داروهای ممنوع در کودکان داروهایی هستند که مصرف آن ها برای سنین خاص و یا به طول کلی کودکان ممنوعیت دارد. در این مقاله به برخی از داروهای ممنوعه کودکان که مصرف آن ها عواقب جدی را به دنبال دارد اشاره می کنیم. 

دروانا:

داروهای ممنوع برای کودکان قبل از مدرسه و در سنین مدرسه

کودکان اغلب بیش از بزرگسالان در معرض عوارض جانبی داروها قرار دارند بنابراین دادن داروهای غیر نسخه ای یا نسخه ای و یا حتی داروهای گیاهی به کودکان به دقت زیادی نیاز دارد. اگر کودک به طور اتفاقی دارویی را بلعید، فورا به متخصص اطفال مراجعه کنید. در ادامه برخی داروهای ممنوع برای کودکان قبل ار مدرسه و در سنین مدرسه لیست شده اند.

آسپیرین

از جمله داروهای ممنوع برای کودکان آسپیرین است. مصرف آسپیرین و داروهای حاوی آسپیرین بدون تجویز متخصص اطفال برای کودکان ممنوع است. مصرف آسپیرین در کودکان آن ها را مستعد ابتلا به سندرم ری (یک بیماری کشنده نادر) می کند. در نظر داشته باشید که تمام داروهای کودکان که در داروخانه ها موجود هستند، بدون آسپیرین نیستند. آسپیرین در برخی مواقع با نام سالیسیلات یا آستیل سالیسیک اسید نوشته می شود بنابراین برچسب داروها را به دقت بخوانید و در صورت عدم اطمینان در مورد وجود آسپیرین، با متخصص اطفال مشورت کنید.

شما می توانید استامینوفن یا ایبوپروفن را برای رفع تب در کودک یا سایر ناراحتی ها به کودک بدهید. اما اگر کودک دچار کم آبی شده است، استفراغ می کند و یا به آسم، مشکلات کلیوی، زخم گوارشی یا سایر بیماری های مزمن مبتلا است قبل از دادن ایبوپروفن به کودک با متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین در صورت وجود بیماری کبدی در کودک، برای دادن استامینوفن به او با متخصص اطفال مشورت نمایید.

داروهای غیر نسخه ای سرفه و سرماخوردگی

انجمن کودکان آمریکا اعلام کرده است که مصرف داروهای غیر نسخه ای سرفه و سرما خوردگی برای کودکان سه ساله و کمتر از آن توصیه نمی شود و این داروها از جمله داروهای ممنوع برای کودکان در این سنین هستند. مطالعات نشان می دهند که این داروها در واقع علائم را در این کودکان برطرف نمی کنند و می توانند مضر باشند خصوصا اگر کودک به اشتباه دوزی بیش از دوز توصیه شده را دریافت کند.

طبق گزارش انجمن کودکان آمریکا، کودکان بین سنین 4-6 سال تنها با تجویز متخصص اطفال می توانند داروهای غیر نسخه ای سرفه و سرماخوردگی دریافت کنند. این انجمن همچنین اظهار می دارد که داروها برای کودکان 7 ساله و بزرگ تر ایمن است اما والدین باید داروها را طبق دستور پزشک به کودک بدهند. این دسته از داروهای ممنوع برای کودکان موجب گیجی یا خواب آلودگی، ناراحتی معده و راش یا کهیر می شوند. برخی کودکان ممکن است دچار عوارض جانبی همچون تپش قلب، تشنج و حتی مرگ شوند.

برخی از متخصصین اطفال به علت این خطرات و نبود تحقیقات کافی در مورد اثرگذاری این داروها، مصرف این داروهای ممنوع برای کودکان را برای همه کودکان تا سن 12 سالگی توصیه نمی کنند خصوصا اگر کودک به یک بیماری زمینه ای دچار باشد.

از دیگر نگرانی هایی که در مورد این داروهای ممنوع برای کودکان وجود دارد مصرف اتفاقی دوز دو برابر این داروها برای کودکان است؛ زمانی که شما علاوه بر داروهای سرفه و سرماخوردگی یک داروی پایین آورنده تب نیز به او می دهید.

اگر می خواهید داروهای غیر نسخه ای سرفه و سرماخوردگی را به کودک بدهید، برچسب دارو را به دقت مطالعه کنید تا از دوز مناسبی از دارو برای مثال استامینوفن یا ایبوپروفن را به کودک بدهید. هر سال، تعداد زیادی از کودکان به دلیل مصرف مقدار زیادی از داروهای غیر نسخه ای سرفه و سرماخوردگی یا عوارض جانبی ناشی از آن ها به اورژانس مراجعه می کنند.

داروهای ضد تهوع

مصرف داروهای ضد تهوع (نسخه ای، غیر نسخه ای) بدون تجویز متخصص اطفال در کودکان ممنوع است. بسیاری از استفراغ ها در کودکان کوتاه مدت هستند و آن ها معمولا بدون یاز به درمان بهبود می یابند. همچنین، داروهای ضد تهوع به عنوان دسته دیگری از داروهای ممنوع برای کودکان خطرات و عوارض جانبی احتمالی دارند. اگر کودک دچار استفراغ و کم آبی ناشی از آن شده است، به پزشک مراجعه کنید.

داروهای نوزادان و بزرگسالان

دادن دوز کمتری از داروهای بزرگسالان به کودک به اندازه دادن دوز بالا از داروهای نوزادان خطرناک است. بسیاری از والدین از این که قطره های نوزادان غلظت بیشتر در مقایسه با داروهای مایع مناسب برای کودکان دارند، آگاه نیستند. همیشه از ظرف همراه دارو برای دادن آن به کودک استفاده کنید و اگر برچسب دارو اطلاعات کافی در مورد دوز متناسب با وزن و سن کودک ندارد، از دادن آن دارو به کودک خودداری کنید.

دکتر نسرین بهمن پور

دکتر نسرین بهمن پور

متخصص کودکان و نوزادان
سرکار خانم دکتر نسرین بهمن پور متخصص کودکان و نوزادان، دارای بورد تخصصی بیماری های کودکان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نسرین بهمن پور
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه