جراحی بینی چیست؟ روش انجام جراحی بینی چیست؟ خطرات جراحی بینی و عوارض جراحی بینی چیست؟ مشاوره قبل از جراحی بینی بر چه اساسی صورت می گیرد؟ خطرات بیهوشی در جراحی بینی چیست؟

 

دروانا:

 جراحی بینی چیست؟

عمل جراحی بینی یا Rhinoplasty نوعی جراحی زیبایی می باشد که در آن شکل بینی تغییر می کند. عمل جراحی بینی بر ظاهر بینی تاثیر گذاشته و ممکن است نحوه تنفس کردن را بهبود بخشد. بخش بالای بینی استخوانی می باشد و بخش پایین تر آن از غضروف تشکیل شده است. با انجام عمل جراحی بینی استخوان بینی، غضروف و پوست بهبود می یابد. قبل از انجام جراحی باید با جراح پلاستیک مشورت کنید که آیا انجام جراحی بینی برای شما انتخاب مناسبی است یا خیر. به هنگام برنامه ریزی برای عمل جراحی بینی جراح و متخصص زیبایی سایر اجزای صورت شما را در نظر خواهد گرفت همچنین به پوست بینی نیز توجه می شود. اگر پس از معاینه شما کاندید مناسبی برای انجام جراحی باشید برنامه ریزی مناسب انجام خواهد شد.

عمل جراحی بینی چرا انجام می شود؟

عمل جراحی بینی می تواند اندازه، شکل و نسبت بینی در صورت را تغییر دهد. عمل جراحی بینی می تواند به منظور ترمیم برخی ناهنجاری های حاصل از آسیب یا بهبود مشکلات تنفسی انجام شود.

خطرات جراحی بینی و عوارض جراحی بینی

عوارض جراحی بینی مانند هر جراحی دیگری شامل خونریزی، عفونت و احتمال بروز عوارض جانبی نسبت به داروی بیهوشی می باشد (خطرات بیهوشی در جراحی بینی). سایر عوارض بعد از عمل جراحی بینی عبارت است از:

  • خونریزی مکرر از بینی یا آبریزش بینی
  • دشواری در نفس کشیدن از راه بینی
  • بی حسی دائمی در بینی و نواحی اطراف آن
  • احتمال ناهموار شدن ظاهر بینی
  • درد، تغییر رنگ یا ادم طول کشیده (طولانی مدت) بینی که ممکن است دائمی باشد
  • اسکار
  • حفره در سپتوم (پرفوراسیون سپتوم)
  • عفونت

در مورد احتمال بروز عوارض جراحی بینی با متخصص جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

آمادگی قبل از جراحی بینی

قبل از برنامه ریزی برای عمل جراحی بینی شما باید به متخصص جراح زیبایی خود مراجعه کرده و در مورد مناسب بودن انجام عمل جراحی بینی با او مشورت کنید. در مراحل آمادگی قبل از جراحی بینی موارد زیر انجام خواهد شد:

  • سابقه پزشکی و مشاوره قبل از جراحی بینی: ابتدا انگیزه شما از انجام جراحی مورد پرسش قرار می گیرد. سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما از جمله سابقه انسداد بینی، داروهای مصرفی و جراحی هایی که انجام داده اید پرسیده خواهد شد. اگر به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی دچار باشید ممکن است جراحی بینی در مورد شما انجام نگردد.
  • معاینه فیزیکی: به منظور آمادگی قبل از جراحی بینی برخی تست های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون انجام می شود. جراح پلاستیک، داخل و خارج بینی را معاینه خواهد کرد. معاینه فیزیکی به متخصص جراح امکان می دهد تا تعیین کند چه تغییراتی در طول جراحی انجام خواهد شد. معاینه فیزیکی برای تعیین تاثیر جراحی بینی بر تنفس ضروری خواهد بود.
  • عکسبرداری: در مطب برخی متخصصین زیبایی پیش از انجام عمل جراحی بینی از زوایای مختلف بینی عکسبرداری می گردد. گاهی جراح با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری عکس ها را دستکاری می کند تا نتایج احتمالی حاصل از جراحی بینی را به بیمار نشان دهد. متخصص زیبایی با استفاده از این عکس ها می تواند نتایج قبل و بعد از جراحی بینی را ارزیابی کند. نتایج حاصل از عکس ها بیمار را در تصمیم گیری برای انجام جراحی بینی یاری می دهد. نرم افزارهای کامپیوتری با اینکه تا حدودی نتیجه را پیش بینی می کنند ولی این پیش بینی صد در صد نیست.
  • در مورد انتظاراتی که در ذهن دارید با جراح خود مشورت کنید: شما و متخصص جراح زیبایی می توانید در مورد انگیزه ها و انتظارات مربوط به عمل جراحی بینی مذاکره کنید. فوق متخصص جراح زیبایی به شما توضیح خواهد داد با انجام جراحی بینی چه تغییراتی ممکن و چه تغییراتی غیر ممکن خواهد بود. در توصیف انتظارات خود در مورد نتایج عمل جراحی بینی صادق باشید. در برخی موارد جراح به جای انجام عمل جراحی بینی ممکن است انجام جراحی زیبایی چانه (بزرگ کردن چانه) را به شما پیشنهاد کند زیرا چانه کوچک سبب می شود بینی ظاهر بزرگ تری پیدا کند و گاهی برای بهتر شدن نتایج از تزریق چربی یا هر فیلری به صورت استفاده می شود.

در چند روز بعد از انجام جراحی بینی و دریافت بیهوشی ممکن است دچار مشکلاتی مانند اختلال در حواس شوید. بنابراین در این مدت بهتر است فرد همراهی کنار شما وجود داشته باشد تا شما را در ریکاوری بعد از عمل بینی یاری کند. به مدت دو هفته قبل و بعد از انجام جراحی بینی از مصرف آسپرین و ایبوپروفن و داروهای گیاهی اجتناب کنید. مصرف این داروها افزایش احتمال خونریزی را همراه خواهد داشت. در این دوران تنها مجاز به استفاده از داروهایی می باشید که مورد تایید جراح شما قرار دارد. قبل از انجام جراحی بینی باید مصرف سیگار را کنار بگذارید. سیگار کشیدن روند بهبود بعد از جراحی بینی را کاهش می دهد و ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

مراحل انجام جراحی بینی و روش انجام جراحی بینی شامل مراحلی مشخص و تعریف شده نمی باشد. جراحی های بینی به طور منحصر به فرد و بر اساس ویژگی های آناتومیکال بیمار و هدف او انجام می شود. جراحی بینی می تواند در داخل بینی یا از طریق ایجاد برش های کوچک خارجی در ناحیه ای بین سوراخ های بینی انجام شود. جراح زیبایی احتمالا استخوان بینی و غضروف زیر پوست را دوباره تنظیم خواهد کرد. جراح زیبایی می تواند به چندین شیوه استخوان و غضروف بینی را بزرگ کند، البته این امر به فاکتورهای متعدد از جمله ساختار استخوان بستگی دارد. برای تغییرات کوچک جراح از غضروف های برداشت شده از بخش عمیق تر بینی یا گوش استفاده می کند. برای مواردی که به تغییرات بزرگ تری نیاز باشد از غضروف حاصل از  دنده، ایمپلنت ها یا استخوان حاصل از سایر بخش های بدن استفاده می شود.

بسته به پیچیدگی جراحی بینی جراح پلاستیک از بیهوشی مناسب استفاده خواهد کرد:

  • بیحسی موضعی همراه با خواب آور: این نوع از بیحسی معمولا در جراحی بینی سرپایی استفاده می شود. متخصص زیبایی داروی ضد درد را به داخل بافت بینی تزریق کرده و داروی خواب آور به صورت وریدی وارد بدن می گردد. (این روش تقریبا در رینوپلاستی مدرن به تاریخ پیوسته است.)
  • بیهوشی عمومی: در این روش داروی بیهوشی توسط تزریق وریدی یا به صورت استنشاقی وارد بدن می شود. در بیهوشی عمومی کل بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و بدن به حالتی از ناهشیاری غیر آگاهانه وارد می شود. بیهوشی عمومی به لوله تنفسی نیاز دارد.

بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی شما به استراحت در بستر نیاز خواهید داشت در این مدت سر باید بالاتر از قفسه سینه قرار بگیرد تا احتمال خونریزی و تورم کاهش یابد. بینی شما ممکن است به دلیل ورم یا تراشه هایی که در طول جراحی بینی در آن کار گذاشته می شود دچار گرفتگی و احتقان شود. در اغلب موارد بانداژ داخلی به مدت یک تا هفت روز بعد از جراحی بینی در محل باقی می ماند. برای محافظت از بینی تراشه ای داخل آن قرار داده می شود. این تراشه معمولا به مدت یک هفته در محل باقی می ماند. (با روش های جدیدتر نیاز به اسپلینت داخلی بسیار کم شده است.)

در چند روز بعد از جراحی بینی یا بعد از برداشتن بانداژ خونریزی اندک و یا ترشحات مخاطی همراه با خونابه طبیعی خواهد بود. برای جذب ترشحات ممکن است پدی زیر بینی قرار داده شود. برای کاهش احتمال خونریزی و تورم توجه به نکات زیر در چند هفته بعد از عمل جراحی بینی مناسب خواهد بود:

  • اجتناب از داشتن فعالیت های سنگین
  • در حالی که بانداژ در بینی شما قرار دارد از دوش گرفتن اجتناب کنید
  • بینی خود را باد نکنید
  • از غذاهایی با فیبر زیاد استفاده کنید (میوه ها و سبزیجات)، به این ترتیب احتمال ابتلا به یبوست کاهش می یابد. یبوست سبب می شود شما هنگام مدفوع کردن فشار آورید و این فشار به ناحیه جراحی آسیب می رساند.
  • از خندیدن اجتناب کنید.
  • به نحو ملایمی مسواک بزنید تا حرکت لب بالا محدود گردد.
  • از لباس های مناسب دکمه دار استفاده کنید تا هنگام پوشیدن یا تعویض لباس دچار مشکل نگردید.
  • تا چهار هفته بعد از عمل جراحی بینی از قرار دادن عینک بر روی بینی خود اجتناب کنید تا فشاری بر بینی وارد نشود.
  • زمانی که بیرون از منزل قرار دارید از ضد آفتاب مناسب با اس پی اف حداقل 30 روی پوست و بینی خود استفاده کنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید ممکن است سبب تغییر رنگ دائمی بینی شود و احتمال ایجاد اسکار را افزایش دهد.
  • تورم و کبودی پلک ها که در اثر جراحی بینی رخ می دهد دو تا سه هفته بعد از جراحی بینی ادامه خواهد داشت. ورم بینی به مدت طولانی تری ممکن است ادامه داشته باشد. کاهش مصرف سدیم به کاهش سریع تر ورم ناشی از عمل جراحی بینی کمک خواهد کرد.
  • بعد از جراحی بینی از قرار دادن پک یخ روی بینی خودداری کنید. البته کمپرس سرد به مدت 48 ساعت بعد از عمل در نواحی اطراف بینی مثل پیشانی و زیر چشم ها به صورت متناوب جهت کاهش کبودی توصیه می شود.
  • مصرف آب کرفس و آب آناناس در کاهش ورم بعد از عمل بینی بسیار کمک کننده است.

تغییرات بینی در طول زمان روی می دهد و این صرف نظر از انجام جراحی بینی می باشد. تغییرات حاصل از نتایج جراحی ثابت نخواهد بود. اما اغلب ورم های ناشی از جراحی بینی ظرف یک سال از بین خواهد رفت.

گاهی برای کاهش اسکار و بهتر شدن نتیجه عمل بینی، از تزریق تریامسینولون رقیق شده بعد از برداشتن آتل بینی استفاده می شود. این تزریق می تواند بین 1 تا 2 ماه بعد تکرار شود. گاهی دفورمیتی های کوچک بعد از عمل دیده می شود که در موارد خفیف باید تا یک سال بعد از عمل صبر کرد. انحراف های کوچک بعد از عمل بینی معمولا با روش هایی مثل nasal molding (مثل آموزش به بیمار برای فشار های کنترل شده) قابل درمان هست. به بیمار گفته می شود روزی 3-4 بار انگشت شصت خود را در طول دیواره ی بینی نگاه دارد و برای 4-6 هفته اینکار را ادامه دهد. در صورت انحراف خیلی شدید، درمان جراحی بعد از یک سال امکان پذیر است. انسدادهای گذرا بعد از رینوپلاستی دیده می شود که معمولا 2-3 هفته بعد از عمل با فروکش کردن ادم بر طرف می شود. دکونژستانت ها در کاهش ادم بینی موثر است ولی باید دقت کرد که منقبض کننده های عروقی نباید بیشتر از 7 روز مصرف شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org/
 
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه