دوران پیش یائسگی به دوران گذار به یائسگی اطلاق می شود و یائسگی به معنای تمام شدن قدرت باروری در خانم ها می باشد. بنابراین جلوگیری از بارداری در یائسگی دیگر الزامی نخواهد داشت. اما امکان بارداری در پیش یائسگی وجود دارد. در مقاله پیش رو به انتخاب های ضد بارداری در پیش یائسگی خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 جلوگیری از بارداری در پیش یائسگی

دوران پیش یائسگی به دوران گذار به یائسگی اطلاق می شود و یائسگی به معنای تمام شدن قدرت باروری در خانم ها می باشد. خانم ها در سنین متفاوتی به دوران پیش یائسگی وارد می شوند. خونریزی نزدیک یائسگی بی نظم می باشد. بی نظمی در قاعدگی جز اولین علامت یائسگی محسوب می شود. در طول دوران پیش یائسگی میزان هورمون استروژن در بدن نوساناتی پیدا می کند. طول چرخه های قاعدگی بیشتر یا کمتر می گردد و در برخی چرخه های قاعدگی ممکن است تخمکی آزاد نشود. علائمی مانند گرگرفتگی، اختلال در خواب و یا خشکی واژن از علائم پیش یائسگی محسوب می شود. باید یادآور شد درمان هایی برای کنترل علائم پیش یائسگی وجود دارد. عدم وقوع پریود در دوازده ماه متوالی نشان می دهد که یائسگی آغاز شده است. احتمال بارداری بعد از یائسگی وجود ندارد. بنابراین جلوگیری از بارداری در یائسگی بی معنا خواهد بود.

کاهش قدرت باروری یکی از علائم پیش یائسگی می باشد. مادامیکه تخمک گذاری بی نظم می گردد توانایی شما در بارور شدن کاهش می یابد. اما باید توجه داشت تا زمانیکه پریودها اتفاق می افتند امکان بارداری وجود دارد. بنابراین جلوگیری از بارداری در سن بالا (در زمان پیش یائسگی) ضرورت دارد. خانم هایی که در دوران پیش یائسگی قرار دارند باید همچنان به استفاده از روشهای ضد بارداری تا وقوع یائسگی ادامه دهند.

نحوه جلوگیری از بارداری در پیش یائسگی

اگر در دوران پیش یائسگی قصد داشته باشید تا به طور دائم از باردار شدن خود اجتناب کنید می توانید انجام عقیم سازی را در نظر بگیرید.

در مورد خانم هایی که در دوران پیش یائسگی قرار دارند انتخاب های ضد بارداری عبارت است از:

  • روشهای جلوگیری قطعی یا طبیعی (روش های جلوگیری قطعی مانند استفاده از کاندوم)
  • عقیم سازی، روش هایی مانند وازکتومی و یا بستن لوله های فالوپ می تواند قدرت بارداری شما را برای همیشه از بین برد.

بسته به روشی که در دوران پیش یائسگی برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید متخصصین زنان عموما توصیه می کنند تا دوازده ماه بعد از قطع شدن طبیعی پریودها به استفاده از روش مطمئن ضد بارداری ادامه دهید.

دکتر نغمه برهانی نائینی

دکتر نغمه برهانی نائینی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر نغمه برهانی نائینی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو انجمن زنان و زایمان و مامایی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر نغمه برهانی نائینی

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه