داروهای سرماخوردگی کودکان بدون نسخه ممکن است در موارد زیادی برای درمان سرماخوردگی در کودکان به کار روند. این در حالی است که بسیاری از این داروها تنها در رفع علائم سرماخوردگی در کودکان کمک کننده هستند. در ادامه نکاتی را در مورد صرف برخی از این داروها در کودکانی با سنین مختلف بررسی می کنیم.

دروانا:

سرماخوردگی بیماری است که به خودی خود درمان شده و بیشتر بیماران بدون نیاز به دارو و درمان ظرف یک یا دو هفته بهبود می یابند. برخی داروهای سرماخوردگی کودکان بدون نسخه ممکن است در رفع علائم سرماخوردگی کمک کننده باشند اما نقشی بر روی روند بیماری و طول دوره آن ندارند. داروهای سرماخوردگی و سرفه می توانند خطرات جدی برای کودکان به دنبال داشته باشند. در ادامه با واقعیت هایی در این باره و درمان های جایگزین آشنا می شویم و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا داروهای سرماخوردگی کودکان بدون نسخه بهترین راه برای درمان سرماخوردگی در کودکان هستند؟

چه نگرانی هایی در مورد داروهای سرماخوردگی کودکان و همچنین داروهای سرفه وجود دارد؟

داروهای سرماخوردگی کودکان بدون نسخه اغلب برای درمان علائم سرماخوردگی و سرفه در کودکان طراحی شده اند و اثری بر روی بیماری زمینه ای ندارند. تحقیقات نشان می دهند این که داروهای سرماخوردگی کودکان بدون نسخه عملکرد بهتری در مقایسه با داروهای غیر فعال (دارونما) دارند اثبات نشده است. علاوه بر این، داروهای سرماخوردگی کودکان بدون نسخه اغلب عوارض جانبی جدی همچون اوردوز کشنده در کودکان زیر دو سال به دنبال دارند و مصرف آن ها برای این گروه سنی توصیه نمی شود. از مصرف داروهای سرماخوردگی کودکان بدون نسخه (به غیر از داروهای پایین آورنده تب و مسکن ها) برای درمان سرفه و سرماخوردگی در کودکان زیر شش سال بپرهیزید. همچنین، این داروها برای کودکان زیر 12 سال منع مصرف دارند.

مصرف آنتی بیوتیک ها برای کودکان چگونه است؟

آنتی بیوتیک ها به عنوان دسته ای از داروهای سرماخوردگی کودکان می توانند برای درمان عفونت های باکتریایی در کودکان به کار روند اما تاثیری بر روی سرماخوردگی های ناشی از ویروس ها ندارند. اگر کودک به یک سرماخوردگی ویروسی دچار شده است، آنتی بیوتیک ها به عنوان داروهای سرماخوردگی کودکان کمک کننده نخواهند بود. در نظر داشته باشید که استفاده بیشتر از آنتی بیوتیک ها احتمال ابتلا به عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک در آینده را بالا می برد.

داروهایی که در درمان سرماخوردگی در کودکان کمک کننده هستند کدامند؟

یک داروی برطرف کننده درد غیر نسخه ای مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند تب را کاهش داده و درد گلو را تسکین دهد. در هر حال، تب در کودکان عموما بدون خطر است. مهم ترین هدف درمان تب در سرماخوردگی کودکان احساس راحتی بیشتر در آن ها است. اگر داروهای تسکین دهنده درد را به عنوان داروهای سرماخوردگی کودکان به آن ها می دهید، دستور العمل های مربوط به دوزبندی را در نظر داشته باشید. دادن استامینوفن به نوزادان زیر سه ماه بدون تجویز متخصص اطفال ممنوع است. مصرف ایبوپروفن نیز در کودکان زیر شش ماه یا کودکانی که دچار استفراغ شدید یا کم آبی بدن شده اند، ممنوع است. در دادن آسپیرین به کودکان نیز احتیاط کنید؛ زیرا این دارو احتمال بروز سندرم ری در کودکان را بالا می برد.

آیا امکان مصرف کدئین در کودکان وجود دارد؟

سازمان غذا و دارو آمریکا هشدار مهمی را در خصوص مصرف کدئین در کودکان (به عنوان نمونه ای از داروهای سرماخوردگی کودکان) برای درمان سرفه یا درد و استفاده از ترامادول مخدر برای درمان درد در کودکان زیر 12 سال اعلام می دارد. مصرف کدئین در کودکان (و البته داروهای دیگر از این دسته) عوارض جانبی جدی همچون مشکل یا کندی در تنفس را به دنبال دارد.

چه زمان باید برای سرماخوردگی کودکان به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

اگر متوجه علائم زیر در کودک خود شدید به متخصص اطفال مراجعه نمایید:

  • مشاهده اولین علامت بیماری در نوزاد سه ماهه یا کوچک تر
  • تب در نوزاد دو ماهه یا کوچک تر
  • تب 38.8 درجه سانتی گراد یا بالا تر در کودکان سنین مختلف
  • علائم نفس نفس زدن شامل باز شدن سوراخ های بینی در هر بار تنفس، خس خس کردن، تنفس سریع، مشاهده هر بار تنفس در حرکات دنده ها
  • کبود شدن لب ها
  • امتناع از خوردن و آشامیدن و بروز علائم کم آبی بدن
  • درد گوش
  • احساس سرگیجه یا خواب آلودگی بیش از حد
  • در صورت طول کشیدن سرماخورگی بیش از سه هفته
  • در صورت تشدید علائم سرماخوردگی در کودک

این علائم می توانند نشان دهنده وجود مشکلی جدی تر از سرماخوردگی در کودک باشند. 

برگرفته از: وبسایت های
https://www.mayoclinic.org
https://www.fda.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه