مراقبت های ویژه کودکان بخشی در یک بیمارستان است که کودکان با بیماری های شدید و خطرناک به منظور دریافت مراقبت های بیشتر و دقیق تر در آن بستری می شوند. 

دروانا:

بستری شدن کودک در بیمارستان وضعیت استرس زایی خواهد بود خصوصا اگر او در مراقبت های ویژه کودکان بستری باشد. اما داشتن اطلاعات پایه ای پیرامون افراد و ابزاری که در مراقبت های ویژه کودکان فعالیت می کنند می تواند از این استرس بکاهد.

مراقبت های ویژه کودکان چیست؟

مراقبت های ویژه کودکان بخشی از یک بیمارستان است که سطح بالاتری از مراقبت پزشکی را برای کودکان بیمار فراهم می کند. مراقبت های ویژه کودکان از سایر بخش های بیمارستان مانند بخش های عمومی متفاوت است که در آن امکان مراقبت دقیق تر توسط پرستارها و نظارت پیوسته بر روی مواردی چون ضربان قلب، تنفس و فشار خون وجود دارد.

مراقبت های ویژه کودکان همچنین امکان به کارگیری روش های درمانی را به کادر پزشکی می دهد که در سایر بخش های بیمارستان قابل دسترسی نیستند. برخی از این روش های درمانی در مراقبت های ویژه کودکان شامل دستگاه های تنفسی و داروهایی خاص هستند که تنها تحت نظارت دقیق پزشکی قابل دریافت می باشند.

مراقبت های ویژه کودکان: چه افرادی در این بخش بستری می شوند؟

هر کودکی که به طور جدی بیمار باشد، به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد و نیازهای پزشکی او در بخش های عمومی بیمارستان پاسخ داده نشود به مراقبت های ویژه کودکان منتقل می شود. کودکانی که در مراقبت های ویژه کودکان بستری می شوند اغلب دچار مشکلات تنفسی شدید ناشی از آسم، عفونت های خطرناک، وضعیت های خاص قلبی، برخی از عواقب دیابت بوده و یا آن هایی هستند که دچار تصادف جدی با اتومبیل یا غرق شدن شده اند.

برخی کودکان که تا حدی وضعیت ثابتی دارند در ابتدا در بخش جراحی بیمارستان بستری می شوند اما اگر شدیدا بیمار باشند یا دچار آسیب شده باشند به مراقبت های ویژه کودکان منتقل می گردند. به دنبال یک جراحی بزرگ، بسیاری از کودکان برای چند روز در مراقبت های ویژه کودکان بستری می شوند. این که آن ها تا چه مدت در واحد مراقبت های ویژه کودکان نگه داری می شوند به وضعیت آن ها بستگی دارد؛ برخی تنها یک روز در بخش مراقبت های ویژه کودکان می مانند، برخی دیگر نیاز دارند که برای چند هفته و یا حتی ماه در این بخش بستری باشند. در این شرایط سوالات خود را از پزشک یا پرستاری که در مراقبت های ویژه کودکان از کودک مراقبت می کند بپرسید.

مراقبت های ویژه کودکان: چه اقداماتی در این بخش انجام می گیرد؟

نگران کننده ترین جنبه بخش مراقبت های ویژه کودکان ابزار پزشکی است که به کودک شما متصل می شوند. دستگاه های مورد استفاده در مراقبت های ویژه کودکان دارای هشدار دهنده، صفحه های نمایش و صدا و نور هستند. کودکی که در بخش مراقبت های ویژه کودکان بستری می شود موارد زیر را دریافت می کند:

  • سرم. تقریبا تمام کودکان در مراقبت های ویژه کودکان کاتتر درون رگی دریافت می کنند تا از این طریق مایعات و داروها (معمولا بر روی دست ها یا بازوها، در مواردی نیز بر روی پاها، ساق ها و یا حتی پوست سر) منتقل شوند. کاتتر درون رگی یک لوله نازک و منعطف است که به همراه یک سوزن ریز وارد ورید می شود. زمانی که کاتتر درون رگ است، سوزن برداشته شده و تنها یک پلاستیک نرم باقی می ماند. در برخی مواقع به کاتترهای بزرگ تر نیاز است که برای فرستادن حجم بیشتری از مایعات و داروها به کار گرفته می شوند. این ها خطوط مرکزی نام می گیرند؛ زیرا وارد عروق بزرگ تر و مرکزی تر قفسه سینه، گردن یا کشاله ران یا روی دست ها و پاها می شوند.

خطوط سرخرگی بسیار مشابه کاتترها هستند اما درون سرخرگ ها و نه وریدها قرار می گیرند و عموما برای مانیتور فشار خون و سطح اکسیژن در خون و نه فرستادن دارو مورد استفاده قرار می گیرند.

  • داروها. بیشتر داروها در هر بخشی از بیمارستان قابل دریافت هستند اما داروهایی خاص که می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند تنها به کودکانی که در مراقبت های ویژه کودکان تحت نظارت دقیق هستند داده می شوند. در مراقبت های ویژه کودکان به جای این که داروها هر چند ساعت یک بار داده شوند برخی همانند چندین قطره درون رگی در یک زمان به صورت پیوسته دریافت می گردند. در بخش مراقبت های ویژه کودکان، پزشکان ممکن است از این داروها همانند اپی نفرین، دوپامین و مورفین برای کمک به عملکرد قلب، فشار خون یا رفع درد استفاده کنند.
  • مانیتورها. کودکانی که در بخش مراقبت های ویژه کودکان بستری هستند به مانیتورهایی متصل می شوند. مانیتورها به کمک قطعات سربی در قفسه سینه به بدن متصل می شوند؛ قطعات سربی چسب های کوچک هستند که بدون درد به سیم هایی متصل می گردند. در بخش مراقبت های ویژه کودکان، این قطعات می توانند ضربان قلب و سرعت تنفس کودک را اندازه گیری کنند. بسیاری از کودکان در مراقبت های ویژه کودکان به دستگاه اکسیمتری پالس متصل می شوند که سطح اکسیژن خون را اندازه می گیرد. این دستگاه بدون درد همانند یک پانسمان به انگشتان دست یا پا متصل می شود. با این که فشار خون به طور مستقیم از طریق کاتتر سرخرگی تحت نظر است، معمولا در بخش مراقبت های ویژه کودکان از کاف فشار خون نیز برای اندازه گیری آن از بازو یا ساق پا نیز استفاده می شود.
  • تست ها. در مراقبت های ویژه کودکان، پزشکان انجام تست های مختلفی را برای کسب اطلاعات بیشتر همچون آزمایش های خون و تست ادرار توصیه می کنند. برخی مواقع آن ها مایع مغزی نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است را تست می کنند. در مراقبت های ویژه کودکان همچنین تصاویر مختلفی از بخش های گوناگون بدن به کمک اشعه ایکس، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی گرفته می شوند.
  • دستگاه های تنفسی. در برخی مواقع کودکان در مراقبت های ویژه کودکان به تنفس اضافی نیاز دارند. این به معنی دریافت اکسیژن اضافی از طریق ماسک صورت یا لوله داخل بینی است. اما برخی مواقع در مراقبت های ویژه کودکان، آن ها باید به یک دستگاه تنفس متصل شوند. این کار به کمک یک لوله درون نایی (یک لوله پلاستیکی که از طریق دهان یا بینی در لوله هوایی قرار می گیرد) یا تراکئوستومی (یک لوله پلاستیکی که به طور مستقیم از طریق پوست در راه هوایی قرار می گیرد) متصل به دستگاه تنفس انجام می شود. انواع مختلفی از دستگاه های تنفس در مراقبت های ویژه کودکان به کار گرفته می شوند اما همه آن ها یک هدف را دنبال می کنند: کمک به تنفس کودک در بخش مراقبت های ویژه کودکان. کودک ممکن است در حالتی که لوله تنفسی در داخل مسیر هوایی قرار گرفته داروهای آرام بخش و ضد درد دریافت کنند. 
برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه