سردرد در بارداری نشانه چیست؟ آیا سردرد در بارداری خطرناک است؟ برای سردرد در بارداری چه بخوریم؟ آیا استفاده از استامینوفن در دوران بارداری بی خطر است؟ در مقاله پیش رو نکاتی در مورد راههای مقابله با سردرد در دوران بارداری ارائه شده است.

دروانا: 

 به هنگام سردرد در بارداری از چه گزینه هایی برای درمان سردرد در بارداری می توانیم استفاده کنیم؟

اغلب خانم های باردار دچار سردرد در دوران بارداری می شوند. به خاطر داشته باشید استفاده از استامینوفن در دوران بارداری می تواند به عنوان گزینه مناسبی در نظر گرفته شود. همچنین پزشک ممکن است گزینه های دیگری را برای رفع سردرد شما در نظر داشته باشد. قبل از مصرف هر گونه دارویی در دوران بارداری باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. حتی انجام درمان گیاهی سردرد در بارداری بدون مشورت با پزشک مجاز نمی باشد.

آیا سردرد در بارداری طبیعی است؟

بروز سردرد در دوران بارداری بسیار متداول می باشد. اما اگر به سردرد در بارداری شدیدی مبتلا شدید و یا اگر سردرد در بارداری به طور مستمر در شما ادامه داشته باشد در این شرایط باید فورا به پزشک مراجعه کنید. سردرد شدید می تواند از عوارض خطرناک بارداری محسوب شود؛ زیرا سردرد شدید در بارداری می توانند نشانه ای از احتمال بروز پره اکلامپسی باشد. مشخصه پره اکلامپسی سردرد شدید، فشار خون بالا، آسیب به سایر ارگان ها و از جمله کلیه ها می باشد. پره اکلامپسی در بارداری شرایط بسیار خطرناکی برای مادر محسوب می شود.

درمان سردرد در بارداری

اما به طور کلی سردردهای دوران بارداری را می توان با توجه به سایر گزینه ها و بدون استفاده از داروها درمان کرد. در ادامه نکاتی معرفی می گردد که می تواند به کاهش و کنترل سردرد در بارداری بینجامد:

استفاده از کمپرس سرد: می توانید دراز کشیده و کمپرس سردی را روی سر خود قرار دهید.

در معرض عوامل محرک ایجاد سردرد قرار نگیرید: اگر در گذشته به دلیل استشمام برخی بوها و یا استفاده از برخی غذاها دچار سردرد می شدید سعی کنید در دوارن بارداری در تماس با این محرک ها قرار نگیرید. می توانید برای شناسایی عامل محرک ایجاد سردرد در بارداری از دفتر یادداشت روزانه استفاده کنید.

افزودن فعالیت فیزیکی در برنامه روزانه: میتوانید روزانه به پیاده روی بروید. همچنین می توانید تمرین های آیروبیک سبکی را به منظور کنترل سردرد در بارداری در برنامه روزمره خود بگنجانید.

استرس خود را مدیریت کنید: می توانید راههای مناسبی برای مقابله با استرس بیابید. مثلا می توانید برخی از وظایف را به فرد دیگری محول کنید و از حجم فشار کاری بر خود بکاهید.

تکنیک های ریلکسیشن را تمرین کنید: تکنیک های مناسب تنفس کردن، یوگا و ماساژ را بیاموزید.

وعده های غذایی منظمی داشته باشید: برنامه و رژیم غذایی مشخص و مناسبی را دنبال کنید. داشتن رژیم غذایی سالم می تواند مانع از بروز سردرد در بارداری شود. به مقدار کافی مایعات استفاده کنید؛ زیرا دهیدراته شدن بدن می تواند منجر به بروز سردرد در بارداری شود.

برنامه خواب خود را تنظیم کنید: کم خوابی در دوران بارداری می تواند باعث بروز سردرد در دوران بارداری شود.

استفاده از تکنیک بیوفیدبک را در نظر داشته باشید: با استفاده از تکنیک بیوفیدبک می توانید بیاموزید که چطور می توانید ضربان قلب، فشار خون و کشش ماهیچه ها را به نحوی تنظیم کنید که از بروز سردرد در بارداری جلوگیری کرده و یا درد ناشی از سردرد را بکاهد. در مورد استفاده از تکنیک بیوفیدبک در دوران بارداری به منظور درمان سردرد در بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر ماندانا منظوری لشگری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ماندانا منظوري لشگري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ماندانا منظوری لشگری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه