یائسگی با تحت تاثیر قرار دادن هورمون ها، بر روی سیستم های مختلف بدن اثر می گذارد. 

دروانا: 

استروژن و پروژسترون اولین هورمون های زنانه مرتبط با تولید مثل هستند. هنگامی که عملکرد تخمدانی با افزایش سن کاهش می یابد، تخمک گذاری به طور منظم رخ نمی دهد. این موجب نامنظمی و یا متوقف شدن قاعدگی می گردد. در نهایت، تخمدان ها تخمک گذاری را متوقف کرده و قاعدگی ها نیز به طور کامل قطع می شوند. این در اثر کاهش میزان تولید استروژن و پروژسترون از تخمدان های فرد ایجاد می گردد. هنگامی که یک خانم 12 ماه متوالی قاعدگی را تجربه نمی کند، وارد دوره یائسگی شده است. علاوه بر این که یائسگی بدین معنی است که فرد هیچ قاعدگی را تجربه نمی کند و توانایی باروری خود را از دست داده است، کاهش سطح استروژن اثرات گوناگونی بر روی بدن دارد.

سیستم تولید مثلی

در حالی که قاعدگی فرد در طول چند سال آخر قبل از یائسگی دچار تغییر می شود، تا زمانی که قاعدگی های ماهانه به طور کامل متوقف نشده اند، او وارد یائسگی نشده است. در این حالت، بدن تولید تخمک برای لقاح را متوقف می کند.

یائسگی همچنین می تواند سایر بخش های سیستم تولید مثلی را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که فرد دیگر چرخه های قاعدگی ماهانه را تجربه نمی کند، غلیظ شدن مخاط دهانه رحم در اواسط چرخه نیز رخ نمی دهد؛ این یکی از علائم تخمک گذاری محسوب می شود. خشکی واژن و کاهش میل جنسی نیز در یائسگی رخ می دهد اما این عوارض اغلب پایدار نیستند. استفاده از ژل های روان کننده و مشورت با پزشک متخصص زنان برای رفع این تاثیر یائسگی بر بدن کمک کننده هستند.

سیستم اندوکرین (غدد درون ریز)

سیستم اندوکرین شامل هورمون های مورد نیاز برای تولید مثل است. این هورمون ها شامل هورمون های مرتبط با یائسگی و به طور خاص تر در این زمینه استروژن و پروژسترون هستند. گرگرفتگی از علائم شایع یائسگی محسوب می شود. این حالت در اثر کمبود استروژن رخ می دهد و برای سال ها بعد از یائسگی نیز باقی می ماند. گرگرفتگی موجب احساس گرمای ناگهانی به همراه قرمز شدن پوست و تعریق است. گرگرفتگی ممکن است به طور ناگهانی در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد و تنها چند ثانیه یا چند دقیقه به طول می انجامد.

تغییراتی در سبک زندگی اهمیت بسزایی در پیشگیری و کنترل گرگرفتگی دارد. این تغییرات شامل پرهیز از مصرف کافئین و نوشیدنی های داغ هستند. تکنیک های ذهنی همانند مدیتیشن و هیپنوتیزم ممکن است در رفع این اثر یائسگی کمک کننده باشند. یائسگی سبب ذخیره بیشتر انرژی در بدن می گردد و این بدین معنی است که فرد به آسانی چربی و کالری نمی سوزاند؛ این اثر موجب افزایش وزن می گردد.

سیستم عصبی

یائسگی به طور کلی خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. فرد ممکن است در یک روز احساس خوشحالی داشته و به خود علاقه مند باشد اما در روز دیگر این حالات را تجربه نکند. خانم یائسه همچنین ممکن است نوسانات خلقی را تجربه کند که موجب کج خلقی و زودرنجی او شود. اگر فرد به طور پیوسته و بیش از دو هفته اضطراب یا افسردگی را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه نماید. یائسگی می تواند عامل محرک افسردگی باشد. خواب نیز مسئله ای چالش برانگیز در دوران یائسگی است. افت استروژن می تواند موجب گرگرفتگی و تعریق شبانه شود که فرد را از خواب بیدار می کند. این اثرات همچنین به خواب رفتن را با مشکل روبه رو می کنند. به دلایل نامشخص، یائسگی حافظه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. کم حافظگی با افزایش سن شیوع بیشتری می یابد اما این که یائسگی عاملی این وضعیت است و یا عامل دیگری ایفای نقش می کند، مشخص نیست. 

دکتر سروگل شهریور

دکتر سروگل شهریور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر سروگل شهريور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شیراز، دکتر سروگل شهریور فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سروگل شهریور
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه