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه