خونریزی بینی در کودکان علل گوناگونی دارد و عوامل مختلفی موجب بروز آن می گردند. در بیشتر موارد خونریزی بینی در کودکان نگران کننده نیست و علت خطرناکی ندارد. در این مقاله علل و درمان خونریزی بینی در کودکان را مطالعه می کنیم.

دروانا:

زمانی که کودک شما به طور ناگهانی دچار خونریزی از بینی خود می شود، این ممکن است نگران کننده باشد. گذشته از ضرورت متوقف ساختن سریع خونریزی بینی در کودکان، شما ممکن است نگران علت خونریزی بینی در کودکان باشید. خوشبختانه، با این که خونریزی بینی در کودکان می تواند نگران کننده به نظر آید، این خونریزی معمولا خطرناک نیست. در ادامه برخی از علل شایع خونریزی بینی در کودکان، بهترین راه ها برای درمان آن را بررسی می کنیم.

خونریزی بینی در کودکان: علل

چندین عامل می توانند از جمله علل خونریزی بینی در کودکان باشند:

  • خشکی هوا: گرمی یا خشکی آب و هوا می توانند شایع ترین علت خونریزی بینی در کودکان باشند که هر دو غشاهای بینی را تحریک و خشک می کنند.
  • خراشیدگی: این دومین علت شایع خونریزی بینی در کودکان است. آسیب دیدن بینی در اثر خراشیدگی عروق خونی را مستعد خونریزی می کند.
  • تروما: زمانی که بینی کودک دچار آسیب یا ضربه می شود خونریزی بینی در کودکان رخ می دهد. در بیشتر موارد مشکلی رخ نمی دهد اگر خونریزی بینی در کودکان بعد از 10 دقیقه برطرف نمی شود یا شما نگران ضربه وارده هستید باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • سرماخوردگی، آلرژی ها یا عفونت سینوس: هر بیماری که علائم احتقان و تحریک بینی را داشته باشد می تواند علت خونریزی بینی در کودکان باشد.
  • عفونت باکتریایی: عفونت های باکتریایی می توانند موجب درد، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست داخل بینی و سوراخ های آن شوند. این عفونت ها عاملی برای خونریزی بینی در کودکان هستند.

در موارد نادر، خونریزی بینی در کودکان مکررا در اثر مشکلات مرتبط با انعقاد خون یا عروق خونی غیر طبیعی رخ می دهد. اگر کودک شما دچار خونریزی بینی می شود که در اثر دلایل بالا ایجاد نشده است، نگرانی های خود را با پزشک در میان بگذارید.

خونریزی بینی در کودکان: درمان

شما می توانید با نشاندن کودکان بر روی صندلی به کاهش سرعت خونریزی بینی در کودکان کمک کنید. برای درمان خونریزی بینی در کودکان اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • برای درمان خونریزی بینی در کودکان، آن ها را در موقعیت قائم قرار دهید و به آرامی سر آن ها را به سمت جلو خم کنید. خم کردن سر به عقب موجب جریان یافتن خون به سمت گلو می شود. در این صورت طعم ناخوشایند خون احساس می شود و موجب خفگی، سرفه و حتی استفراغ در کودکان می گردد.
  • قسمت نرم بینی در زیر پل بینی را فشار دهید. در این حالت از کودک بخواهید از دهان خود نفس بکشد.
  • سعی کنید فشار را برای 10 دقیقه حفظ نمایید. قطع سریع فشار موجب خونریزی مجدد بینی در کودکان می گردد. شما همچنین می توانید بر روی پل بینی یخ بگذارید تا با کاهش جریان خون به درمان خونریزی بینی در کودکان کمک کنید.

خونریزی بینی در کودکان: خونریزی بینی مکرر

در حالی که برخی کودکان در طول چند سال تنها یک یا دو بار دچار خونریزی بینی در کودکان می شوند، برخی دیگر در دفعات بیشتری این وضعیت را تجربه می کنند. خونریزی بینی در کودکان به صورت مکرر زمانی اتفاق می افتد که پوشش بینی به شدت تحریک شده است و عروق خونی حتی با کوچک ترین تحریک دچار خونریزی می شوند.

خونریزی بینی در کودکان: درمان خونریزی مکرر

اگر کودک شما دچار خونریزی بینی مکرر می شود، راهی برای مرطوب نگاه داشتن پوشش بینی بیابید. شما می توانید اقدامات زیر را برای درمان خونریزی بینی در کودکان که به صورت مکرر رخ می دهد انجام دهید:

  • استفاده از اسپری بینی سالین در داخل سوراخ های بینی برای چند بار در روز
  • مالیدن یک نرم کننده مانند وازلین یا لانولین به داخل سوراخ های بینی به کمک پنبه یا انگشت
  • استفاده از یک دستگاه بخار در اتاق خواب کودک برای افزایش رطوبت هوا
  • کوتاه نگاه داشتن ناخن های کودک برای پیشگیری از خراشیدگی بینی

خونریزی بینی در کودکان: زمان مراجعه به پزشک

در شرایط زیر به پزشک مراجعه نمایید:

  • خونریزی بینی در کودکان در اثر وارد کردن یک شی به داخل بینی ایجاد شده است.
  • کودکان به تازگی مصرف داروی خاصی را آغاز کرده است.
  • آن ها از نواحی دیگری چون لثه ها نیز دچار خونریزی می شوند.
  • آن ها دچار کبودی های شدید در تمام قسمت های بدن خود می شوند.

اگر بعد از دو بار فشار 10 دقیقه ای پیوسته بینی، خونریزی بینی در کودکان همچنان ادامه دارد باید فورا به پزشک مراجعه نمایید. اگر خونریزی بینی در کودکان در اثر ضربه به سر ایجاد شده و یا کودک احساس سردرد، ضعف یا سرگیجه دارد باید سریعا به مراقبت های اورژانس مراجعه کنید.

دکتر فرشید صادقی متخصص کودکان و نوزادان عنوان می دارند در موارد خونریزی مکرر حتما ابتدا باید علتهای انعقادی و پلاکتی بررسی شود.

دکتر فرشید صادقی

دکتر فرشید صادقی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر فرشيد صادقي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فرشید صادقی دارای بورد تخصصی کودکان و نوزادان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرشید صادقی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه