برفک دهان نوزادان یک عفونت ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنز است که به صورت رخم های سفید در دهان و بر روز زبان ظاهر می شود. این قارچ به طور طبیعی در بدن زیست می ند اما ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزادان امکان تکثیر بیش از حد این قارچ و بروز برفک دهان نوزادان را فراهم می کند.

دروانا:

برفک دهان نوزادان چیست؟

برفک دهان نوزادان یک عفونت مخمری در دهان و زبان است. برفک دهان نوزادان می تواند بین مادر و نوزاد از طریق شیردهی منتقل شود.

برفک دهان نوزادان: علل

برخی میکروب ها به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می کنند. با این بیشتر این میکروب ها بدون خطر هستند برخی از آن ها می توانند عامل عفونت باشند. برفک دهان نوزادان زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی مخمر به نام کاندیدا آلبیکنز در دهان نوزاد رشد کند. باکتری ها و قارچ ها به طور طبیعی در بدن زیست می کنند. سیستم ایمنی ما این میکروب ها را تحت نظر دارد. اماسیستم ایمنی در نوزادان کامل نشده است و این امکان رشد زیاد مخمر کاندیدا آلبیکنز در داخل دهان و بروز برفک دهان نوزادان را راحت تر می سازد.

برفک دهان نوزادان زمانی اتفاق می افتد که نوزاد یا مادر از آنتی بیوتیک استفاده می کنند. این داروها عفونت های باکتریایی را درمان می کنند و همچنین باکتری های مفید را از بین می برند و این امکان رشد بیشتر عامل برفک دهان نوزادان را فراهم می نماید. مخمر در نواحی گرم و مرطوب زندگی می کند. دهان نوزاد و نوک سینه های مادر بهترین محل برای رشد مخمر عامل برفک دهان نوزادان است.

نوزادان همچنین در نواحی پوشک خود به طور هم زمان دچار عفونت قارچی می شوند. قارچ وارد مدفوع نوزاد شده و موجب ضایعات قرمز رنگ در ناحیه پوشک نوزاد می شود.

برفک دهان نوزادان: علائم

علائم برفک دهان نوزادان عبارتند از:

  • زخم های سفید و مخملی در دهان و بر روی زبان
  • زخم های خشک که موجب خونریزی می شوند.
  • قرمزی دهان
  • راش پوشک
  • تغییرات خلقی مانند بی قراری
  • رد کردن شیر به دلیل درد

برخی کودکان ممکن است علائم برفک دهان نوزادان را ظاهر نسازند. علائم برفک در مادر شامل مورد زیر هستند:

  • زخم، شقاق و صورتی شدن نوک سینه ها
  • حساسیت به درد و درد در طول و بعد از شیردهی

برفک دهان نوزادان: معاینات و تست ها

پزشک اغلب تشخیص برفک دهان نوزادان را با مشاهده دهان و زبان نوزاد انجام می دهد. زخم های ناشی از برفک دهان نوزادان به راحتی قابل تشخیص است.

برفک دهان نوزادان: درمان

برفک دهان نوزادان نیازی به درمان ندارد. برفک دهان نوزادان اغلب به خودی خود ظرف چند روز برطرف می شود. پزشک ممکن است داروهای ضد قارچ را برای درمان برفک دهان نوزادان تجویز کند. شما دارو را بر روی زبان و دهان نوزاد می مالید.

اگر نوک سینه ها دچار عفونت مخمری شده باشند، پزشک کرم ضد قارچ بدون نسخه را برای درمان تجویز می کند. شما برای درمان عفونت کرم را بر روی نوک سینه های خود می مالید. اگر هم شما و هم نوزاد دچار برفک دهان نوزادان شده باشید، هر دو باید به طور هم زمان تحت درمان قرار گیرید. در غیر این صورت، عفونت همچنان میان شما منتقل می شود.

برفک دهان نوزادان: زمان مراجعه به پزشک

در صورت وجود شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • کودک علائم برفک دهان نوزادان را داشته باشد.
  • کودک از خوردن امتناع می کند.
  • شما علائم عفونت مخمری را بر روی نوک سینه های خود دارید.

برفک دهان نوزادان: پیشگیری

شما نمی توانید از بروز برفک دهان نوزادان پیشگیری کنید اما این اقدامات کمک کننده خواهند بود:

  • اگر شما با شیشه به کودک شیر می دهد، تمام وسایل مربوط به آن را تمیز و استریل بکنید.
  • پستانک و سایر اسباب بازی هایی که کودک آن ها را در دهان خود قرار می دهد تمیز و استریل کنید.
  • تعویض به موقع پوشک در پیشگیری از ضایعات پوستی ناحیه پوشک ناشی از مخمر کمک کننده است.
  • اگر در نوک سینه های خود دچار عفونت مخمری شده اید از درمان کامل آن اطمینان حاصل کنید.

برفک دهان نوزادن بسیار شایع است و به راحتی درمان می شود. اما در صورت بازگشت برفک دهان نوزادان پزشک را مطلع سازید. این می تواند نشانه ای از یک مشکل در سلامتی نوزاد باشد.

دکتر احمد قاسمیان

دکتر احمد قاسمیان

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان
جناب آقای دکتر احمد قاسمیان متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بیش از 20 سال سابقه پزشکی و طبابت و 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه کودکان و نوزادان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر احمد قاسمیان
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه