کلیه پلی کیستیک بیماری ارثی است که طی آن کیست هایی داخل کلیه ایجاد می شود. خانم های مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک به هنگام بارداری ممکن است در خطر وقوع پره اکلامپسی قرار داشته باشند. دریافت مراقبت های لازم و مانتیورینگ مناسب در این دوران می تواند به خانم های مبتلا به کلیه پلی کیستیک کمک کند تا بارداری سالمی را پشت سر بگذارند.

دروانا: 

 بیماری کلیه پلی کیستیک و بارداری

کلیه پلی کیستیک چیست؟

بیماری کلیه پلی کیستیک نوع بیماری ارثی است که طی آن کیست هایی داخل کلیه ها ایجاد می شود. کیست ها سبب بزرگی کلیه ها شده و در طول زمان سبب از دست رفتن عملکرد کلیه ها می شوند. کیست ها به لحاظ اندازه متغیر هستند اما می توانند بسیار بزرگ شوند. کیست های بزرگ می توانند به کلیه ها آسیب برسانند. فشار خون بالا و نارسایی کلیه از جمله عوارض بیماری کلیه پلی کیستیک می باشد.  بیماری کلیه پلی کیستیک به لحاظ شدت متفاوت می باشد و برخی عوارض آن قابل یشگیری است. تغییراتی در شیوه زندگی می تواد میزان آسیب به کلیه ها ناشی از بیماری کلیه پلی کیستیک را کاهش دهد.

در این مقاله سعی داریم به تاثیر کلیه پلی کیستیک در بارداری و رابطه میان کلیه پلی کیستک و بارداری بپردازیم. خانم های مبتلا به کلیه پلی کیستیک بارداری پر استرسی خواهند داشت. اما ابتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک به معنی از دست دادن امید برای داشتن بارداری سالم نخواهد بود. با کنترل بیماری کلیه پلی کیستیک شانس تجربه بارداری سالم وجود خواهد داشت.

80 درصد خانم های مبتلا به کلیه پلی کیستیک بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی می توانند بارداری خود را پشت سر بگذرند. این افراد باید تحت نظر پزشک خانواده و متخصص زنان و زایمان باشند و مرتب مانیتور شوند. حدود 20 درصد خانم های مبتلا به کلیه پلی کیستیک عارضه ای به نام پره اکلامپسی را تجربه خواهند کرد. پره اکلامسپی عارضه ای در بارداری است که با فشار خون بالا و دفع پروتئین در ادرار مشخص می گردد و معمولا بعد از هفته بیستم بارداری روی می دهد.

تشخیص این 20 درصد کار نسبتا ساده ای می باشد. خانم های مبتلا به کلیه پلی کیستیک که از عوارض زیر رنج می برند در خطر تجربه پره اکلامپسی قرار دارند:

  • فشار خون بالا
  • کاهش یا اختلال در عملکرد کلیه ها

افراد مبتلا به کلیه پلی کیستیک که عوارض مذکور را نشان می دهد در خطر وقوع پره اکلامپسی قرار دارند. بالغ بر 40 درصد خانم های مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک که به فشار بالا دچار می باشند در خطر پره اکلامپسی در دوران بارداری قرار دارند. این آمار بدین معنا نیست که خانم های مبتلا به کلیه پلی کیستیک نباید باردار شوند اما این افراد به هنگام بارداری باید مراقبت های مناسبی دریافت کنند و باید به طور مکرر مانیتور شوند. باید توجه داشت عارضه پره اکلامپسی می تواند بدون بروز هیچ گونه نشانه هشداردهنده ای روی دهد و در صورت وقوع می تواند برای مادر و جنین مرگ بار باشد.

فاکتور دیگری که باید بدان توجه شود احتمال انتقال بیماری کلیه پلی کیستیک از والدین به جنین (کلیه پلی کیستیک در جنین) می باشد. باید توجه داشت ابتلای یکی از والدین به کلیه پلی کیستیک الزاما به این معنا نیست که فرزند آن ها نیز به این بیماری دچار خواهد شد. اگر والدین در این زمینه نگرانی هایی دارند مشورت با مشاور ژنتیکی می تواند ایده مناسبی باشد.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه