درد رشد در کودکان دردی است که اغلب در ساق، مچ پاها و گاها ران ها ظاهر می شود و هنگام عصر یا شب بروز می کند. در این مقاله علت، علائم و درمان درد رشد در کودکان را بررسی خواهیم کرد.

دروانا:

درد رشد در کودکان چیست؟

درد رشد در کودکان دردی است که معمولا پایین ساق پاها را درگیر می کند و در عصر و شب بروز می نماید. کودکان بین سنین سه تا دوازده سال تحت تاثیر درد رشد در کودکان قرار می گیرند. در حالی که درد رشد در کودکان می تواند ناتوان کننده باشد، این دردها بسیار شایع اند و موجب آسیب طولانی مدت نمی گردند.

شواهد مشخصی مبنی بر این که درد رشد در کودکان در نتیجه جهش های رشدی اتفاق می افتد وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان اصطلاح درد اندامی شبانه برگشت پذیر در کودکان را برای توصیف این درد ها به کار می برند.

درد رشد در کودکان: علائم

علائم درد رشد در کودکان به صورت درد شدید و کرامپ مانند در هر دو ساق پاها است. درد رشد در کودکان اغلب ساق پاها، قلم پاها و مچ پا را درگیر می کند اما ممکن است ران ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. درد رشد در کودکان اغلب عصر یا شب هنگام عارض می شود (اغلب در روز های که فعالیت زیاد است) اما درد رشد در کودکان در صبح ها اتفاق نمی افتد.

درد رشد در کودکان توانایی آن ها برای راه رفتن را تحت تاثیر قرار نمی دهد و این درد نشانه ای از آسیب اندامی یا فیزیکی یا عفونت نیست. اگر علائم درد رشد در کودکان متفاوت با آن چه در بالا توصیف شد باشد، احتمال دارد که درد رشد نباشد. برای مثال، اگر تنها یک ساق پای کودک تحت تاثیر قرار گیرد ممکن است درد رشد در کودکان نباشد. در این موارد کودک باید برای بررسی بیماری های زمینه ای مورد معاینه قرار گیرد.

درد رشد در کودکان: علل

علت درد رشد در کودکان مشخص نیست، با این حال درد رشد در کودکان فعال و آن هایی که مفاصل ضعیف و منعطف دارند (هایپرموبیلیتی مفاصل) بیشتر اتفاق می افتد. درد رشد در کودکان زمینه وراثتی دارد. شواهد واضحی مبنی بر این که درد رشد در کودکان در اثر جهش رشدی یا شرایط زمینه ای ایجاد می شود وجود ندارد.

درد رشد در کودکان: چه باید کرد؟

درد رشد در کودکان معمولا قابل درمان است. مصرف داروی استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند در درمان درد رشد در کودکان کمک کننده باشد. در برخی مواقع، مصرف داروهای مسکن قبل از خواب بعد از یک روز پرکار می تواند از بروز درد رشد در کودکان پیشگیری کند.

در هر حال، کودکان زیر 16 سال نباید برای درمان درد رشد در کودکان از داروی آسپیرین استفاده کنند. ماساژ ماهیچه های ساق پاها یا مفاصل یا گرم نگه داشتن این نواحی نیز می تواند در درمان درد رشد در کودکان کمک کننده باشد. استفاده از کفش های مخصوص نیز در پیشگیری از درد رشد در کودکان موثر است.

درد رشد در کودکان: چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم درد رشد در کودکان شدید باشد و یا نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد، باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد. از جمله شرایطی که در درد رشد در کودکان نیاز به مراجعه به پزشک دارند عبارتند از:

  • درد تنها در یکی از ساق پاها
  • دردی که بازوها یا پشت را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • دردی که هر شب اتفاق می افتد یا در طول روز ادامه می یابد.
  • تورم مفاصل
  • دمای بالای بدن
  • بی اشتهایی
  • عدم تمایل به راه رفتن یا لنگیدن بدون دلیل مشخص

پزشک با معاینه کودک آسیب ها یا بیماری های دیگر مانند کمبود ویتامین دی (ریکتس) یا حتی لوکمی را کنار می گذارد.

درد رشد در کودکان: ارتباط با سندرم پاهای بی قرار

بعضی پزشکان ارتباط بین درد رشد در کودکان و سندرم پاهای بی قرار را بررسی می کنند. سندرم پاهای بی قرار وضعیتی در سیستم عصبی است که موجب مشکلات زیر می شود:

  • ضرورت شدید به حرکت دادن پاها
  • احساس ناخوشایند در پاها که با حرکت دادن پاها برطرف می شود.
  • این که درد رشد در کودکان می تواند فرم اولیه ای از سندرم پاهای بی قرار باشد یا این که این دو شرایط متفاوتی هستند مشخص نیست.
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه