شروع دندان درآوردن شیرخوار در شیرخواران مختلف متفاوت است. باید یادآور شد تحقیقات نشان داده است بین دندان درآوردن شیرخوار و اسهال همچنین دندان درآوردن شیرخوار و تب ارتباطی وجود ندارد. ترشح بیش از حد بزاق،درد لثه و بی قراری شیرخوار از جمله علائم دندان درآوردن شیرخوار می باشد. لازم به ذکر است برای تسکین درد دندان درآوردن شیرخوار می توانیم از استامینوفن و یا ایبوپروفن مخصوص اطفال استفاده کنیم.

دروانا:

 درد دندان درآوردن شیرخوار

آیا دندان در آوردن شیرخوار سبب بی خوابی شما شده است. بهتر است راههای کاهش درد دندان درآوردن شیرخواران همچنین مراقبت از دندان کودکان را بدانید.

خستگی و گریه های مکرر سبب می شود فرایند دندان درآوردن شیرخوار فرایند بسیار سختی برای والدین و شیرخوار به شمار می آید. در ادامه نکاتی مطرح شده است که می تواند شما را در رویارویی با این شرایط یاری دهد.

ابتدا ممکن است این پرسش ذهن شما را مشغول کرده باشد که دندان درآوردن شیرخوار از چند ماهگی است؟ باید پاسخ داد زمان مناسب برای دندان درآوردن شیرخوار متغیر می باشد اما اغلب شیرخواران تا شش ماهگی آغاز به دندان در آوردن می کنند. ترتيب دندان درآوردن شیرخواران به این صورت است که ابتدا دو دندان جلویی از پایین مشخص می گردند و سپس دو دندان جلویی از بالا پدیدار می شوند.

علائم دندان درآوردن شیرخوار

علائم دندان درآوردن شیرخوار عبارت است از:

  • ترشح بزاق بیش از حد
  • جویدن اشیای جامد
  • تحریک پذیری، بدخلقی و گریه
  • زخم شدن و حساس شدن لثه ها

بسیاری از والدین ممکن است مشکوک شوند که دندان درد می تواند سبب بروز تب و اسهال شود، اما محققین چنین باوری را درست نمی دانند. دندان درآوردن تنها می تواند سبب بروز علائمی در دهان و لثه گردد و دندان درآوردن شیرخوار و اسهال همچنین دندان درآوردن شیرخوار و تب چندان ارتباطی با هم ندارند.

کاهش درد دندان درآوردن شیرخوار

اگر فرایند دندان درآوردن شیرخوار ناراحت کننده و سخت باشد، می توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • لثه های شیرخوار را مالش دهید. با استفاده از انگشت یا پد گازی مرطوب می توانید لثه شیرخوار را مالش دهید. این فشار به تسکین درد دندان درآوردن کودک کمک خواهد داد.
  • لثه ها را خنک نگاه دارید: یک پارچه و یا یک دندان گیر خنک می تواند لثه های شیرخوار را آرام کند. هرگز یک دندان گیر فریز شده برای کاهش درد دندان درآوردن شیرخوار را در دست شیرخوار قرار ندید. تماس با سرمای شدید می تواند برای او خطرناک باشد.
  • از غذاهای سفت استفاده کنید. اگر فرزند شما از غذاهای جامد استفاده می کند می توانید در زمان دندان درآوردن از خوراکی هایی مانند خیار یا هویج ورقه شده و یخ زده استفاده کنید، ولی باید بسیار مراقب او باشید. در صورت عدم مراقبت شما احتمال خفگی شیرخوار وجود خواهد داشت.
  • بزاق آویزان شده طفل را پاک کنید: ترشح بیش از حد بزاق بخشی از فرایند طبیعی دندان درآوردن محسوب می شود. برای پیشگیری از حساسیت و تحریک پوستی با استفاده از پارچه ای تمیز چانه طفل را پاک کنید. می توانید از مرطوب کننده های کرمی یا لوسیون هایی با پایه آبی استفاده کنید.
  • می توانید درمان های غیر نسخه ای را امتحان کنید: اگر فرزند شما بیش از حد بد خلقی می کند می توانید از استامینوفن و ایبوپروفن مخصوص اطفال برای او استفاده کنید ممکن است به این ترتیب تسکین درد دندان درآوردن شیرخوار صورت گیرد.

از مصرف داروهای حاوی بنزوکائین برای درمان درد دندان درآوردن کودکان اجتناب کنید. محصولات بی حس کننده موضعی حاوی بنزوکائین با بروز مت هموگلوبینمی ارتباط دارد. (مت هموگلوبینمی به اختلالی اشاره دارد که در آن سطح مت هموگلوبین بیش از حد افزایش داشته است. مت هموگلوبین در اصل هموگلوبینی است که با آهن ظرفیت سه پیوند برقرار کرده است. این بیماری در حالت شدید سبب می شود اکسیژن رسانی به سلول ها مختل گردد. در نتیجه ممکن است علائمی مانند بی نظمی در ضربان قلب و تنگی نفس، تشنج و حتی کما اتفاق بیفتد). البته احتمال بروز چنین اختلالی بسیار نادر است.

سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین توصیه کرده است که والدین نباید از قرص ها و ژل های دندانی همیوپاتیک برای کاهش درد دندان درآوردن شیرخوار استفاده کنند؛ زیرا این ترکیبات نیز خطراتی را برای طفل به همراه دارد.

چه زمان باید با پزشک تماس بگیرم؟

مشکلات ناشی از دندان درآوردن شیرخوار می تواند در منزل برطرف گردد. اما اگر شیرخوار دچار تب گردید باید با پزشک تماس حاصل شود. همچنین در صورت بروز سایر علائمی (تب و اسهال) که می توانند نشان دهنده بیماری باشند و ارتباطی با دندان درآوردن ندارند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از دندان کودکان

بهترین کار برای مراقبت از دندان کودکان که به تازگی در آمده اند آن است که به طور روزانه با پارچه ای لیف مانند، مرطوب و تمیز اقدام به پاک کردن لثه ها کنیم. استفاده از این پارچه سبب می شود ایجاد باکتری در دهان کاهش یابد.

زمانی که اولین دندان طفل ظاهر می گردد می توانید از مسواک های بسیار نرم استفاده کنید. تا سه سالگی می توان از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کرد اما باید توجه داشت مقدار خمیردندان نباید بیشتر از یک دانه برنج باشد.

همچنین می توانید معاینه دندان کودک توسط دندانپزشک را نیز در نظر داشته باشید. انجمن دندانی آمریکا همچنین انجمن دندانپزشکان اطفال آمریکا توصیه می کنند بعد از آنکه اولین دندان طفل مشخص گردید و قبل از تولد یک سالگی اش حتما به ملاقات دندانپزشک بروید. در چکاپ دندانپزشکی سلامت دندان و لثه ها بررسی می گردد. به خاطر داشته باشید مراقبت از دندان کودکان به طور مناسب  سبب می شود سلامت دهان و دندان آن ها در طول زندگی آینده آن ها تا حدی تامین و تضمین گردد.

دکتر احمد قاسمیان

دکتر احمد قاسمیان

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان
جناب آقای دکتر احمد قاسمیان متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بیش از 20 سال سابقه پزشکی و طبابت و 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه کودکان و نوزادان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر احمد قاسمیان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه