گرفتگی عضلات پا در بارداری بسیار متداول می باشد. علت گرفتگی پا در بارداری چندان مشخص نیست اما رعایت برخی نکات مانند ورزش، استفاده از کفش های مناسب همچنین استفاده از غذاهای حاوی منیزیم می تواند به کاهش گرفتگی پشت پا در بارداری کمک کند. 

دروانا: 

گرفتگی عضلات پا در بارداری

علت گرفتگی پا در بارداری چیست؟  آیا گرفتگی عضلات پا در بارداری قابل پیشگیری می باشد؟

گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری نوعی انقباض غیر ارادی و دردناک می باشد که کف پا و ماهیچه پشت پا یا هر دو را تحت تاثیر قرار می دهد. گرفتگی عضلات پا در بارداری بسیار شایع است و معمولا شب ها و در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری اتفاق می افتد.

به طور کلی علت گرفتگی عضلات پا در خواب در دوران بارداری چندان روشن نیست، اما اقداماتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید مانع از گرفتگی عضلات پا در بارداری شوید.

اقدامانی که می تواند مانع از گرفتگی عضلات پا در بارداری شود شامل:

  • ماهیچه های ساق پا را بکشید. اگر چه شواهد کافی در دست نیست اما به نظر می رسد کشیدن عضلات ساق پا قبل از خواب می تواند مانع از بروز گرفتگی عضلات پا در بارداری شود. شما می توایند دست های خود را روی دیواری قرار دهید که در رو به روی شما قرار دارد سپس می توانید پای راست را پشت پای چپ حرکت دهید. به آرامی پای چپ را به سمت جلو خم کرده و زانوی پای راست را صاف نگاه دارید و پاشنه پای راست را روی زمین نگاه دارید. چنین پوزیشنی را به مدت سی ثانیه حفظ کنید. دقت کنید در طول انجام این تمرین کمر باید صاف باشد و لگن به سمت جلو باشد. پاها را به سمت داخل یا خارج نچرخانید و از کشیدن انگشتان پا خودداری کنید. پس از سی ثانیه پا را عوض کرده و سپس همین پوزیشن را برای سی ثانیه دیگر تکرار کنید.
  • فعالیت خود را حفظ کنید. داشتن فعالیت فیزیکی منظم مانع از گرفتگی عضلات پا در بارداری می شود. قبل از دنبال کردن برنامه ورزشی حتمابا پزشک خود مشورت کنید.
  • می توانید از مکمل های کلسیم و منیزیم سولفات استفاده کنید. تحقیقات اندک نشان داده است مصرف مکمل کلسیم و منیزیم می تواند از بروز گرفتگی عضلات پا در بارداری پیشگیری کند. قبل استفاده از مکمل منیزیم در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر استفاده از مکمل منیزیم می توانید استفاده از غذاهای سرشار از منیزیم را در نظر داشته باشید. غلات، حبوبات، میوه های خشک شده، مغزیجات و دانه ها منابع غذایی غنی از منیزیم محسوب می شوند.
  • مصرف مایعات فراوان را در نظر داشته باشید. هیدراته نگاه داشتن ماهیچه ها می تواند مانع از بروز کرامپ شود. اگر بدن خود را به طور مناسبی هیدراته نگاه دارید در آن صورت ادرار شما باید نسبتا شفاف یا به رنگ زرد روشن باشد. اگر ادرار شما به رنگ زرد تیره باشد این بدان معنی است که به مقدار کافی آب استفاده نکرده اید.
  • کفش های مناسبی را انتخاب کنید.

اگر شما دچار گرفتگی عضلات پا در بارداری شدید، ماهیچه های پشت پای دچار گرفتگی را بکشید. سعی کنید راه بروید و پاها را بالا ببرید. این کار مانع از کرفتگی مجدد عضلات پا می شود. استفاده از دوش آب گرم، حمام گرم، ماساژ یخ و یا ماساژ ماهیچه نیز می تواند موثر باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه