اکوکاردیگرافی کودکان یک تست تشخیصی است که منظور ارزیابی نحوه عملکرد قلب و وجود برخی مشکلات قلبی انجام می شود. در این مقاله به بررسی علت و نحوه انجام اکوکاردیوگرافی کودکان و انواع آن می پردازیم.

دروانا:

تست اکوکاردیوگرافی کودکان تستی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب استفاده می کند. اکوکاردیوگرافی کودکان برای کمک به تشخیص نقایص مادرزادی قلب به کار می رود. تصاویر به دست آمده از اکوکاردیوگرافی کودکان جزئیات بیشتری را در مقایسه با تصویربرداری با اشعه ایکس مشخص می کنند. اکوکاردیوگرفی کودکان همچنین آن ها را در معرض پرتو قرار نمی دهد.

اکوکاردیوگرافی کودکان: نحوه انجام

پزشک متخصص قلب کودکان تست اکوکاردیوگرافی کودکان را در بیمارستان یا مراکز درمان سرپایی انجام می دهد. اکوکاردیوگرافی کودکان می تواند در حالی که کودک در آغوش والدین خود است انجام شود. اکوکاردیوگرافی کودکان انواع مختلفی دارد که توسط پزشک متخصص قلب کودکان قابل انجام است.

اکوکاردیوگرافی کودکان: اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

این نوع از اکوکاردیوگرافی بیشتر برای انجام این تست در کودکان به کار می رود.

برای انجام اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک، پزشک ژل را بر روی دنده های کودک نزدیک به استخوان سینه در ناحیه ای اطراف قلب می مالد. یک وسیله دستی به نام مبدل بر روی قفسه سینه کودک قرار گرفته و به سمت قلب هدایت می شود. این وسیله امواج صوتی با فرکانس بالا را آزاد می کند.

در اکوکاردیوگرافی کودکان، مبدل انعکاس امواج صوتی که از قلب و عروق خونی بازگشته اند را می گیرد.

دستگاه اکوکاردیوگرافی این پالس ها را به تصاویر متحرک از قلب تبدیل می کند. در اکوکاردیوگرافی کودکان، تصاویر ساکن نیز از قلب گرفته می شوند. تصاویر به دست آمده ممکن است دو یا سه بعدی باشند.

تست اکوکاردیوگرافی کودکان به 20 تا 40 دقیقه زمان نیاز دارد. اکوکاردیوگرافی کودکان امکان دیدن ضربان قلب را به پزشک می دهد. تست اکوکاردیوگرافی همچنین دریچه های قلبی و سایر ساختارها را نشان می دهد.

اکوکاردیوگرافی کودکان: اکوکاردیوگرافی ترانس ازوفاژیک

اکوکاردیوگرافی ترانس ازوفاژیک نوع دیگری از اکوکاردیوگرافی کودکان است. این تست در حالتی که بخشی از بدن کودک بی حس است انجام می شود.

در تست اکوکاردیوگرافی ترانس ازوفاژیتک، پزشک پشت حلق کودک را بی حس کرده و لوله کوچکی را به داخلی مری او وارد می کند. امواج صوتی از انتهای این لوله پراکنده می شوند.

در این نوع از اکوکاردیوگرافی کودکان، امواج صوتی ساختارهای قلب را منعکس کرده و آن ها را در به صورت تصاویری از قلب و عروق خونی در یک صفحه نمایش نشان می دهند.

از آن جایی که مری دقیقا در پشت قلب قرار دارد، اکوکاردیوگرافی کودکان که به صورت ازوفاژیک انجام می شود تصاویر واضح تری از قلب ایجاد می کند.

اکوکاردیوگرافی کودکان: آمادگی

قبل از انجام تست اکوکاردیوگرافی کودکان اقدامات زیر را برای آمادگی در نظر داشته باشید:

  • کودک نباید قبل از تست اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک چیزی خورده یا بنوشد.
  • از مالیدن هر نوع کرم یا روغن بر بدن کودک قبل از اکوکاردیوگرافی کودکان بپرهیزید.
  • برای آرامش بیشتر کودکان حین اکوکاردیوگرافی، جزئیات تست را برای آن ها شرح دهید.
  • در تست اکوکاردیوگرافی کودکان، آن هایی که سن کمتر از 4 سال دارند برای آرام بدون و به دست آمدن تصاویر بهتر داروهای آرام بخش دریافت می کنند.
  • دادن اسباب بازی یا تماشای یک ویدئو به کودکان بزرگ تر از 4 سال در حفظ آرامش خود در طول اکوکاردیوگرافی کودکان کمک می کند.

اکوکاردیوگرافی کودکان: علت انجام

تست اکوکاردیوگرافی کودکان برای بررسی عملکرد قلب، دریچه های قلب، عروق خونی بزرگ و حفره های قلب کودک انجام می شود. از جمله شرایطی که انجام اکوکاردیوگرافی کودکان در آن ها توصیه می شود شامل موارد زیر هستند:

  • کودک شما نشانه ها یا علایمی از مشکلات قلبی دارد. علائم مشکلات قلبی شامل تنگی نفس، رشد کم، تورم ساق پاها، صدای اضافه قلب، کبودی اطراف لب ها حین گریه کردن، درد قفسه سینه، تب بدون دلیل مشخص و یا وجود میکروب در کشت های خونی می باشند.
  • کودک شما ممکن است به دلیل تست غیر طبیعی ژنتیکی و یا سایر نقایص مادرزادی موجود در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات قلبی قرار داشته باشد.

پزشک انجام اکوکاردیوگرافی کودکان از نوع ترانس ازوفاژیک را زمانی توصیه می کند که:

  • اکوکاردیوگرافی کودکان از نوع ترانس توراسیک واضح نباشد. نتایج ناواضح ممکن است در اثر شکل قفسه سینه کودک، بیماری ریوی یا چربی اضافی بدن ایجاد شوند.
  • ناحیه ای از قلب نیاز به مشاهده و بررسی دقیق تر دارد.

اکوکاردیوگرافی کودکان: نتایج غیر طبیعی

غیر طبیعی بودن نتایج اکوکاردیوگرافی کودکان می تواند نشان دهنده تعداد زیادی از مشکلات باشد. برخی از این نتایج ممکن است نشانه ای از بیماری های قلبی خطرناک باشند. در این موارد، کودک به انجام تست های بیشتری نیاز دارد. صحبت با پزشک در مورد نتایج تست اکوکاردیوگرافی کودکان بسیار اهمیت دارد.

اکوکاردیوگرافی کودکان در شناسایی بیماری های زیر کمک کننده است:

  • دریچه های قلبی غیر طبیعی
  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • نقایص مادرزادی قلب
  • التهاب یا تجمع مایع در اطراف قلب
  • عفونت در داخل یا اطراف دریچه های قلب
  • فشار خون بالا در عروق خونی ریوی
  • ارزیابی عملکرد مناسب قلب
  • منبع لخته خونی بعد از بروز سکته مغزی
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه