ورم بارداری با علائمی مانند ورم پاها مشخص می گردد. مصرف غذاهای حاوی سدیم زیاد، افزایش مصرف کافئین و کاهش مصرف پتاسیم می تواند با علل ورم بارداری مرتبط باشد. آیا ورم بارداری خطرناک است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت خیر اما در صورت بروز تورم ناگهانی باید فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

دروانا:

ورم (خیز یا ادم) در خلال حاملگی شایع است. تقریبا یک چهارم اضافه وزن در دوران بارداری را مایعات تشکیل می دهد که در بخش های مختلف بدن مثل ساق پا، پاها و دست ها تجمع پیدا می کند. ممکن است بدنبال ایستادن طولانی مدت متوجه ورم در ساق ها، مچ پا و پاها شوید.

در طول بارداری مقدار خون تولید شده در بدن افزایش می یابد. این افزایش در میزان مایعات متناسب با افزایش نیازهای بدن جنین می باشد. افزایش مایعات در بدن در طول دوران بارداری نه تنها متناسب با نیازهای جنین در حال رشد می باشد بلکه وجود مایعات اضافی سبب می شود مفاصل لگن و بافت های مرتبط با آن برای انجام زایمان آماده شود.

ورم بارداری بخش نرمالی از بارداری محسوب می شود. ورم نرمال دوران بارداری ادم نامیده می شود. تورم صورت در بارداری، ورم پاها در بارداری همچنین ورم در سایر بخش ها مانند دست ها و مچ پا در این دوران طبیعی می باشد. انگشتان دست هم از جمله محل های شایع ایجاد ادم است. ممکن است وقتی صبح از خواب بیدار می شوید انگشتان دستتان آن قدر سفت و متورم باشند که حتی قادر به بستن دکمه های لباس نباشید. در بعضی از زنان باردار، صورت ورم می کند. اگر ورم صورت بخصوص اطراف چشم ها باشد احتمال ابتلا به پره اکلامپسی وجود دارد که یک عارضه جدی در دوران بارداری است که در این شرایط فورا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. 

ورم بارداری از چه ماهی شروع می شود؟

در هر زمانی از بارداری ممکن است متوجه ورم در بدن شوید اما باید به خاطر داشت در حدود ماه پنجم بارداری و زمانی که شما در حال ورود به سه ماهه سوم بارداری می شوید احتمال بروز ورم بارداری بیشتر است.

ورم بارداری معمولا در آب و هوای گرم و نزدیک به غروب بیشتر و شدیدتر می شود. پس از یک شب استراحت، ورم ساق پاها در اکثر زنان باردار کم شده و به حالت طبیعی بر می گردد.

در مورد درک علل ورم بارداری توجه به فاکتورهای زیر کمک کننده خواهد بود:

  • ایستادن به مدت طولانی
  • فعالیت در روزهای متوالی
  • کاهش مقدار پتاسیم در رژیم غذایی
  • افزایش مصرف کافئین
  • افزایش مصرف سدیم

آیا ورم بارداری خطرناک است؟

ورم اندک در دوران بارداری قابل انتظار می باشد اما اگر به طور ناگهانی در دست ها یا پاها دچار ورم شوید باید معاینات و تست های لازم در شما انجام شود؛ زیرا احتمال بروز پره اکلامپسی وجود خواهد داشت. در صورت بروز ورم ناگهانی در دوران بارداری باید فورا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

چگونه از ورم بارداری جلوگیری کنیم؟

پرسش هایی همانند چگونه ورم دوران بارداری را کم کنیم و چگونه ورم بارداری را از بین ببریم ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. باید توجه داشته باشید با استفاده از غذاهایی که غنی از پتاسیم می باشد مانند موز همچنین پرهیز از مصرف ترکیبات حاوی کافئین می توان به کاهش ورم بارداری کمک موثری کرد.

در ادامه نکات مفیدی مطرح شده که می تواند برای کنترل ورم بارداری موثر باشد:

  • از ایستادن به مدت طولانی بپرهیزید.
  • در زمان استراحت پاهای خود را بالا نگاه دارید. دراز کشیدن و بالا نگه داشتن پاها به مدت یک ساعت در اواسط ظهر به کاهش ورم ساق پا کمک می کند. 
  • از کفش های راحت استفاده کنید تا جایی که ممکن است از کفش های پاشنه بلند استفاده نکنید.
  • از جوراب های ساق بلند استفاده کنید.
  • در اطراف مچ پا یا مچ دست از پوشیدن لباس های تنگ بپرهیزید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • می توانید از استخر استفاده کنید. شنا کردن و راه رفتن در آب موقتا ورم پاها در بارداری را برطرف می کند. حتی اگر در استخر بایستید باز هم به رفع ورم بارداری کمک می شود. 
  • به اندازه کافی آب بنوشید.
  • مقدار مصرف نمک (به عنوان منبعی از سدیم) را به حداقل برسانید و از افزودن نمک اضافی به رژیم غذایی خود اجتناب کنید.
برگرفته از: وبسایت http://americanpregnancy.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه