بیماری آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن مفاصل را مورد حمله قرار می دهد. بسیاری از انواع داروهای آرتریت روماتوئید در طول دوران بارداری به جنین آسیب می رسانند. بهتر است قبل از باردار شدن با پزشک خود مشوت کنید. برخی داروها ممکن است سبب ایجاد نقص در جنین شوند، در حالی که برخی دیگر از داروها ممکن است سبب بروز سقط گردند.

دروانا: 

آرتریت روماتوئید در بارداری

آرتریت روماتوئید چیست؟

بیماری آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن مفاصل را مورد حمله قرار می دهد. به این ترتیب افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ناچارند از داروهایی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب استفاده کنند. خانم های باردار مبتلا به آرتریت روماتوئید که از چنین داروهایی استفاده می کنند قبل از اقدام به بارداری باید در مورد قطع مصرف برخی داروها با پزشک خود مشورت کنند.

آیا مصرف داروهای آرتریت روماتوئید در دوران بارداری خطرناک است؟

باید توجه داشت برخی داروهای آرتریت روماتوئید می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. بنابراین این سوال مطرح می گردد که آیا باید از مصرف داروهای آرتریت روماتوئید در دوران بارداری اجتناب کرد؟

بسیاری از انواع داروهای آرتریت روماتوئید در طول دوران بارداری به جنین آسیب می رسانند. اگر شما به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا هستید و از دارویی خاص برای کنترل این بیماری استفاده می کنید، بهتر است قبل از باردار شدن با پزشک خود مشوت کنید؛ زیرا در برخی موارد قبل از آبستن شدن لازم است مصرف برخی داروهای آرتریت روماتوئید را به مدت چند ماه متوقف کنید.

بیماری آرتریت روماتوئید زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن اشتباها به بافت های اطراف مفاصل بدن حمله می کند. داروهای آرتریت روماتوئید به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. برخی دیگر از داروهای تجویز شده نیز به کنترل التهاب کمک می کنند.

عوارض داروهای آرتریت روماتوئید

انواع متفاوتی از داروها خطرات متفاوتی را در پی دارند. برخی داروها ممکن است سبب ایجاد نقص در جنین شوند، در حالی که برخی دیگر از داروها ممکن است سبب بروز سقط گردند. برخی داروهای به کار رفته در کنترل آرتریت روماتوئید ریسک ابتلا به فشار خون بالا و یا دیابت را در دوران بارداری به همراه دارند.

اینکه چه زمانی داروهای آرتریت روماتوئید در دوران بارداری مصرف می شوند نیز از اهمیت برخوردار است. برای مثال، مصرف برخی داروها تنها در سه ماهه سوم باردای می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد در حالی که مصرف برخی دیگر از داروها باید به طور کامل در دوران بارداری قطع شود.

داروهای آرتریت روماتوئید که در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن ها باید دوری کرد عبارتند از:

  • متوترکسات: یکی از متداول ترین داروهایی که برای درمان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید تجویز می گردد متوترکسات می باشد.
  • داروی لفلونامید: پزشکان توصیه می کنند قبل از باردار شدن از مصرف لفلونامید بپرهیزند؛ زیرا لفلونامید به مدت طولانی در بدن باقی خواهد ماند.
  • اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیکی: از آنجایی که اطلاعات محدودی در مورد این دسته جدید دارویی در دوران بارداری وجود دارد بنابراین پزشکان توصیه می کنند اگر قصد بارداری دارید از مصرف این داروها در دوران بارداری اجتناب کنید.

 اگر از این دسته از داروها استفاده می کنید نباید مصرف قرص های ضد بارداری را فراموش کنید. اگر قصد بارداری دارید باید نوع داروی مصرفی شما تحت نظر پزشک به نحوی تغییر کند که بارداری شما را به خطر نیندازد.

مهارکننده های فاکتور نکروز آلفا (مانند اینفیلیکسیمب  infliximab) می تواند به عنوان یک گزینه مورد توجه قرار گیرد. برخی تحقیقات نشان می دهد خانم های باردار مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید که از مهار کننده های فاکتور نکروز الفا استفاده می کنند در مقایسه با خانم هایی که به آرتریت روماتوئید مبتلا بوده اما از این داروها استفاده نمی کنند نرخ بروز نقص و سقط مشابهی را نشان می دهند. اما با این حال برای ارزیابی تاثیرات این داروها در دوران بارداری به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

دکتر خاطره امیری

دکتر خاطره امیری

فوق تخصص روماتولوژی
دكتر خاطره اميري متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر خاطره امیری عضو انجمن متخصصین داخلی ایران و مرکز تحقیقات روماتولوژی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر خاطره امیری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه