پساری وسیله سیلیکونی است که با قرارگیری در داخل واژن به درمان بی اختیاری ادرار کمک می کند. در ادامه با انوع پساری، عوارض پساری، مراقبت از پساری آشنا خواهید شد.

دروانا: 

پساری چیست؟

پساری در واقع یک پروتز است که در داخل واژن قرار می گیرد و از ساختارهای داخلی پشتیبانی می کند. پساری برای درمان بی اختیاری ادرار و پرولاپس ارگان لگنی یا واژن استفاده می شود. پرولاپس وضعیتی است که در آن واژن یا اندامی دیگر در لگن از موقعیت اصلی خود به سمت پایین حرکت می کند. با استفاده از پساری دیگر نیازی به انجام جراحی لگن نیست. این وسیله همچنین می تواند به عنوان مسیری برای تزریق تدریجی دارو به کار رود. پساری باید توسط پزشک متخصص در محل خود قرار گیرد؛ زیرا اگر این کار اشتباه انجام شود به واژن آسیب می رسد و علائم بهبود نمیابند. پساری در داخل واژن و درست در زیر دهانه رحم قرار می گیرد. بسته به نوع پساری، این وسیله ممکن است به کمک یک حباب باد شود.

انواع پساری

دو نوع پساری وجود دارد:

پساری حمایت کننده و پساری پر کننده فضا

پساری اندازه و شکل های گوناگونی دارد تا با آناتومی بدن زنان مختلف هماهنگی داشته باشد. آنها معمولا از سیلیکون پزشکی ساخته می شوند که غیر قابل جذب و مقاوم هستند. پساری حلقوی نوعی پساری پشتیبان است که بیشترین استفاده را دارد؛ زیرا با بدن بسیاری از خانم ها هماهنگ می شود و در همه مراحل پرولاپس ارگان لگنی قابل استفاده است. پساری ژل هورن رایج ترین نوع پساری پر کننده فضا است؛ این نوع پساری پایه پهنی دارد و طول ساقه آن متفاوت است بنابراین برای بیشتر خانم ها قابل استفاده است.

قرار دادن پساری

پساری توسط پزشک متخصص زنان در محل مناسب خود قرار می گیرد. پزشک شکل ها و اندازه های مختلف پساری را برای بیمار امتحان می کند تا نوع مناسب را انتخاب کند. هنگامی که پساری در محل مناسب قرار گرفت، پزشک نحوه قرار دادن و تمیز کردن آن را به بیمار آموزش می دهد. بیمار یک هفته بعد از گذاشتن پساری به پزشک مراجعه می کند تا قرارگیری مناسب پساری در جای خود چک شود. برای بررسی نشانه های تحریک در واژن، پزشک پساری را بیرون می آورد و هنگامی که مشکلی وجود نداشت، آن را تمیز کرده و در جای خود می گذارد. حال بیمار دو هفته و سپس شش ماه یک بار به پزشک مراجعه می کند. معاینه سالانه دیواره واژن نیز ضرورت دارد.

مزایا و عوارض پساری

بیشتر خانم ها می توانند برای دو سال یا بیشتر از پساری استفاده کنند و برای رفع مشکل خود به جراحی نیاز نداشته باشند.

برخی عوارض جانبی خفیف پساری عبارتند از:

  • تحریک واژن، ترشحات بدبو، عفونت های مجاری ادراری

با این حال، با توجه به این که پساری به راحتی برداشته می شود، در صورت بروز عوارض جانبی به سرعت خارج می گردد. فرد با داشتن پساری نیز می تواند تماس جنسی داشته باشد؛ برخی خانم ها ترجیح می دهند قبل از نزدیکی آن را خارج کنند.

مراقبت از پساری

اگر فرد به راحتی بتواند پساری را برداشته و دوباره در جای خود بگذارد، می تواند این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهد.

  • هنگامی که پساری را برمیدارد، باید آن را با آب گرم و صابون بشوید و بعد از آبکشی در جای خود بگذارد.
  • پزشک برای پیشگیری از تحریک واژن، کرم استروژن واژینال را تجویز می کند که فرد هنگامی که پساری را خارج کرده است، آن را به داخل واژن خود می مالد.
  • پساری ممکن است با زور زدن خارج شود؛ بیمار بعد از شستشو می تواند آن را در جای خود قرار دهد.
  • بسیاری از خانم ها در حالت ایستاده و قرار دادن یک پا بر روی صندلی به راحتی پساری را در جای خود می گذارند. برای گذاشتن پساری، باید از مقدار زیادی لوبریکانت با پایه آب استفاده کرد.
  • اگر فرد به راحتی نمیتواند پساری را خارج کرده و مجددا بگذارد، پزشک این کار را در مطب انجام میدهد.

عواقب پساری عبارتند از:

  • ترشحات بدبو که نشانه ای از واژینوز باکتریال است (عدم تعادل باکتری های طبیعی واژن)
  • تحریک و حتی آسیب به داخل واژن
  • خونریزی
  • نشت اندکی ادرار هنگام وزرش یا عطسه و سرفه کردن که بی اختیاری ادرار استرسی نام می گیرد
  • مشکل در داشتن تماس جنسی
  • عفونت مجاری ادراری؛ اولین نشانه ها مشکل در ادرار کردن، احساس ناخوشی یا تب هستند

 

دکتر غزال کواری

دکتر غزال کواری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر غزال كواري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شیراز، دکتر غزال کواری فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر غزال کواری
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه