شکستگی بینی وضعیتی است که در اثر ضربه محکم به بینی، افتادن، تصادف و... ایجاد می شود و با علائمی چون خونریزی، کبودی اطراف بینی همراه است.

دروانا:

شکستگی بینی یک شکستگی یا ترک در استخوان بینی است که اغلب در استخوان روی پل بینی ایجاد می شود. علل شایع شکستگی بینی شامل برخوردهای ورزشی، مبارزه های فیزیکی، افتادن و تصادفات با موتور سیکلت می باشد که منجر به آسیب هایی به صورت می گردند. شکستگی بینی موجب درد به همراه تورم و کبودی در اطراف بینی و زیر چشم ها می شود. بینی ممکن است کج دیده شود و در تنفس دچار مشکل شوید.

درمان شکستگی بینی معمولا شامل روش هایی برای تجدید ساختار بینی است. جراحی شکستگی بینی در موارد نادر انجام می شود.

شکستگی بینی: علائم

نشانه ها و علائم شکستگی بینی شامل موارد زیر هستند:

  • درد یا حساسیت به درد خصوصا زمانی که بینی لمس می شود.
  • ورم بینی و نواحی اطراف آن
  • خونریزی بینی
  • کبودی اطراف بینی و چشم ها
  • کج شدن بینی
  • مشکل در تنفس از راه بینی
  • تخلیه موکوس از بینی
  • احساس انسداد در یک یا هر دو سوراخ های بینی

شکستگی بینی: علل

از جمله علل شکستگی بینی شامل موارد زیر می باشد:

  • آسیب ناشی از برخوردهای ورزشی مانند فوتبال یا هاکی
  • تصادفات با موتور سیکلت
  • افتادن
  • مبارزه های فیزیکی

شکستگی بینی ممکن است در اثر برخورد با اجسام محکم مانند در یا دیوار اتفاق بیافتد.

شکستگی بینی: عواقب

عواقب یا آسیب های ناشی از شکستگی بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انحراف تیغه بینی. شکستگی بینی ممکن است موجب انحراف تیغه بینی گردد که در آن جای دیواره تقسیم کننده تغییر می کند و راه بینی تنگ می گردد. داروهایی چون ضد احتقان ها و آنتی هیستامین ها می توانند در کنترل علائم انحراف بینی کمک کننده باشند اما برای اصلاح این وضعیت جراحی انجام می گیرد.

تجمع خون. در برخی مواقع، لخته های خونی در اثر شکستگی بینی ایجاد می شوند که شرایطی تحت عنوان هماتوم سپتوم را ایجاد می کنند. هماتوم سپتوم موجب انسداد یک یا هر دو سوراخ های بینی می شود. این وضعیت به یک جراحی سریع برای تخلیه نیاز دارد تا آسیب غضروفی رخ ندهد.

شکستگی غضروف. اگر شکستگی بینی به علت یک ضربه محکم مانند تصادف اتومبیل باشد، شما دچار شکستگی غضروف نیز می شوید. اگر آسیب در اندازه ای شدید باشد که به جراحی نیاز داشته باشد، جراح طی جراحی آسیب های وارده به استخوان و غضروف را در نظر خواهد داشت.

شکستگی بینی: تشخیص

پزشک جراح برای تشخیص شکستگی بینی خارج آن و نواحی اطرافش را به آرامی فشار می دهد. او داخل بینی را برای بررسی انسداد و نشانه های بیشتر برای شکستگی بینی معاینه می کند. پزشک ممکن است برای راحتی بیشتر شما در طول معاینه، از بی حسی به صورت اسپری یا تزریق موضعی استفاده کند. تصویربرداری با اشعه ایکس یا تست های دیگر معمولا برای تشخیص شکستگی بینی مورد نیاز نیستند. با این حال، در صورتی که شدت آسیب ها معاینه فیزیکی را غیر ممکن کرده باشد و یا پزشک به وجود سایر آسیب ها مشکوک باشد، انجام سی تی اسکن را برای تشخیص شکستگی بینی توصیه می کند.

شکستگی بینی: درمان

اگر دچار شکستگی بینی خفیف شده باشید که موجب انحراف بینی نشده باشد، شما به درمان پزشکی نیاز نخواهید داشت. پزشک برخی اقدامات فردی مانند استفاده از کیسه یخ در ناحیه مورد نظر و مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه را برای درمان شکستگی بینی توصیه می کند. پزشک ممکن است به صورت دستی ساختار بینی را اصلاح کند. در مواردی این کار به کمک جراحی انجام می گیرد.

درمان شکستگی بینی: تغییر دستی ساختار بینی

اگر شکستگی بینی استخوان ها و غضروف بینی شما را جابه جا کرده باشد، جراح ممکن به صورت دستی آن ها را در موقعیت مناسب خود قرار دهد. این کار باید سریع تر و در طول 14 روز بعد از شکستگی بینی انجام شود. در طول این روش برای درمان شکستگی بینی پزشک:

  • داروهایی را به صورت تزریقی یا اسپری تجویز می کند تا شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  • سوراخ های بینی را به کمک اسپکولوم بینی باز می کند.
  • از ابزار های مخصوصی برای تجدید ساختار استخوان ها و غضروف بینی استفاده می کند.

پزشک همچنین با قرار دادن باند در داخل بینی و پوششی در خارج بینی آن را پانسمان می کند. در مواردی در شکستگی بینی به پانسمان داخلی برای مدت کوتاهی نیاز است. پانسمان شکستگی بینی برای یک هفته باقی می ماند. در این روش برای درمان شکستگی بینی آنتی بیوتیک هایی برای پیشگیری از عفونت با باکتری هایی که به طور طبیعی در بینی زیست می کنند تجویز می شود.

درمان شکستگی بینی: جراحی

زمانی که شکستگی بینی شدید باشد، چندین شکستگی رخ داده و یا درمان شکستگی بینی برای 14 روز بعد از آن انجام نگرفته باشد، امکان درمان به صورت دستی وجود ندارد. در این موارد، جراحی شکستگی بینی برای تجدید ساختار استخوان ها و غضروف بینی انجام می گیرد.

اگر شکستگی بینی به سپتوم آن آسیب رسانده باشد، موجب انسداد یا مشکل در تنفس می گردد و در این صورت جراحی ترمیمی توصیه می شود. جراحی شکستگی بینی عموما در مرکز جراحی سرپایی انجام می شود.

دکتر کامل جلالی

دکتر کامل جلالی

متخصص جراحی فک و صورت
دكتر كامل جلالي متخصص جراحی فک و صورت در مشهد، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر کامل جلالی عضو انجمن جراحان فک و صورت ایران، کانادا و آمریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کامل جلالی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه