پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا در رابطه با گروه بندی داروها در بارداری

پرسش سایت دُروانا:

اخیرا روی بروشور آنتی بیوتیکی که استفاده می کنم با این عبارت برخورد کردم" این دارو در گروه  C می باشد" این عبارت به چه معناست؟

پاسخ:

مصرف داروها در دوران بارداری و بر اساس خطراتی که برای جنین و مادر در پی دارد گروه بندی می شوند که به گروه بندی داروها در بارداری شهرت دارد، در این گروه بندی داروها در گروه های A, B, C, D ,X قرار می گیرند. این تقسیم بندی از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا انجام شده است.

داروهای گروه A در بارداری

داروهایی که در دسته A قرار می گیرند داروهایی هستند که مصرف آن ها در دوران بارداری خطری ندارد یا اصطلاحا داروهای مجاز در بارداری می باشند.به عبارتی تحقیقات کنترل شده به اندازه کافی در مورد این داروها انجام شده و خطری مبنی بر اختلال در رشد و سلامت جنین در سه ماهه اول بارداری وجود ندارد.

داروهای گروه B در بارداری

دارو هایی که در دسته B قرار می گیرند داروهایی هستند که شواهدی از خطرناک بودن آن ها در انسان ها وجود ندارد. مطالعات حیوانی در مورد این دسته از داروها خطری را علیه جنین نشان نداده است و شواهد کافی و کنترل شده ای از مطالعات کنترل شده در خانم های باردار برای این دسته وجود ندارد.

برای مشاهده داروهای مجاز در بارداری به لینک زیر مراجعه نمایید:

داروهای گروه C در بارداری

داروهای دسته C در بارداری داروهایی هستند که به قطعیت نمی توان بی خطر بودن آن ها را رد کرد. مطالعات انسانی روی این دسته از داروها انجام نشده است و مطالعات حیوانی هم اگر انجام شده خطراتی را برای جنین نشان داده است. در مورد این داروها باید فوایدشان را در برابر مضرات مصرف شان سنجید.

برای مشاهده داروهای گروه C به لینک زیر مراجعه نمایید:

داروهای گروه D در بارداری

داروهای دسته D در بارداری داروهایی هستند که شواهد مثبتی را مبنی بر خطراتی برای جنین در مطالعات انسانی نشان داده است. اگر بیماری مادر خطرناک بوده و داروی کم خطرتری وجود نداشته باشد در آن صورت این دسته از داروها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برای مشاهده داروهای گروه D به لینک زیر مراجعه نمایید:

داروهای گروه X در بارداری

داروهای دسته X داروهایی هستند که در دوران بارداری منع مصرف دارند و تحت هیچ شرایطی نباید آن ها را در این گروه از بیماران استفاده کرد و در لیست داروهای ممنوعه بارداری برای خانم های باردار قرار دارند مطالعات انجام شده روی انسان و حیوان احتمال بروز خطرات جدی را در مورد این دسته از داروها نشان داده است.

برای مشاهده داروهای ممنوعه در بارداری به لینک زیر مراجعه نمایید:

دسته دیگری نیز به نام NR وجود دارد. این دسته از داروها هنوز جز این 5 گروه طبقه بندی نشده است.

به طور کلی مصرف دارو در دوران بارداری با محدودیت هایی رو به رو است. در این دوران و حتی قبل از آن باید در مورد داروهای مصرفی با پزشک تان مشورت کنید.


برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه