آلرژی به شیر در نوزادان نوعی واکنش آلرژیک است که در اثر مصرف شیر (شیر مادر یا شیر خشک) ایجاد می شود و علائمی چون کهیر، راش پوستی، تورم و ... را ظاهر می سازد.

دروانا:

آلرژی به شیر در نوزادان چیست؟

زمانی که آلرژی به شیر در نوزادان رخ می دهد، بدین معنی است که سیستم ایمنی او که به طور طبیعی با عفونت ها مقابله می کند به پروتئین های موجود در شیر واکنش نشان داده است. هر زمان که کودک شیر می خورد، بدن این پروتئین ها را به عنوان مهاجمین خطرناک در نظر می گیرد و برای مقابله با آن ها وارد عمل می شود. این موجب بروز آلرژی به شیر در نوزادان می گردد که در آن بدن ماده شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می کند. شیر گاو در بیشتر شیر خشک ها وجود دارد. در صورت وجود آلرژی به شیر در نوزادان، اغلب علائم ظرف چند روز تا چند هفته بعد از مصرف شیر خشک حاوی شیر گاو بروز می کنند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند در معرض خطر آلرژی به شیر در نوزادان قرار دارند.

افراد در هر سنی ممکن است دچار آلرژی به شیر شوند اما آلرژی به شیر در نوزادان شیوع بیشتری دارد. در بیشتر موارد آلرژی به شیر در نوزادان با رشد آن ها برطرف شده و در مواردی نیز این اتفاق نمی افتد. به همراه داشتن دو دوز از تزریق کننده های خودکار اپی نفرین برای نوزادان مبتلا به آلرژی شیر ضرورت دارد. تزریق کننده خودکار اپی نفرین یک داروی نسخه ای است که به راحتی قابل مصرف بوده و در ظرفی به اندازه یک خودکار قرار دارد. پزشک نحوه استفاده از این تزریق کننده برای درمان آلرژی به شیر در نوزادان را به شما آموزش می دهد.

آلرژی به شیر در نوزادان: نشانه ها و علائم

علائم آلرژی به شیر در نوزادانی که آن ها را در فاصله کمی از مصرف شیر نشان می دهند شامل موارد زیر می باشد:

  • خس خس کردن
  • مشکل در تنفس
  • سرفه کردن
  • خشونت صدا
  • سفتی گلو
  • ناراحتی معده
  • تهوع
  • استفراغ
  • خارش، تورم و آبریزش چشم ها
  • کهیر
  • تورم
  • افت فشار خون که موجب سرگیجه یا از دست دادن هوشیاری می گردد.

شدت آلرژی به شیر در نوزادان متفاوت خواهد بود. یک کودک ممکن است در هر بار خوردن شیر واکنش های متفاوتی را به آن نشان دهد. این بدین معنی است که حتی اگر یک واکنش خفیف باشد، واکنش بعدی در آلرژی به شیر نوزادان ممکن است بسیار شدید و حتی کشنده باشد. نوزادان ممکن است به شرایط زیر نیز دچار شوند:

  • عدم تحمل شیر که در آن علائم (مدفوع شل، خون در مدفوع، پرهیز از خوردن یا بی قراری یا کولیک) چند ساعت یا چند روز بعد ظاهر می گردند.
  • عدم تحمل لاکتوز که در آن بدن در هضم شیر دچار مشکل می شود.

اگر شما از اینکه کودک تان به عدم تحمل یا آلرژی به شیر در نوزادان دچار است مطمئن نیستید، در این باره با پزشک مشورت نمایید.

اگر کودک شما علائم آلرژی به شیر در نوزادان را ظاهر کرده است، برای دریافت برنامه درمانی مناسب به پزشک مراجعه نمایید و طبق دستور او عمل کنید. اگر کودک شما علائم یک واکنش آلرژیک شدید را دارد (تورم دهان یا گلو یا مشکل در تنفس، علائمی که دو بخش متفاوت بدن را درگیر می کنند مانند کهیر به همراه استفراغ. در این صورت اقدامات زیر برای درمان آلرژی به شیر در نوزادان انجام می گیرند:

  • دریافت سریع تزریق کننده خودکار اپی نفرین. در نظر داشتن هر ثانیه در آلرژی به شیر در نوزادان که شدت زیادی دارد، حائز اهمیت است.
  • مراجعه به مراقبت های اورژانس و تحت نظر بودن حتی اگر علائم آلرژی به شیر در نوزادان برطرف شده باشند؛ زیرا امکان بروز مجدد علائم شدید و خطرناک وجود دارد.

آلرژی به شیر در نوزادان: تشخیص

اگر شما به وجود آلرژی به شیر در نوزدان در کودک خود مشکوک هستید به پزشک مراجعه نمایید. پزشک برای تشخیص آلرژی به شیر در نوزادان سوالاتی را پیرامون آن چه رخ داده است از شما می پرسد. بعد از معاینه کودک توسط پزشک، او آزمایش مدفوع و آزمایش های خون را برای تشخیص آلرژی به شیر در نوزادان توصیه می کند. پزشک ممکن است شما را به پزشک متخصص آلرژی ارجاع دهد. متخصص آلرژی تست پوست انجام می دهد. در تست پوست برای تشخیص آلرژی به شیر در نوزادان، پزشک مقدار کمی از پروتئین شیر را روی پوست قرار می دهد و سپس خراش کوچکی بر روی پوست ایجاد می کند. در صورتی که کودک شما به آلرژن واکنش نشان دهد، پوست در ناحیه مورد نظر همانند نیش یک حشره اندکی متورم می گردد.

اگر تشخیص پزشک این بود که کودک شما در معرض خطر آلرژی به شیر در نوزادان قرار دارد، به همراه داشتن تزریق کننده خودکار اپی نفرین اهمیت خواهد داشت.

آلرژی به شیر در نوزادان: پیشگیری

اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند برای پیشگیری از آلرژی به شیر در نوزادان قبل از تغییر رژیم غذایی او با پزشک متخصص آلرژی مشورت نمایید.

اگر کودک شما از شیر خشک تغذیه می کند، برای پیشگیری از آلرژی به شیر در نوزادان پزشک توصیه می کند که از شیر خشک های کاملا هیدرولیز شده یا شیر خشک های بر پایه آمینو استفاده کنید که در آن ها پروتئین ها به ذرات ریزی شکسته شده اند به گونه ای که شیر خشک کمتر می تواند آغازگر آلرژی به شیر در نوزادان باشد.

اگر شما نگران بروز آلرژی به شیر در نوزادان هستید، بهترین کار صحبت به پزشک متخصص اطفال برای انتخاب شیر خشک مناسب برای کودک شما است.

برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه