سینوزیت در کودکان همان التهاب سینوس ها در اثر یک عامل عفونی (باکتری یا ویروس) است. در سینوزیت در کودکان راه های هوایی سینوس ها مسدود شده و مشکلاتی را برای کودک ایجاد می کنند. در این مقاله علائم سینوزیت در کودکان، پیشگیری و راه های درمان سینوزیت در کودکان را بررسی می کنیم.

دروانا:

اگر احتقان بینی در کودک شما برطرف نمی شود، ممکن است به عفونت سینوسی یا سینوزیت (التهاب سینوس ها) دچار شده باشد. سرماخوردگی تنها علت سینوزیت در کودکان نیست. کودکانی که به آلرژی های تنفسی دچار هستند به طور خاص بدون بیماری اولیه به سینوزیت یا عفونت سینوس ها دچار می شوند.

علائم سینوزیت در کودکان

علائم سینوزیت در کودکان شامل موارد زیر هستند:

  • احتقان بینی که برای ده روز یا بیشتر باقی می ماند.
  • ترشحات غلیظ زرد یا سبز بینی
  • سرفه در طول روز که شب تشدید می شود.
  • تورم اطراف بینی و چشم ها
  • درد در فک یا پشت پیشانی یا بینی
  • تب پیشرونده
  • سطح انرژی پایین
  • سردرد

چگونه سرماخوردگی یا آلرژی به سینوزیت در کودکان تبدیل می شود؟

با در نظر گرفتن موقعیت آناتومیک به راحتی می توان نحوه آغاز عفونت سینوسی یا سینوزیت در کودکان را درک کرد. سینوس ها حفره های پر شده از هوا در بالا و پایین چشم ها و دو طرف بینی هستند. زمانی که کودک دچار سرماخوردگی یا آلرژی می شود، به طور طبیعی پوشش ظریف سینوس ها متورم می شوند.

در برخی مواقع تورم سینوس ها موجب انسداد راه های بین سینوس ها و بینی می شود و این زمانی است که مشکلات آغاز می شوند. موکوس در داخل سینوس ها به دام می افتد و محیط گرم، تیره و مرطوب آماده رشد ویروس ها و باکتری ها و در نتیجه بروز سینوزیت در کودکان می شود.

درمان سینوزیت در کودکان

اگر ویروس عامل سینوزیت در کودکان باشد، درمان بیماری به دارو نیاز ندارد. ویروس های عامل سینوزیت در کودکان بدون نیاز به درمان برطرف می شوند.

در این میان، دوز مناسب استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند در رفع درد ناشی از سینوزیت در کودکان موثر باشد. همچنین می توان از کمپرس گرم بر روی طرفین بینی و گونه ها استفاده کرد. از دادن داروهای بدون نسخه برای درمان سینوزیت در کودکان خودداری کنید. این داروها کمکی به درمان سینزیت در کودکان نمی کنند و عوارض جانبی را به دنبال دارند.

اسپری یا قطره بینی سالین (آب و نمک) می تواند به رقیق شدن ترشحات بینی و رفع علائم سینوزیت در کودکان کمک کند. شما می توانید این ترکیب را از داروخانه تهیه کنید و یا خود طبق دستور ارائه شده توسط انجمن آسم، آلرژی و ایمنولوژی آمریکا آن را بسازید.

اگر تشخیص پزشک در مورد عامل سینوزیت در کودکان عامل باکتریایی بود، آنتی بیوتیک ها اغلب برای یک دوره 10 تا 21 روزه برای درمان سینوزیت در کودکان تجویز می شوند. اگر علائم سینوزیت در کودکان بعد از این دوره برطرف نشد و یا آن ها برای مدت کوتاهی بهبود یافتند و عفونت مجددا باز گشت، متخصص اطفال آنتی بیوتیک دیگری را تجویز می کند. عموما پزشک می تواند آنتی بیوتیک مناسب برای درمان سینوزیت در کودکان را بیابد.

اما عفونت سینوسی یا سینوزیت در کودکان ممکن است به صورت عفونت گوش در کودکان ادامه یابد و درمان را با مشکل روبه رو کند. اگر کودک دچار عفونت های سینوسی مداوم شود، پزشک انجام عکس برداری اشعه ایکس از سینوس های کودک را توصیه می کند.

اگر کودک شما دچار سینوزیت مزمن شده است، این حالت ممکن است در اثر یک وضعیت زمینه ای همچون آلرژی های تشخیص داده نشده و طبیعتا درمان نشده، برخی از مشکلات آناتومیکی در بینی که از تخلیه جلوگیری می کنند مانند انحراف تیغه بینی و یا آدنوئیدهای عفونی مزمن (بافت لنفاوی که در پشت بینی قرار گرفته است) ایجاد شود که باکتری ها را به داخل سینوس ها تخلیه کرده و موجب سینوزیت در کودکان می شوند. برای درمان سینوزیت مزمن در کودکان پزشک ممکن است انجام عکس برداری اشعه ایکس یا سی تی اسکن از سینوس های کودک را توصیه نماید.

راه های خاص نیز ممکن است برای درمان سینوزیت در کودکان توصیه شوند مانند شستشوی سینوس ها (وارد کردن محلول سالین پرفشار به داخل سینوس ها در حالتی که فرد بیهوش است)، برداشت آدنوئیدها (در برخی مواقع همزمان با شستشوی سینوس ها انجام می شود) و یا جراحی آندوسکوپیک سینوس (یک روش تهاجمی تر که تخلیه راه های سینوسی را آسان تر کرده است). 

پیشگیری از سینوزیت در کودکان

از آن جایی که سینوزیت در کودکان یک عفونت ثانویه است، شما می توانید با درمان سرماخوردگی یا آلرژی ها در کودک از بروز سینوزیت در کودکان پیشگیری کنید.

  • هنگامی که کودک سرما خورده است محیط خانه را مرطوب نگاه دارید.
  • رطوبت به رقیق ماندن ترشحات سینوس ها کمک می کند. دادن مقدار کافی مایعات به کودک نیز اثرات مشابهی را دارد و بدین ترتیب احتمال بروز سینوزیت در کودکان کاهش می یابد.
  • اگر شما به وجود آلرژی در کودک خود مشکوک هستید، در مورد گزینه های درمان آلرژی در کودک (محیطی و دارویی) با پزشک مشورت کنید. مراقبت طولانی مدت از آلرژی ها می تواند عاملی مهم در پیشگیری از سینوزیت در کودکان محسوب می شود.
  • خانه را عاری از آلرژن ها مانند دود سیگار، موی حیوانات خانگی و گرد و غبار نگه دارید؛ زیرا این عوامل موجب تحریک راه های هوایی بینی و بروز سینوزیت در کودکان می شوند.
دکتر علی فرجی

دکتر علی فرجی

متخصص کودکان و نوزادان
دکتر علی فرجی متخصص اطفال در شریعتی - دکتر علی فرجی متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس اداره نظارت و بازرسی معاونت درمان دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی فرجی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه