پایپل بیوپسی چیست؟ پایپل بیوپسی، نمونه گیری پایپل یا بیوپسی آندومتر به نمونه برداری از لایه اندومتریوم رحم اشاره دارد. بیوپسی اندومتر رحم روشی تشخیصی برای برخی ناهنجاری های رحمی می باشد. خونریزی خفیف و کرامپ از عوارض پایپل بیوپسی محسوب می شود.

دروانا: 

 پایپل بیوپسی چیست؟

پایپل بیوپسی یا بیوپسی آندومتر یا نمونه گیری پایپل به برداشتن بخش کوچکی از بافت داخلی رحم به نام اندومتریوم اشاره دارد. بیوپسی اندومتر رحم می تواند تغییرات سلولی ناشی از بافت های غیر نرمال یا تغییر در سطح هورمونی را نشان دهد. انجام بیوپسی آندومتر یا پایپل بیوپسی به پزشک متخصص زنان در تشخیص برخی بیماری ها کمک می کند. بیوپسی آندومتر یا پایپل بیوپسی می تواند به منظور انجام بررسی عفونت های رحمی مانند آندومتریت کمک کند. بیوپسی آندومتر یا پایپل بیوپسی در مطب پزشک و بدون نیاز به داروی بیهوشی انجام می شود. معمولا مدت زمان لازم برای انجام پایپل بیوپسی حدود ده دقیقه می باشد.

بیوپسی آندومتر چرا انجام می شود؟

بیوپسی آندومتر یا پایپل بیوپسی برای تشخیص ناهنجاری های رحم و کنار گذاشتن احتمال سایر بیماری های مرتبط با رحم انجام می شود. در موراد زیر پزشک انجام پایپل بیوپسی را در نظر خواهد داشت:

  • یافتن علت خونریزی های بعد از یائسگی یا خونریزی های غیر نرمال رحم
  • انجام غربالگری برای سرطان اندومتر
  • ارزیابی باروری
  • تست پاسخ بیمار نسبت به هورمون درمانی

پایپل بیوپسی یا بیوپسی آندومتر در دوران بارداری صورت نمی پذیرد. علاوه بر این وجود هر یک از شرایط زیر محدودیت هایی را در انجام پایپل بیوپسی به دنبال خواهد داشت:

  • ابتلا به اختلالات مربوط به لخته خون
  • ابتلا به بیماری التهابی لگن حاد
  • عفونت مزمن واژن یا عفونت در دهانه رحم
  • سرطان سرویکس
  • تنگ شدن دهانه رحم

آمادگی لازم برای انجام پایپل بیوپسی چیست؟

انجام پایپل بیوپسی یا بیوپسی آندومتر در دوران بارداری می تواند منجر به بروز سقط گردد. در صورت باردار بودن و یا احتمال بارداری باید پزشک متخصص زنان را در جریان قرار دهید. در برخی موارد برای اطمینان از عدم بارداری متخصص زنان قبل از انجام پایپل بیوپسی انجام تست بارداری را توصیه خواهد کرد.

قبل از انجام پایپل بیوپسی پزشک متخصص زنان از شما می خواهد تا سوابقی از چرخه های قاعدگی را یادداشت کنید. اگر لازم باشد تا پایپل بیوپسی در زمان خاصی از چرخه قاعدگی انجام شود در آن صورت ممکن است نیاز به سوابق چرخه های قاعدگی وجود داشته باشد.

قبل از انجام پایپل بیوپسی یا بیوپسی آندومتر باید متخصص زنان را در جریان داروهای مصرفی قرار دهید. قبل از انجام پایپل بیوپسی مصرف داروهای رقیق کننده خونی باید قطع شود زیرا استفاده از این داروها می تواند بر توانایی لخته شدن خون تاثیر بگذارد. در صورت وجود سابقه آلرژی به لاتکس و یا ترکیبات حاوی ید پزشک را باید در جریان قرار دهید.

پایپل بیوپسی و یا بیوپسی آندومتر می تواند کمی ناراحت کننده باشد. یک تا دو ساعت قبل انجام پایپل بیوپسی ممکن است از مسکن ضد درد مانند ایبوپروفن استفاده شود. همچنین ممکن است قبل انجام پایپل بیوپسی از دارویی خواب آور استفاده شود. بنابراین بهتر است در روز انجام پایپل بیوپسی با خود همراه داشته باشید تا شما را در رسیدن به منزل یاری سازد.

پایپل بیوپسی چگونه انجام می شود؟

به منظور انجام پایپل بیوپسی ابتدا روی تخت قرار گرفته و پای شما روی چیزی شبیه به رکاب قرار می گیرد. پزشک ابتدا معاینه لگن را انجام خواهد داد و همچنین واژن و دهانه رحم را تمیز خواهد کرد. سپس با استفاده از گیره دهانه رحم را به صورت ثابتی باز نگاه خواهد داشت. استفاده از گیره ممکن است کمی احساس درد و فشار را برای شما همراه داشته باشد. در ادامه پزشک لوله ای منعطف و نازک به نام پایپل را از طریق دهانه رحم وارد بدن شما می سازد (نمونه گیری پایپل). به همین دلیل است که به بیوپسی آندومتر نمونه گیری پایپل، پایپل رحم یا پایپل بیوپسی می گویند. این لوله تا چند اینچ داخل رحم فرو خواهد رفت. لوله کمی به عقب و جلو حرکت داده می شود تا نمونه ای از لایه اندومتریوم رحم برداشته شود. کل فرایند پایپل بیوپسی یا بیوپسی آندومتر حدود ده دقیقه به طول خواهد انجامید.

نمونه بافت در مایعی قرار داده شده و برای ارزیابی بیشتر به لابراتوآر فرستاده خواهد شد. نتایج معمولا ظرف 7 تا 10 روز بعد از انجام نمونه گیری پایپل در دسترس خواهند بود. بعد از انجام پایپل بیوپسی احتمال لکه بینی یا خونریزی وجود دارد. ممکن است به استفاده از پد بهداشتی نیاز داشته باشید. وجود احساس کرامپ خفیف بعد از پایپل بیوپسی طبیعی است. برای تخفیف کرامپ می توانید از مسکن های ضد درد استفاده کنید. تا چند روز بعد از پایپل بیوپسی یا بیوپسی آندومتر نباید از تامپون استفاده کرده و یا نزدیکی جنسی داشته باشید. بسته به سوابق و شرایط بیمار، متخصص زنان توصیه های بعد از نمونه گیری پایپل را ارائه خواهد داد.

نتایج حاصل از پایپل بیوپسی چگونه تفسیر می شود؟

 اگر نتیجه پایپل بیوپسی نرمال باشد این بدان معنا خواهد بود که سلول غیر نرمال یا ضایعات سرطانی در نمونه به دست آمده مشاهده نشد است. نتایج در شرایط زیر غیر نرمال در نظر گرفته می شود:

  • وجود توده های خوش خیم یا غیر سرطانی رویت شود
  • بخشی از لایه اندومتریوم ضخیم باشد، شرایطی که به آن هایپرپلازی اندومتر گفته می شود
  • وجود سلول های سرطانی مشاهده شود

عوارض پایپل بیوپسی یا عوارض نمونه برداری از رحم چیست؟

پایپل بیوپسی همانند سایر روش های تهاجمی احتمال بروز عفونت را به دنبال دارد. همچنین احتمال پاره شدن رحم نیز در طول انجام پایپل بیوپسی وجود دارد، اما چنین عارضه ای بسیار به ندرت روی می دهد. حدی از خونریزی و احساس درد بعد از انجام پایپل بیوپسی نرمال می باشد، اما در شرایط زیر فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید:

  • خونریزی که بیش از دو روز بعد از انجام پایپل بیوپسی ادامه داشته باشد
  • خونریزی سنگین
  • تب و لرز
  • درد شدید در بخش پایینی شکم
  • وجود ترشحات بد بو  و غیر نرمال واژن

 

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه