خونریزی لانه گزینی زمانی روی می دهد که تخمک بارور به دیواره رحم متصل می شود. مقدار خونریزی لانه گزینی بسیار اندک است و می تواند از علائم اولیه بارداری محسوب شود. رنگ خونریزی لانه گزینی معمولا ممکن است بسیار خفیف و صورتی رنگ بوده در برخی موارد بسیار تیره و شبیه به رنگ قهوه ای باشد. معمولا چند ساعت تا نهایتا سه روز به طول می انجامد. خونریزی ناشی از لانه گزینی به جنین در حال رشد نیز آسیبی نمی رساند. بارداری اکتوپیک و سقط نیز می توانند دلیل خونریزی در دوران بارداری باشند.

دروانا: 

 خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی چه زمانی اتفاق می افتد؟

خونریزی لانه گزینی به مقدار خون اندکی اشاره دارد که در روز دهم تا چهاردهم بعد از لقاح روی می دهد.  خونریزی لانه گزینی نرمال می باشد. تصور بر این است خونریزی لانه گزینی زمانی روی می دهد که تخمک بارور به دیواره رحم متصل می شود. خونریزی لانه گزینی معمولا زمانی روی می دهد که شما انتظار وقوع خونریزی پریود را دارید. اما خونریزی لانه گزینی بسیار سبک تر از خونریزی پریود می باشد. خونریزی لانه گزینی می تواند از علائم اولیه بارداری باشد. شاید استفاده از اصطلاح خونریزی لانه گزینی چندان مناسب نباشد؛ زیرا در این شرایط حجم خونریزی لانه گزینی کم است و بیشتر لکه بینی روی می دهد. بنابراین لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است.

حدود یک سوم از خانم های باردار خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند. برخی خانم ها تجربه خونریزی لانه گزینی را در طول بارداری خود ندارند و برخی متوجه آن نمی شوند. این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل این که مقدار خونریزی لانه گزینی کم است، به جای پریودی سبک در نظر گرفته شود. چنین خونریزی سبکی به معنی عدم بارداری شما نمی باشد.

ویژگی های خونریزی لانه گزینی

حجم خونریزی لانه گزینی سبک است به طوری که  خود به خود متوقف شده، خطرناک نیست همچنین نیازی به درمان نخواهد داشت. رنگ خونریزی لانه گزینی معمولا ممکن است بسیار خفیف و صورتی رنگ بوده در برخی موارد بسیار تیره و شبیه به رنگ قهوه ای باشد. ممکن است این سوال ایجاد شود که خونریزی لانه گزینی چند روز است؟ در پاسخ باید گفت خونریزی لانه گزینی معمولا چند ساعت تا نهایتا سه روز به طول خواهد انجامید. بر خلاف خونریزی پریود، خونریزی لانه گزینی حاوی لخته های خونی نمی باشد. علاوه بر این خونریزی ناشی از لانه گزینی به جنین در حال رشد نیز آسیبی نمی رساند. اگر شما به دلیل خونریزی واژینال در دوران بارداری نگرانی هایی دارید باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورت بروز خونریزی های سنگین، خونریزی های توام با تب و لرز و کرامپ که در طول زمان تشدید می شود، فورا با پزشک تماس بگیرید.

سایر علل خونریزی در خانم های باردار

خانم های باردار ممکن است به دلایل دیگری غیر از لانه گزینی دچار خونریزی شوند. اگر خونریزی سنگین با یا بدون درد یا کرامپ را در هر زمانی از دوران بارداری تجربه کردید فورا باید با پزشک تماس حاصل کنید. خونریزی در دوران بارداری می تواند به دلایل زیر روی دهد:

  • بارداری نابه جای یا بارداری اکتوپیک: بارداری اکتوپیک زمانی روی می دهد که رویان در فضایی بیرون از رحم لانه گزینی را انجام دهد. شما در این حالت درد و کرامپ های شدیدی را تجربه خواهید کرد. بارداری اکتوپیک شرایطی بسیار خطرناک است که به دریافت اقدامات اورژانسی نیاز خواهد داشت.
  • سقط: حدود 15 درصد بارداری ها در ماه های اول به پایان می رسند. اغلب خانم ها پس از سقط خونریزی و کرامپ های شدیدی را تجربه می کنند. بنابراین در صورت خونریزی شدید و بروز کرامپ باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه